![]() |
Scheikunde
Een plas regenwater in evenwicht met de buitenlucht kan vereenvoudigd worden weergegeven als een systeem bij 1 bar en 15°C met 4 componenten: H2O, N2, O2, en CO2. Welke stof(fen) in dit systeem of welke de(e)l(en) van dit systeem kunnen worden aangeduid met de term "opgeloste stof" (solute)?
Ik heb echt geen idee wat het antwoord moet zijn, omdat ik niet weer waar ik op moet letten. Ik heb gekeken naar de oplosbaarheid bij een temperatuur van 15 graden etc. Maar waar moet ik op letten?? De temp de druk of iets anders?? alvast bedankt (y) |
Citaat:
|
CO2 'lost op' als koolzuur, met een of andere reactie die vast wel in je scheikundeboek staat.
|
Citaat:
Het is wel zo dat het CO2 na verloop van tijd niet meer voorkomt, de reactie loopt af naar links. Het CO2 ontsnapt aan de buitenlucht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik zou niet zeggen dat de reactie naar links afloopt. Er is sprake van een evenwicht, ook al zijn het geen standaardomstandigheden. De evenwichtsconstante heeft alleen een andere waarde.
Ik zou daarom niet zeggen dat de reactie aflopend is. Het evenwicht verschuift naar links (de kant van CO2). Maar kleine hoeveelheden CO2 kunnen oplossen tot H2CO3. |
Citaat:
|
N2 kan met O2 reageren in een evenwichtsreactie tot NO --> deze verzuren het water. (NOx van uitlaatgassen verzuren het water door vorming van salpeterzuur)
dit zal echter heel weinig zijn. |
Citaat:
|
Als ik in binas kijk bij de zuur-base constante staat hier niet bij bij welke temperatuur en druk ze gelden. Er van uit gaande dat die je moet gebruiken ( binas 48). Maar er is ook een tabel met oplosbaarheid van gassen. En eerlijk gezegt vermoed ik dat ik die moet gebruiken ( 44a) Al is hier de temepratuur van 15 graden ook niet gegeven
|
Citaat:
|
hallo j..q,
mij lijkt alleen N2(aq), O2(aq) en CO2(aq) want H2O (l)is het oplosmiddel... toch? |
Citaat:
|
De verschillen in evenwichts waarde zijn niet zo groot, dus verwaarloosbaar. De gegevens in Binas zijn nl voor 25 graden en 1 atm. (als ik het goed zeg uit m'n hoofd)
Bedenk dat H2CO3 ook een evenwicht heeft naar HCO3- en H30+ (samen met water) dus die dingen zijn ook aanwezig. zuurstof en stikstof zullen slechts in kleine hoeveelheden oplossen, maar lossen zeker een beetje op. |
Citaat:
|
hallo j..q,
De opgeloste stoffen zijn gewoon N2,O2,CO2! Volgens w. v. Raoult: [CO2] = k * p(CO2 in lucht). N2 + O2 geeft geen NO (zelfs in vlamboog ontstaan maar een paar %) CO2 => H2CO3 => HCO3^- => CO3^2- (drie evenwichten) Een onderwerp uit eindexamen VWO 1985 periode II -opgave 1. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26. |