![]() |
Verslechtering van ogen
Toen ik in oktober 2001 mn eerste bril kreeg had ik -1.25, toen ik oktober 2003 had ik -2.5, en nu heb ik -3..
Heeft veel computeren of tv kijken er invloed op, dat je ogen dan sneller achteruit gaan? Of kun je bepaalde dingen doen om het tegen te gaan? |
Ik weet niet precies hoe het zit maar mijn ogen gaan ook steeds achteruit. In het begin erg veel (elk jaar 0,5 punt ofzo) en nu heb ik een nieuwe bril na 2 jaar ofzo en het is maar 0,25 achteruit.
|
Gewoon genoeg wortels eten.
Je bent nu wel uitgegroeid, dus veel slechter kan het eigenlijk niet meer worden. |
Ik ben begonnen bij -2 ofzo (11 jaar geleden) en nu zit ik op -3.25 en -4.25. Maar als ik naar mijn moeder kijk is het bij haar na haar 20e ofzo niet meer achteruit gegaan. Of je moet bejaard worden.
|
Citaat:
|
ik begon 4 jaar geleden met 0.5, nu zit ik al op 2 :s
|
Ik begon zo'n 9 jaar geleden met zo'n lage sterkte dat de opticien zei dat het zou kunnen zijn dat ik later weer "goede" ogen zou hebben en dus geen bril meer zou hoeven te dragen. Nu zit ik ondertussen op -4 :p . Mn ogen gingen ieder jaar achteruit,maar de laatste tijd is het gelukkig wel hetzelfde gebleven. Mijn ogen werden slechter omdat mn ogen groeiden. Volgens mij is het niet echt te voorkomen dat je ogen slechter worden.
|
@JanPietje: Als je uitgegroeid bent kan je echt nog wel slechter gaan zien hoor. Mijn vader is 56 en hij had eerst -2,25 en nu -4.
|
Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt of je een 'goede' monitor hebt en hoe dicht je op je tv zit, met die straling. Ik weet ook niet of die straling je ogen minder scherp kan maken.
Maar als je naar een scherm zit te turen in het donker, dan is dat wel slecht voor je ogen (ik weet niet of ze er minder scherp van worden, maar slecht is het wel). Mjah, stoppen met groeien helpt vaak wel tegen verslechtering van je ogen :P. Ik had scherpe ogen toen ik 8 was, -4 toen ik 12 was, -6 toen ik 16 was en nu nog steeds -6. Dus bij mij gaat het achteruitgaan steeds langzamer. |
Ik kreeg mn bril pas toen ik eigenlijk al uitgegroeid was, en het wordt toch nog steeds slechter..
|
Volgens mij kan zoiets niet echt kwaad, zolang je maar niet gaat turen of in het donker gaat staren naar een scherm. Zorg dat de kamer goed verlicht is en dat je ook zo af en toe eens afwisseld; dus niet alleen maar naar de monitor kijken, kijk ook eens naar iets anders :) Afstand is ook belangrijk, zorg dat je er niet te dicht op zit.
Mijn ogen verslechteren ook alleen nog maar, ik heb al vanaf m'n 4de een bril (had hem eigenlijk al eerder nodig). In mijn puberteit heeft het wat stilgestaan (heb heel lang +3 / +4 gehad) maar nu gaat het weer verder achteruit (zit nu bijna op +5,25 geloof ik). Mja, volgens de opticien zal het zo rond mijn 20ste weer minder snel verslechteren, omdat ik dan vrijwel zeker uitgegroeid ben. |
Toen ik een bril had ging het bij mij behoorlijk achteruit;
van -0,75 naar -6,25. Nu ben ik (sinds een jaar of twee, drie?) overgestapt op lenzen, en heb ik -6,5. Of het echt door de bril komt weet ik niet, maar het heeft bij mij iig niet geholpen. ;) Mijn moeder had trouwens -13,5, en dat was echt niet vanaf het moment dat ze stopte met groeien zo; je kan wel degelijk achteruit gaan terwijl je gestopt bent met groeien ed. |
op mn 11e had ik -0.5 en -1. nu zit ik op -4.5 en -5.5 met mn lenzen (mn ogen zijn gemeten op -5.5 en -6.5). omdat het elk jaar weer slechter was geworden, vroegen ew hoe dat kon en toen zei de opticien, dat het bij de leeftijd hoort , en hij voorspelde dat mn ogen tot mn 30e (:eek: )achteruit gaan. en daarna iets beter worden.
naja ik hoefde me niet echt zorgen te maken, maar ik kan wel naar een oogarts oid. maar het schijn wel 'normaal' te zijn. |
Citaat:
Hmm, hoewel, ik hem 'oma-ogen', dus oudere mensen krijgen later, als hun ogen achteruit gaan, +. Dat ontkracht deze hele post weer... Hmm.. :confused: |
Hmmm je ogen kunnen dus later ook nog achteruit gaan.. Nouja, bij mij het de afgelopen drie en een half jaar van -3 en -4 naar -3.25 en -4.25 gegaan, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Terwijl ik ook super veel tv keek, en daarna (te) veel internet... De mijne zijn niet specifiek daar door achter uit gegaan.. |
Citaat:
Ok, oudere mensen krijgen dus +, dus mensen die op jongere leeftijd - krijgen, kunnen dat weer goed trekken (dat heb ik zo geleerd iig). Ennn... je kan je hele leven lang achteruit blijven gaan, maar blijkbaar kan het zo zijn dat het na je pubertijd minder snel achteruit gaat. Zo klopt het waarschijnlijk wel :s |
Er is bijziendheid, wat de meesten hier hebben, dan zie je veraf niet scherp, verziendheid, wat Andijvie heeft, dan zie je met ontspannen ogen nergens scherp en als je je inspant zie je veraf wel scherp, en oudziendheid, waarbij je veraf wel scherp ziet maar dichtbij niet, en dat hebben oma's :). Vandaar dat je zowel oudziend als bijziend kunt zijn (multifocale glazen enzo). Bijziend en verziend tegelijk kan niet want dat heft elkaar op :). Maar oude mensen worden ook wel eens verziend en dan wordt je bijziendheid dus minder.
|
Ik betwijfel of tv/computer er echt invloed op heeft.
Dat je ogen telkens weer slechter worden als je al een bril hebt schijnt heel normaal te zijn. Ik begon ook met -1.5 ofzo, nu heb ik al -4 en -4.5. Nu is het echter al 3 of 4 jaar constant hetzelfde gebleven. |
Dat tv's en computerschermen er invloed op zouden hebben is gewoon bullshit. Die dingen voldoen al sinds jaar en dag aan de TÜV Rheinland, ISO en strenge Zweedse stralingsnormen voor afgave van straling. Die marges worden elk jaar strenger en zijn zo gekozen dat ze echt onder geen omstandigheden invloed kunnen hebben op je ogen. Broodje aap dus.
|
WORTELTJES!
|
Worteltjes helpen alleen tegen nachtblindheid :) of eigenlijk, helpen om het te voorkomen.
|
Beetje een hoax, in wortels zit veel vitamine A. Alleen bij een vitamine A deficiént zou zoiets zin hebben. Bij een normaal dieet krijgt men, door producten als spinazie en fruit, voldoende vitamine A en beta-caroteen, omzetbaar in vitamine A.
|
Citaat:
|
Toen ik een jaar of 12 was had ik links -0,5 en rechts -2, nu heb ik links -1,75 en rechts -3,5.
En nog steeds gaat het achteruit bij mij. Ik weet nog goed dat ik aan het begin van het schooljaar van achter in de klas perfect kon zien wat er op het bord stond en halverwege het schooljaar niet meer. Toen had ik maar lenzen aangeschaft (had nog geen bril/lenzen toen). |
Citaat:
Ik was al bang dat ik drastisch moest gaan minderen met computeren :bloos: Maar ik heb ook wel eens gehoord dat mensen als ze overgaan op lenzen ineens veel minder achteruit gaan. Of juist met een bril. Ik ga nu een maand lenzen proberen, en als dat bevalt hou ik ze, misschien vermindert het dan ook wel :) |
Citaat:
|
toen ik 9 was kreeg ik mijn eerste bril, mijn sterkte was toen iets van -1.25.
Nu ben ik 18 en heb -10 maar dat is niet van het vele computeren(wat ik toen ik net een bril had helemaal niet zoveel deed) en van het tv kijken. Het is gewoon erfelijk bepaald. Mijn vader heeft ook -10 en mijn moeder heeft -3. |
Ik heb nu - 4,5 en -4 ofzo, maar het gaat gelukkig niet meer achteruit. Het ging achteruit tot mijn 19e ofzo..
Voor zover ik weet is er niets om dat tegen te gaan. |
Citaat:
Ik denk dat je er gewoon weinig aan kunt doen. De een zegt dat veel tv kijken en computeren slecht is voor je ogen, de ander lezen bij slecht licht en nou ja zo zijn er nog een boel van die verhaaltjes. Ik weet niet wat waar is, maar zolang je gewoon alles binnen proporties doet, denk ik niet dat je het kunt voorkomen. |
Tjsa, op mijn 11de had ik -2 en nu heb ik -8...
Volgens mij houdt het vanzelf een keer op. Het schijnt wel zo te zijn dat als je lenzen draagt, je minder hard achteruitgaat...maar daar heb ik geen ervaring mee. |
Citaat:
|
Dit artikel stond toevallig gisteren in de Haagsche Courant
Citaat:
|
Hmm, vandaag lenzen gekregen, ik heb ze nu net een kwartier ofzo in. Mn bril was -2.5, lenzen zijn -3, maar toch zie ik nu met lenzen veel waziger dan met mn bril..
is dat normaal als je net voor het eerst lenzen hebt, of zullen ze me lenzen met verkeerde sterkte hebben gegeven ofzo? |
Citaat:
|
Als je een andere sterkte hebt moet je sowieso even wennen en helemaal als je nu opeens lenzen hebt, lijkt mij.
|
Oooh, gelukkig :)
Ik zie nu ook al wel duidelijker dan toen ik ze net inhad :) |
En wat als je stoplichten of de lampen van lantarenpalen als sterren ziet op zeg maar 25 meter in het donker? Is dat een gevolg van bijziendheid of iets ernstigers?
|
Citaat:
Als sterren ziet? Bedoel je dat je er een waas omheen ziet? Of heel klein? En is dat alleen in de nacht, of zie je overdag ook alles slechter? |
Citaat:
Laat 't meten als je 't niet zeker weet? |
Citaat:
|
Citaat:
bij zachte lenzen geldt dit niet echt het gaat mischien langzamer maar je gaat nog wel achteruit. ik hbe nu 4 jaar een bril en ben van links -1.5 en rechts -1 naar links -6 en recht -5.25 en nog een cilinder |
eerst had ik een afwijking van -1.25 aan mijn beide ogen, toen ik bij de opticien terugkwam bleek dat mijn rechteroog enorm was achteruitgegaan. Nu 2 jaar later zie ik met mijn rechteroog helemaal niks meer (alleen heeeele vage vormen en grijs) en mijn linkeroog is weer helemaal goed. :s
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Na een pijnlijk onderzoek kwam de oogarts met de volgende diagnose: ----------------- 23-07-2004 Diagnose: Night Myopia Visus OD : 1,5 ( S-3,0) Visus OS : 1.0 ( S-3,0) Media ODS : Helder fundus ODS : normale pupillen en maculae. Periferie geen afwijkingen. Overig onderzoek : Erg: geen afwijkingen. Conclusie en beleid : De klachten kunnen verklaard worden door een toename van de myopie s'avonds. Wij adviseren naar een opticien te gaan voor een bril met filterglazen met myopiecorrectie om s'avonds te dragen. ------------- Nachtblindheid dus :s . Wtf zijn myopie? En zijn filterglazen juist niet bedoeld om minder licht door te laten dringen? :| Zal allemaal wel. |
Ik ben rond oktober 2003 begonnen met -1,75 en -2, maar wist eigenlijk al tijden dat ik slechte ogen had. Ik heb eerst een bril gehad, maar heb nu sinds bijna 3 maanden lenzen. Ik begon daarmee op allebei m'n ogen -2. Die sterkte is nog steeds bij allebei hetzelfde. Als ik m'n bril op heb, heb ik ook het idee dat ik slechter zie.
Ik heb wel van meer mensen gehoord dat hun ogen snel achteruit gaan als ze een bril hebben, maar dat als ze lenzen hebben, hun sterkte ongeveer gelijk blijft. Bij mij helpt dat dus prima, misschien ook bij jou? |
Citaat:
|
Ik heb -0,25 aan beide ogen dacht ik en de opticien zei toen dat ik zelf maar moest kiezen hoe ik beter zag en toen zag ik zonder bril beter dus dan maar geen bril. Maar gaan je ogen met mijn sterkte met of zonder bril sneller achteruit? Ik heb het idee zonder omdat je ogen lui worden van een bril maar is dit ook zo?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:12. |