![]() |
[schermen]LCD vs Plasma
Heeft er misschien iemand ervaring met plasma / lcd schermen ik ga zoon geinig schermpie aanschaffen alleen vraag ik me af op welke je het best kan gamen :) het is mij opgevallen dat de meeste lcd schermen een iets kleinere beeld diaginaal hebben maar een hogere resolutie nadeel is weer ghosting voordeel is dat de licht sterkte niet afneemt zoals bij plasma.... grrrr oftewel zoveel verschillende voor en nadelen dat ik hoop dat iemand met beide ervaring heeft...
:) |
Helaas, zelf geen ervaring, maar wel veel over gelezen. Het schijnt dat lcd meer last heeft van dode pixels, en dat plasma iets trager reageert over het algemeen, waar lcd dus weer geen last van heeft.
|
Volgens mij is het grootste verschil dat je bij plasma-schermen last kan krijgen van het in branden van dingen en dat het wat slomer is. LCD is sneller en je hebt dus geen last van inbranden. Dode pixels worden steeds minder; ze kunnen LCD-schermen steeds beter maken, en ze worden dus ook steeds groter.
|
TFT (Y)
en nee, dat wilde je niet weten :D. Maar ik heb een tft scherm en dat bevalt me goed. Maar wat Andijvie zegt, ik zou anders ook voor een LCD scherm gaan, denk ik. |
Citaat:
|
LCD/TFT = betaalbaar
Plasma = duur (maar ze kunnen grotere schermen maken) |
Nog een nadeel van plasma: Als een van die buisjes doorfikt kun je een nieuw scherm kopen, want je blijft je er altijd aan irriteren en ze kunnen niet vervangen worden.
|
Citaat:
en idd tft is een vorm van lcd kdenk dat ik voor de lcd ga.... wel ff een leuke dvd meenemen naar de winkel om te testen op ghosting:) in winkels draaien ze altijd tekenfilms omdat het niet uitmaakt hoe slecht het scherm is ..... die zien er altijd erg goed uit op een lcd /plasma |
Plasma wordt sneller duister, dus dan zie je het beeld neit meer goed.
en TFT is een verbeterde versie van LCD en @ topicstarter je moet als je met zo'n scherm wil gamen wel minimaal 16 ms refresh tijd hebben anders zie je allemaal schaduwen/spoken achter je poppetje of auto aankomen ;) |
Citaat:
maar kiezen tussen 2 dingen die allebij goed zijn maar niet perfect is best lastig:) eerst had ik ook nog een beamer op het lijstje staan maar die is echt te duur in onderhoud :| |
en een beperkt aantal uren leven van je lamp, of bedoelde je dat?
|
Citaat:
ennu mijn kat vind het nogal nodig achter vliegen en muggen aan te zitten.... als dat beest dan op me scherm springt heb ik mooi een scheur in het projectie scherm zitten... :D |
das minder ja maar suc6 met je scherm uitzoeken, en sluit evt een pixel garantie af of koop bij een winkel waar je je scherm kunt omwisselen als er een dode pixel inzit binne een paar dagen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zou voor de TFT gaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
TFT is een vorm van LCD. Onder LCD vallen zowel DSTN, TFT en OLED. Plasma is weer een andere techniek, en het voordeel van plasma is nu juist de snellere responsetime. Maar kleinere plasmaschermen heb ik nog niet zelf gezien/getest.
Zie ook: http://www.webopedia.com/TERM/L/LCD.html |
ik heb wat gevonden:)... alleen ff wachten op de extra spec's in de feactory spec's stond niet alle info... (HDTV ready , response time)
http://www.goedkopeplasma.tv/images/lg_lcd_30.jpg LG 30" LCD TV-scherm RZ-30LZ13 :evil: |
plasmascherm gaat niet lang mee, brand ook vrij snel in (vergeleken met bijvoorbeeld tft). plasmascherm is duurder.
TFT is ook voor kleine schermen te krijgen, TFT over algemeen goedkoper, TFT heeft tegenwoordig goede response time |
Citaat:
|
Ik heb het over een scherm vanaf 30 " prijsklasse 2500 excl. btw .
De bovenstaande lg (een lcd scherm) is nog iets goedkoper dan dat :D . ik ben redelijk bang voor het inbranden van een plasma scherm... maar heb geen idee hoe snel dat gebeurd. :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
hierboven het antwoord van LG mss heeft iemand anders er nog iets aan :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37. |