![]() |
voorwaarde voor een functie met als uitkomst alleen hele int's
Ik ben bezig met een eigen encryptie systeem voor mn profielwerkstuk, en nu heb ik al wat bedacht met functies maar ik kan alleen functies gebruiken die als resultaat een gehele positieve interger opleveren. De meest simpele functie hiervoor is f(x) = x²
maar nu vraag ik me af, aan welke (makkelijk) controleerbare voorwaarde moet een functie voldoen zodat de uitkomst een geheel (liefst posifie) int is? Alvast bedankt Henri |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
en ow ja, de functie moet voor alle x >0 een bijectie geven. Dus er mogen geen 2 dezelfde y waarden uitkomen voor verschillende x-en
edit: ow ja, dit is wat ik zelf al heb f is een int in de volgende gevallen: f = xa+b en f = ax+b hier zijn zowel a als b als x int's. a is een positieve int. |
Citaat:
Nog even een uitleg over de entierfunctie [x], ook wel als int(x) genoteerd: deze functie voegt aan een gegeven x een geheel getal kleiner of gelijk aan x als functiewaarde toe. Als x groter of gelijk is aan n en kleiner dan n+1 met n geheel, dan geldt: [x]=n. Als je met je grafische rekenmachine een plot van de grafiek maakt zul je zien dat de entierfunctie [x] een zogenaamde trapfunctie is. |
Citaat:
neem als voorbeeld 4/wortel(2) dit getal in het kwadraat is 16/2=8 enzovoort. |
Citaat:
voor x>=0 dus in feite toch geen bijectie want f(0)=f(1) !!! als ik me niet vergis ..bestaat er een hele les over pylonomen met alleen gehele getallen ( positief en negatief) als uitkomsten... |
Citaat:
@liner: misschien bedoel je de polynomen (let op de schrijfwijze) waarbij x en de coëfficiënten van zo'n polynoom gehele getallen zijn. De verzameling van dergelijke polynomen staat in de algebra bekend als de polynoomring Z[x]. |
ach ja..:) POLYNOOM!
ik denk dat het om nog ingewikkelde functies gaat.. je moet werken met priemgetallen enzovoort |
jaaa priemgetallen (y)
iemad toevallig sites *gaat op google zoeken* |
google is overvol met resultaten over je ondwerp..kies geschikte trefwoorden bijv. encryptie , rsa, vercijferen, ontcijferen ect..
|
Mathfreak wat lijk je ineens oud....40 jaren...
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56. |