![]() |
Vliegtuig
Mijn moeder en ik hebben een meningsverschil en dat gaat hierover:
In een vliegtuig zitten drie stoelen op een rij, waarvan 1 aan een raam. Wat is de kans dat je op de heenvlucht en/of op de terugvlucht aan het raam komt te zitten, als je stoelnummer kan veranderen en als je twee keer in hetzelfde vliegtuig zit? MIJN ANTWOORD: 5/9, er zijn immers 9 mogelijkheden met het ziten (pad/pad, pad/midden, pad/raam, midden/pad, midden/midden, midden/raam, raam/pad, raam/midden en raam/raam)), waarvan je bij 5 minstens 1 keer aan het raam zit. HET ANDERE ANTWOORD: 2/3, want op de heenweg is er 1/3 kans en op de terugweg ook 1/3. Wie heeft er gelijk??? |
Het andere antwoord is volgens mij in ieder geval niet goed, want dan is het nog altijd 1/3 * 1/3 = 1/9 ipv 1/3 + 1/3
|
Citaat:
|
Citaat:
|
1/9 eerste vlucht 1/3 kans 2e vlucht ook 1/3 kans wanneer je beide vluchten bij het raam 1/3*1/3=1/9 zo denk ik... (en mijn klasgenoten)
|
Citaat:
|
dan zou het volgens mij 1/3 kans zijn want je hebt bij de eerste vlucht 1/3 kans dat je bij het raam zit maar de 2e vlucht heb je het weer ongeacht of je al bij het raam had gezeten...
|
de kans op de heen of terug reis terug reis is 0.44 nl binomiaal verdeeld. De kans of allebei is 1/9
|
Citaat:
Zie dit boomdiagram: http://members.home.nl/kortenschijl/screenshot.jpg Hier staat R voor raam, M voor midden en P voor pad. Je ziet door de rode bolletjes dat er 5 mogelijkheden met R zijn. dan is het toch 5/9??? |
ziet er logisch uit. klopt denk ik ook wel.
1/3 + 1/3 is in ieder geval fout |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27. |