Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2004, 13:31
Verwijderd
...

Misschien is het wel een hele domme vraag. Maargoed ik wil het weten dus vraag ik het maar!

Als ik wel eens structuurformules bekijk zie ik naast de gewone lijntjes ook wel eens dikkere lijnen staan
Maar ik snap dus niet wat er nou mee bedoeld wordt .

Ik heb hieronder een plaatje waarin staat wat ik bedoel :

Kan iemand het mij uitleggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2004, 13:37
Chaucus
Chaucus is offline
Misschien wel n domme opmerking, maar is dat niet bedoeld hier om diepte aan te geven in de tekening?
Oud 24-07-2004, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 24-07-2004 @ 14:37 :
Misschien wel n domme opmerking, maar is dat niet bedoeld hier om diepte aan te geven in de tekening?
dat kan wel
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 13:57
Daevrem
Daevrem is offline
Dat moet wel, als het de sterkte van de binding ofzo zou zijn dan klopt dat niet want het molecul is symmetrisch en dan zouden de bindingentussen C3 en C2 even sterk moeten zijn als tussen C2 en C1, maar daar is de streep dunner.
Oud 24-07-2004, 15:10
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Het geeft inderdaad 'diepte' aan. Een wig geeft aan dat een molecuul een binding naar voren wijst, een dikke lijn dat die binding voor de rest zit.
Ook zie je regelmatig stippellijnen in gewone structruurformules, dat geeft aan dat een binding naar achteren staat. Mensen die niet al te lui zijn maken zelfs een mooiegestreepte wig.

(Het aangeven van de richting van een binding wordt vooral gedaan ivm R/S configuratie. Maar dat is iets waar je, als je 15 bent, je nog niet druk over moet maken)

(Verwar de stippellijnen trouwens niet met H-bruggen, vaak worden daarvoor ook stippellijnen gebruikt, maar dat zegt dan niks over de ruimtelijke structuur)
Oud 24-07-2004, 16:21
sdekivit
sdekivit is offline
het is niet zo zeer om meer diepte aan te geven, maar meer de ruimtelijke opbouw van een structuurformule weer te geven. Zo is een dikke streep aan de voorkant een C-C-binding die je het dichtst bij ziet. De in dikte afnemende binding naar achteren geeft aan dat deze koolstofatomen achter de voorste atomen staan en daarom geeft deze tekening meer informatie over de ruimtelijke ringstructuur van het in dit geval glucosemolecuul.

de ruimtelijke opbouw van stoffen komt pas aan de orde in 6 vwo dus maak je eerst maar zorgen om structuurisomeren

Laatst gewijzigd op 24-07-2004 om 16:24.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 07:19
Verwijderd
dank jullie
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 21:20
MasterB
MasterB is offline
Diepte of ruimtelijke opbouw kunnen volgens mij allebei. Het is in ieder geval de Haworthstructuur. Nu nog de stoel-conformatie of de Fisher-projectie. Heerlijk dat organische chemie.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 10:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
MasterB schreef op 31-07-2004 @ 22:20 :
Het is in ieder geval de Haworthstructuur.
Ik neem aan dat je in plaats daarvan de Haworthprojectie bedoelt. Bij deze projectie wordt de ring zodanig getekend alsof deze plat is en waarbij men boven op het vlak kijkt met het zuurstofatoom rechts boven.
Oud 02-08-2004, 12:33
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 01-08-2004 @ 11:44 :
Ik neem aan dat je in plaats daarvan de Haworthprojectie bedoelt. Bij deze projectie wordt de ring zodanig getekend alsof deze plat is en waarbij men boven op het vlak kijkt met het zuurstofatoom rechts boven.
Projectie of structuur. Misschien heb jij projectie geleerd, maar ik vind in mijn boek ook Haworth-structuur terug.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 16:16
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
MasterB schreef op 02-08-2004 @ 13:33 :
Projectie of structuur. Misschien heb jij projectie geleerd, maar ik vind in mijn boek ook Haworth-structuur terug.
In het boek dat ik heb geraadpleegd (de derde druk van Organic Chemistry van McMurry) wordt uitsluitend over de Haworthprojectie gesproken. Bij "structuur" denk ik zelf eerder aan de beschrijving van de (bindings)eigenschappen van een bepaald type koolstofverbinding, vandaar dat ik, wat de visuele weergave van die koolstofverbinding betreft, in navolging van van McMurry liever de term "projectie" gebruik.
*maar goed, dat is verder een kwestie van persoonlijke voorkeur*

Laatst gewijzigd op 02-08-2004 om 16:19.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 17:10
TD
TD is offline
Wij hebben ook altijd 'projectie' gezien.
Structuur heeft betrekking tot de bindingen zelf, projectie tot de weergave daarvan.
Oud 03-08-2004, 04:52
MasterB
MasterB is offline
Dat van mij komt uit mijn blokboek Moleculen, onderdeel organische chemie.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 09:30
DrNo
hmm moet je hier es kijken ...

http://www.ariessoftware.tk
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 11:08
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
DrNo schreef op 03-08-2004 @ 10:30 :
hmm moet je hier es kijken ...

http://www.ariessoftware.tk
Even lekker je link er neer zetten. Gaaf man.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 12:39
DrNo
Citaat:
MasterB schreef op 03-08-2004 @ 12:08 :
Even lekker je link er neer zetten. Gaaf man.
da's niet van mij hoor, als ik DAT kon was ik miljonair

maar staat een handig teken programma heb 'm zelf ook
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 03:03
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
DrNo schreef op 03-08-2004 @ 13:39 :
da's niet van mij hoor, als ik DAT kon was ik miljonair

maar staat een handig teken programma heb 'm zelf ook
Dus?
Met citaat reageren