![]() |
[SK] structuurformule
...
Misschien is het wel een hele domme vraag. Maargoed ik wil het weten dus vraag ik het maar! Als ik wel eens structuurformules bekijk zie ik naast de gewone lijntjes ook wel eens dikkere lijnen staan Maar ik snap dus niet wat er nou mee bedoeld wordt :). Ik heb hieronder een plaatje waarin staat wat ik bedoel : http://ghs.gresham.k12.or.us/science...3/@glucose.gif Kan iemand het mij uitleggen? |
Misschien wel n domme opmerking, maar is dat niet bedoeld hier om diepte aan te geven in de tekening?
|
Citaat:
|
Dat moet wel, als het de sterkte van de binding ofzo zou zijn dan klopt dat niet want het molecul is symmetrisch en dan zouden de bindingentussen C3 en C2 even sterk moeten zijn als tussen C2 en C1, maar daar is de streep dunner.
|
Het geeft inderdaad 'diepte' aan. Een wig geeft aan dat een molecuul een binding naar voren wijst, een dikke lijn dat die binding voor de rest zit.
Ook zie je regelmatig stippellijnen in gewone structruurformules, dat geeft aan dat een binding naar achteren staat. Mensen die niet al te lui zijn maken zelfs een mooiegestreepte wig. (Het aangeven van de richting van een binding wordt vooral gedaan ivm R/S configuratie. Maar dat is iets waar je, als je 15 bent, je nog niet druk over moet maken) (Verwar de stippellijnen trouwens niet met H-bruggen, vaak worden daarvoor ook stippellijnen gebruikt, maar dat zegt dan niks over de ruimtelijke structuur) |
het is niet zo zeer om meer diepte aan te geven, maar meer de ruimtelijke opbouw van een structuurformule weer te geven. Zo is een dikke streep aan de voorkant een C-C-binding die je het dichtst bij ziet. De in dikte afnemende binding naar achteren geeft aan dat deze koolstofatomen achter de voorste atomen staan en daarom geeft deze tekening meer informatie over de ruimtelijke ringstructuur van het in dit geval glucosemolecuul.
de ruimtelijke opbouw van stoffen komt pas aan de orde in 6 vwo dus maak je eerst maar zorgen om structuurisomeren ;) |
dank jullie :)
|
Diepte of ruimtelijke opbouw kunnen volgens mij allebei. Het is in ieder geval de Haworthstructuur. Nu nog de stoel-conformatie of de Fisher-projectie. Heerlijk dat organische chemie.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
*maar goed, dat is verder een kwestie van persoonlijke voorkeur* |
Wij hebben ook altijd 'projectie' gezien.
Structuur heeft betrekking tot de bindingen zelf, projectie tot de weergave daarvan. |
Dat van mij komt uit mijn blokboek Moleculen, onderdeel organische chemie.
|
|
Citaat:
|
Citaat:
maar staat een handig teken programma heb 'm zelf ook |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58. |