Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2004, 13:25
jbtq
jbtq is offline
Een plas regenwater in evenwicht met de buitenlucht kan vereenvoudigd worden weergegeven als een systeem bij 1 bar en 15°C met 4 componenten: H2O, N2, O2, en CO2. Welke stof(fen) in dit systeem of welke de(e)l(en) van dit systeem kunnen worden aangeduid met de term "opgeloste stof" (solute)?

Ik heb echt geen idee wat het antwoord moet zijn, omdat ik niet weer waar ik op moet letten. Ik heb gekeken naar de oplosbaarheid bij een temperatuur van 15 graden etc. Maar waar moet ik op letten?? De temp de druk of iets anders??

alvast bedankt
Oud 17-07-2004, 13:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
jbtq schreef op 17-07-2004 @ 14:25 :
Een plas regenwater in evenwicht met de buitenlucht kan vereenvoudigd worden weergegeven als een systeem bij 1 bar en 15°C met 4 componenten: H2O, N2, O2, en CO2. Welke stof(fen) in dit systeem of welke de(e)l(en) van dit systeem kunnen worden aangeduid met de term "opgeloste stof" (solute)?

Ik heb echt geen idee wat het antwoord moet zijn, omdat ik niet weer waar ik op moet letten. Ik heb gekeken naar de oplosbaarheid bij een temperatuur van 15 graden etc. Maar waar moet ik op letten?? De temp de druk of iets anders??

alvast bedankt
Water bevat altijd een kleine hoeveelheid zuurstof, dus je kunt in ieder geval O2 als opgeloste stof aanduiden.
Oud 17-07-2004, 17:18
Verwijderd
CO2 'lost op' als koolzuur, met een of andere reactie die vast wel in je scheikundeboek staat.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-07-2004 @ 18:18 :
CO2 'lost op' als koolzuur, met een of andere reactie die vast wel in je scheikundeboek staat.
CO2+H2O<=>H2CO3

Het is wel zo dat het CO2 na verloop van tijd niet meer voorkomt, de reactie loopt af naar links. Het CO2 ontsnapt aan de buitenlucht.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 17:50
jbtq
jbtq is offline
Citaat:
Het is wel zo dat het CO2 na verloop van tijd niet meer voorkomt, de reactie loopt af naar links. Het CO2 ontsnapt aan de buitenlucht. [/B]
Hij is in evenwicht, dus er gaat evenveel in als uit ( bij wijze van spreke) Het enige wat ik kan bedenken is dat je te maken hebt met een evenwichtsconstante en die moet gaan checken en zodoende kijken of de reactie wel of niet loopt. Bijvoorbeeld van CO2 kan je de zuur/ base constante gebruiken. Kan dit kloppen?/ En geld deze voor 15 graden en 1 bar??
Oud 17-07-2004, 18:12
Verwijderd
Citaat:
jbtq schreef op 17-07-2004 @ 18:50 :
Hij is in evenwicht, dus er gaat evenveel in als uit ( bij wijze van spreke) Het enige wat ik kan bedenken is dat je te maken hebt met een evenwichtsconstante en die moet gaan checken en zodoende kijken of de reactie wel of niet loopt. Bijvoorbeeld van CO2 kan je de zuur/ base constante gebruiken. Kan dit kloppen?/ En geld deze voor 15 graden en 1 bar??
Nee, dat niet, want evenwichtsconstante zijn bij standaardomstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 18:27
sdekivit
sdekivit is offline
ik zou niet zeggen dat de reactie naar links afloopt. Er is sprake van een evenwicht, ook al zijn het geen standaardomstandigheden. De evenwichtsconstante heeft alleen een andere waarde.

Ik zou daarom niet zeggen dat de reactie aflopend is. Het evenwicht verschuift naar links (de kant van CO2). Maar kleine hoeveelheden CO2 kunnen oplossen tot H2CO3.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 18:30
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 17-07-2004 @ 19:27 :
ik zou niet zeggen dat de reactie naar links afloopt. Er is sprake van een evenwicht, ook al zijn het geen standaardomstandigheden. De evenwichtsconstante heeft alleen een andere waarde.

Ik zou daarom niet zeggen dat de reactie aflopend is. Het evenwicht verschuift naar links (de kant van CO2). Maar kleine hoeveelheden CO2 kunnen oplossen tot H2CO3.
Ja maar ik d8 dat de reactie nog verder gingen. Het CO2 ontsnapt en dus wordt er steeds minder H2CO3 gevormt.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 18:36
sdekivit
sdekivit is offline
N2 kan met O2 reageren in een evenwichtsreactie tot NO --> deze verzuren het water. (NOx van uitlaatgassen verzuren het water door vorming van salpeterzuur)

dit zal echter heel weinig zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 18:37
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 17-07-2004 @ 19:30 :
Ja maar ik d8 dat de reactie nog verder gingen. Het CO2 ontsnapt en dus wordt er steeds minder H2CO3 gevormt.
maar uiteindelijk wordt er een evenwichtsituatie verkregen
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 19:11
jbtq
jbtq is offline
Als ik in binas kijk bij de zuur-base constante staat hier niet bij bij welke temperatuur en druk ze gelden. Er van uit gaande dat die je moet gebruiken ( binas 48). Maar er is ook een tabel met oplosbaarheid van gassen. En eerlijk gezegt vermoed ik dat ik die moet gebruiken ( 44a) Al is hier de temepratuur van 15 graden ook niet gegeven
Oud 17-07-2004, 19:20
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
jbtq schreef op 17-07-2004 @ 18:50 :
Kan dit kloppen?/ En geldt deze voor 15 graden en 1 bar??
Jawel, maar let er op dat de zuurconstante bij 15 °C een andere waarde heeft. Laat delta G0=R*T*pk*ln(10) het verband weergeven tussen het vrije-energieverschil G0 bij 25 °C, de temperatuur T, de gasconstante R en pk, dan vind je hieruit na invullen van T=288 K de waarde van pk bij deze temperatuur.
Oud 19-07-2004, 12:21
blablalou
blablalou is offline
hallo j..q,

mij lijkt alleen N2(aq), O2(aq) en CO2(aq) want H2O (l)is het oplosmiddel... toch?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 17-07-2004 @ 19:30 :
Ja, maar de lucht bevat ca. 0,04% CO2, en dus zal er altijd CO2 in de omgeving aanwezig zijn. Hierdoor zal er ook altijd H2CO3 aanwezig zijn, al is het in zeer geringe hoeveelheid.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 17:23
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
De verschillen in evenwichts waarde zijn niet zo groot, dus verwaarloosbaar. De gegevens in Binas zijn nl voor 25 graden en 1 atm. (als ik het goed zeg uit m'n hoofd)
Bedenk dat H2CO3 ook een evenwicht heeft naar HCO3- en H30+ (samen met water) dus die dingen zijn ook aanwezig.

zuurstof en stikstof zullen slechts in kleine hoeveelheden oplossen, maar lossen zeker een beetje op.
Oud 19-07-2004, 17:37
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 19-07-2004 @ 18:23 :
De gegevens in Binas zijn nl voor 25 graden en 1 atm. (als ik het goed zeg uit m'n hoofd).
Dat klopt. In tabel 50A staan de ionisatieconstanten van water bij verschillende temperaturen vermeld, en in tabel 50B staan de ionisatieconstanten van een aantal andere vloeistoffen vermeld.
Oud 20-07-2004, 13:42
blablalou
blablalou is offline
hallo j..q,

De opgeloste stoffen zijn gewoon N2,O2,CO2!

Volgens w. v. Raoult: [CO2] = k * p(CO2 in lucht).

N2 + O2 geeft geen NO (zelfs in vlamboog ontstaan maar een paar %)

CO2 => H2CO3 => HCO3^- => CO3^2- (drie evenwichten)
Een onderwerp uit eindexamen VWO 1985 periode II -opgave 1.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten