Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Win] Lettergrootte veranderen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=903263)

halilo 17-07-2004 22:26

pc probleem: ik kan bijna niks lezen

hey hai, ik heb een probleem, ik kan de lettertypen van mijn pc niet lezen. ik heb de resolutie veranderd maar helpt niet kan iemand helpen. is er een methode waarmee je de lettertyp wat groter maakt. sommige stukjes zijn goed te lezen , maar sommige weer niet.

alsvast bedankt

groetjes, Halil

Koning 17-07-2004 23:05

in windows, of in internet explorer?

dit hoort niet op hardware natuurlijk..

Enlightenment 17-07-2004 23:07

Wat is je resolutie? Welke tekst kun je precies niet lezen? Heb je aan instellingen gezeten of heb je gewoon niet zulke goede ogen b.v.?

Je kunt in de Display Properties (op buroblad: right click en dan properties/eigenschappen) bij Vormgeving / Appearance de Font size / Letter grootte veranderen. Standaard staat deze op Normaal, maar je kunt ook op Groot of Extra groot zetten. Wel kan dat in sommige gevallen minder mooi zijn omdat de tekst dan doorloopt op een volgende regel terwijl dit niet bedoeld was, maar dat is de consequentie helaas.

Enlightenment 17-07-2004 23:10

-> s&m

MightyMarcel 17-07-2004 23:11

probeer eens cleartype uit te zetten (rklik bureaublad->vormgeving/appearance->effect(s)(en).

dit is geen hardware vraag. je info is niet voldoende. ik verveel me.

M@rco 17-07-2004 23:57

ClearType uitzetten? WTF? Die maakt tekst juist scherper. :|

Enlightenment 18-07-2004 00:04

Citaat:

M@rco schreef op 18-07-2004 @ 00:57 :
ClearType uitzetten? WTF? Die maakt tekst juist scherper. :|
Nou nee, ClearType is Anti-Aliasing, dat maakt het in principe vager, het zorgt ervoor dat karteltjes gefade worden.

Je zou het kunnen proberen uit te zetten, maar letters worden er niet groter van, en ik vind het een stuk minder mooi zonder anti-aliased fonts.

SubbehQ 18-07-2004 03:18

Mss niet perongelijk gewoon ge control scrolled? :)

Enlightenment 18-07-2004 08:10

Citaat:

SubbehQ schreef op 18-07-2004 @ 04:18 :
Mss niet perongelijk gewoon ge control scrolled? :)
Dat ligt er dus aan of hij het alleen in een browser window heeft of niet. Inderdaad goede mogelijkheid, veel mensen doen zoiets zonder te weten hoe en hoe ze het weer terug zetten naar normaal. ;)

SubbehQ 18-07-2004 12:06

Citaat:

Enlightenment schreef op 18-07-2004 @ 09:10 :
Dat ligt er dus aan of hij het alleen in een browser window heeft of niet. Inderdaad goede mogelijkheid, veel mensen doen zoiets zonder te weten hoe en hoe ze het weer terug zetten naar normaal. ;)
juist :) Zoja heeft meneer de zoekfunctie niet echt goed benut... maar wie weet.

halilo 18-07-2004 12:19

ik zal er een foto van maken en hier posten, dan zien jullie mijn probleem zelf wel

M@rco 18-07-2004 12:22

Citaat:

Enlightenment schreef op 18-07-2004 @ 01:04 :
Nou nee, ClearType is Anti-Aliasing, dat maakt het in principe vager, het zorgt ervoor dat karteltjes gefade worden.

Je zou het kunnen proberen uit te zetten, maar letters worden er niet groter van, en ik vind het een stuk minder mooi zonder anti-aliased fonts.

Probeer het eens op een TFT-scherm, zonder ClearType is de tekst een stuk vager daarop. En een stuk lelijker ja ;)

Enlightenment 18-07-2004 21:47

Citaat:

M@rco schreef op 18-07-2004 @ 13:22 :
Probeer het eens op een TFT-scherm, zonder ClearType is de tekst een stuk vager daarop. En een stuk lelijker ja ;)
Juist veels te scherp. ClearType is - volgens Microsoft althans - ontwikkeld voor LCD schermen waarvan het contrast normaal gezien érg hoog is. En gezien de digitale aard van het scherm krijg je zonder Anti-Aliased fonts wel erg scherpe hoeken. Vandaar dat ClearType is ontwikkeld, om de kartelranden te verzachten en te faden, waardoor het wat soepeler en minder fel oogt, en veel mooier eruit ziet en rustiger leest.

En nee, dit is geen reclamespot voor Microsoft, want ik draai hier met XFT Anti Alised fonts op FreeBSD. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.