Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Das Experiment (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=919512)

Woodstock 06-08-2004 10:51

Das Experiment

wie van jullie heeft die film wel eens gezien?
ik niet, maar ik zou graag willen weten hoe jullie denken over het Experiment wat in de film wordt uitgevoerd: je neemt een een willekeurige groep proefpersonen waarvan een deel gaat functioneren als 'bewakers' van de anderen die als 'gevangenen' fungeren.
zo is het toch?

het idee doet me namelijk denken aan al die real life soaps en kicken-voor-de-camera programma's, en ook aan 'Lord of the Flies'.
er is iets heel verontrustends aan het hele idee van een soort rollenspel onder het toeziend oog van een verborgen camera. omdat je niet weet waar de werkelijkheid ophoudt en het spel begint. hoe denken jullie daar over?

Fade of Light 06-08-2004 11:02

Onzin :p

Bij big brother enzo krijg je geen rollen toeverwezen. Er is geen verschil tussen machthebbenden en zij die moeten gehoorzamen. Ik denk dat daar een te groot verschil in zit om die vergelijking dus te trekken.

Miracle 06-08-2004 11:15

Citaat:

Woodstock schreef op 06-08-2004 @ 11:51 :
het idee doet me namelijk denken aan al die real life soaps en kicken-voor-de-camera programma's, en ook aan 'Lord of the Flies'.
er is iets heel verontrustends aan het hele idee van een soort rollenspel onder het toeziend oog van een verborgen camera. omdat je niet weet waar de werkelijkheid ophoudt en het spel begint. hoe denken jullie daar over?

Lord of the Flies is stom. Ik geloof niet dat het in het echt zo zou lopen...
(Of is het op waarheid gebasseerd? :o )

Woodstock 06-08-2004 12:01

Citaat:

Fade of Light schreef op 06-08-2004 @ 12:02 :
Onzin :p

Bij big brother enzo krijg je geen rollen toeverwezen. Er is geen verschil tussen machthebbenden en zij die moeten gehoorzamen. Ik denk dat daar een te groot verschil in zit om die vergelijking dus te trekken.

oh, jawel. echt wel. niet van te voren, maar in de loop van de tijd die ze daar zitten krijgen ze uiteindelijk allemaal hun eigen rol. dat ontstaat. in een groep mensen ontstaat volgens mij altijd uiteindelijk een hiërarchie, hoe dan ook.

Woodstock 06-08-2004 12:01

Citaat:

dreen schreef op 06-08-2004 @ 12:15 :
Lord of the Flies is stom. Ik geloof niet dat het in het echt zo zou lopen...
(Of is het op waarheid gebasseerd? :o )

waarom precies geloof je dat niet?

Miracle 06-08-2004 12:07

Citaat:

Woodstock schreef op 06-08-2004 @ 13:01 :
waarom precies geloof je dat niet?
Omdat de film op een bepaalde manier is aangedikt. Mensen zijn tot goed en slecht gemaakt. Het dikke jongetje wordt zielig gevonden, etc. (Tis btw al 3 jaar geleden dat ik hem heb gezien, dus ik weet ook niet alles meer.) Bepaalde dingen die de film gewoon spannender/zieliger moeten maken zijn gewoon nep. :)

Fade of Light 06-08-2004 12:11

Citaat:

Woodstock schreef op 06-08-2004 @ 13:01 :
oh, jawel. echt wel. niet van te voren, maar in de loop van de tijd die ze daar zitten krijgen ze uiteindelijk allemaal hun eigen rol. dat ontstaat. in een groep mensen ontstaat volgens mij altijd uiteindelijk een hiërarchie, hoe dan ook.
Die rollen maken ze zelf en worden hun niet toebedeeld. Daarbij krijgen ze ook geen extra machtsmiddelen zoals in dat experiment. Daarbij zijn die rollen niet van te voren duidelijk gesteld.

Woodstock 06-08-2004 12:28

Citaat:

Fade of Light schreef op 06-08-2004 @ 13:11 :
Die rollen maken ze zelf en worden hun niet toebedeeld. Daarbij krijgen ze ook geen extra machtsmiddelen zoals in dat experiment. Daarbij zijn die rollen niet van te voren duidelijk gesteld.
dat is idd het verschil. maar waar het mij om gaat is hoe dat hele systeem van bepaalde individuen in een groep, afhankelijk van de omstandigheden, soms excessieve vormen kan aannemen. ik wou niet zeggen dat dat altijd gebeurt. maar wel dat het altijd kán gebeuren. in zo een gecontroleerde omgeving als het BB-huis zijn toch ook wel eens mensen een beetje 'geflipt'?

Woodstock 06-08-2004 12:29

Citaat:

dreen schreef op 06-08-2004 @ 13:07 :
Omdat de film op een bepaalde manier is aangedikt. Mensen zijn tot goed en slecht gemaakt. Het dikke jongetje wordt zielig gevonden, etc. (Tis btw al 3 jaar geleden dat ik hem heb gezien, dus ik weet ook niet alles meer.) Bepaalde dingen die de film gewoon spannender/zieliger moeten maken zijn gewoon nep. :)
je vergeet dat die film op een boek is gebaseerd :) in het boek wordt er waarschijnlijk niets aangedikt. in een verfilming is het niet meer dan logisch dat dat gebeurt. maar ondanks de overdrijvingen, iets dergelijks zou kunnen gebeuren. of niet?

Fade of Light 06-08-2004 12:34

Citaat:

Woodstock schreef op 06-08-2004 @ 13:28 :
dat is idd het verschil. maar waar het mij om gaat is hoe dat hele systeem van bepaalde individuen in een groep, afhankelijk van de omstandigheden, soms excessieve vormen kan aannemen. ik wou niet zeggen dat dat altijd gebeurt. maar wel dat het altijd kán gebeuren. in zo een gecontroleerde omgeving als het BB-huis zijn toch ook wel eens mensen een beetje 'geflipt'?
Ok, maar ik snap niet wat je zo verontrustend vindt aan het punt dat mensen dan proberen een structuur aan te brengen, door zo efficienter met elkaar en de situatie om te gaan. IS dat zo verontrustend?

Daarbij zie ik de link met 'das experiment' nog niet :p behalve dat daar dan al een rollenspel vast staat.... Netzo als bij een toneelspel?

fiepje 06-08-2004 15:41

ik heb 'm 'n paar keer gezien, goeie film..

heb verder eik geen zin dr verder op in te gaan
veel te warm voor :P

dr is wel es vaker een topic over geweest geloof ikke...

Nona 06-08-2004 16:37

Ja, Gatara had er een tijdje geleden geloof ik een topic over geopend.

Is het bedreigend om te weten dat mensen op die manier reageren? Of is het bedreigend dat mensen op die manier reageren? Ik denk dat het goed is om te weten hoe het menselijk brein in elkaar zit.
Kijk, in het Stanford Prison experiment (waar de film op gebaseerd is) werden bepaalde rollen op extreme manier toebedeeld en uitgevoerd. Zo werd het effect ook met honderd keer versterkt. Maar alleen al als je iemand een bepaald uniform aantrekt gaat diegene zich anders gedragen, zich anders bewegen en anders reageren. En de omgeving kijkt ook anders naar zo iemand.

Wat wilde ik ook alweer zeggen? Oh ja: zo is de mens nu eenmaal: hij speelt zijn rol. Niets engs aan, zolang je rol in verhouding tot de situatie maar niet bedreigend is.

Miracle 06-08-2004 18:28

Citaat:

Woodstock schreef op 06-08-2004 @ 13:29 :
je vergeet dat die film op een boek is gebaseerd :) in het boek wordt er waarschijnlijk niets aangedikt. in een verfilming is het niet meer dan logisch dat dat gebeurt. maar ondanks de overdrijvingen, iets dergelijks zou kunnen gebeuren. of niet?
Vergeten? Ik heb dat gewoon nooit geweten. :p

In het boek is het waarschijnlijk niet aangedikt? Dus je weet het niet en dan kun je dus ook geen echte conclusies trekken.

Ik geloof gewoon niet dat het zomaar gebeurd dat er twee kampen gevormd worden, die elkaar vermoorden.
Het is natuurlijk iets anders op het moment dat de groepen zijn ingedeeld ed. :)

mathfreak 06-08-2004 19:10

Citaat:

dreen schreef op 06-08-2004 @ 19:28 :
Bij deze dan: Lord of the Flies is geschreven door William Golding.

Woodstock 07-08-2004 10:52

Citaat:

In het boek is het waarschijnlijk niet aangedikt? Dus je weet het niet en dan kun je dus ook geen echte conclusies trekken.

Ik geloof gewoon niet dat het zomaar gebeurd dat er twee kampen gevormd worden, die elkaar vermoorden.
Het is natuurlijk iets anders op het moment dat de groepen zijn ingedeeld ed. :)

ergo conclusio: jij gelooft niet in oorlog? het gebeurt mensen ALTIJD dat er zich twee kampen vormen die elkaar gaan uitmoorden.

Woodstock 07-08-2004 10:53

Citaat:

nou ja, ik heb het toneelstuk gezien :) en daarin ging het er nu en dan angstaanjagend realistisch aan toe.

Woodstock 07-08-2004 10:58

Citaat:

Fade of Light schreef op 06-08-2004 @ 13:34 :
Ok, maar ik snap niet wat je zo verontrustend vindt aan het punt dat mensen dan proberen een structuur aan te brengen, door zo efficienter met elkaar en de situatie om te gaan. IS dat zo verontrustend?

Daarbij zie ik de link met 'das experiment' nog niet :p behalve dat daar dan al een rollenspel vast staat.... Netzo als bij een toneelspel?

ha, misschien is de link met Das Experiment ietwat vergezocht. ik kan hem ook niet precies uitleggen... ik moet de film ook gewoon nog zien :o :)

structuur aanbrengen in een groep is een natuurlijk proces, en op zichzelf inderdaad niet verontrustend. wat verontrustend kán zijn, is dat het wel een volkomen vormvrij proces is. de meest voor de hand liggende manier is het doen ontstaan van een hiërarchie in pyramidevorm, waarbij één persoon bovenaan staat. en dát vind ik mogelijk verontrustend, die machtsopbouw. want waarom zou één persoon bovenaan staan in de hiërarchie? okee, waarom niet? maar alleen al het feit dat dat systeem bij sommige mensen twijfel oproept, bewijst dat het ook heel goed mis kan gaan, ondersteboven gegooid kan worden.

Mean Girls (ja, die leuke clichématige romantische highschoolcomedy) is daar wel een aardig voorbeeld van.

Bloedpropje 07-08-2004 11:32

ik heb die film gezien en meteen gekocht, vind hem echt goed

maar ik trek niet de link met al die voorbeelden van jou want bij das experiment wordt de rangorde vantevoren vastgesteld en heeft de ene groep meer machtsmiddelen om hun positie vast te houden, bij die andere gevallen niet

Verder vind ik het interessant om te weten dat mensen zo zouden kunnen reageren en mogen er van mij best vaker dit soort experimenten uitgevoerd worden.

Kazet Nagorra 07-08-2004 11:38

Een dergelijk experiment is ook werkelijk uitgevoerd.

Het moest echter vroegtijdig afgebroken worden, omdat de 'bewakers' de 'gevangenen' systematisch gingen mishandelen (zowel geestelijk als lichamelijk).

Het interessante aan dit experiment is dat het aantoont dat vrijwel ieder mens tot 'slechte' dingen in staat is, zodra de omstandigheden juist zijn.

Miracle 07-08-2004 11:59

Citaat:

Woodstock schreef op 07-08-2004 @ 11:52 :
ergo conclusio: jij gelooft niet in oorlog? het gebeurt mensen ALTIJD dat er zich twee kampen vormen die elkaar gaan uitmoorden.
Dat is een beetje een belachelijke conclusie, vind je ook niet? :| (n)

Oorlog is vaak van bevolkingsgroepen die al eeuwen bestaan. Die groepen zijn er dus al. Oorlogen & conflicten hebben vaak een diepgaande geschiedenis. :) Dat gebeurt niet zomaar even.

Maar goed, ik denk dat we gewoon van mening verschillen.

*blue angel* 07-08-2004 13:22

Citaat:

Mephostophilis schreef op 07-08-2004 @ 12:38 :
Een dergelijk experiment is ook werkelijk uitgevoerd.

Het moest echter vroegtijdig afgebroken worden, omdat de 'bewakers' de 'gevangenen' systematisch gingen mishandelen (zowel geestelijk als lichamelijk).

Het interessante aan dit experiment is dat het aantoont dat vrijwel ieder mens tot 'slechte' dingen in staat is, zodra de omstandigheden juist zijn.

het experiment waar jij over praat, het Stanford Prison Experiment (zoals Kruimel al vertelde) is dan ook de basis voor de film... de film laat zien wat er zou (kunnen) gebeurd zijn als dat experiment niet was afgebroken op een bepaald moment.

Dís 07-08-2004 18:46

Citaat:

Woodstock schreef op 06-08-2004 @ 11:51 :
wie van jullie heeft die film wel eens gezien?
ik niet, maar ik zou graag willen weten hoe jullie denken over het Experiment wat in de film wordt uitgevoerd: je neemt een een willekeurige groep proefpersonen waarvan een deel gaat functioneren als 'bewakers' van de anderen die als 'gevangenen' fungeren.
zo is het toch?

ik gezien.slechte film.vooral als je op een 15u durende busrit zit en je wilt slapen

blacky 08-08-2004 21:18

ik vond de film erg goed, erg realistisch en dit is gewoon wat er met mensen gebeurt als je ze macht en als zij anderen aan zich mogen onderwerpen en dan zie je dus ook wat er gebeurt als er iemand is die onrust gaat veroorzaken. De film gaat verder dan wat er in werkelijkheid is gebeurd, maar hier laten ze zien wat er waarschijnlijk was gebeurd als ze het experiment niet na 5 dagen hadden gestopt.
Het is verder niet te vergelijken met reallife soaps, want dat is iets heel anders. Niemand wordt aan een anders onderworpen.

Luna 09-08-2004 00:30

ga de film eerst maar eens kijken(Y).
(ik vond hem indrukwekkend, echt een supergoede film, en ik geloof dat mensen daar serieus toe in staat zijn)

m3tr01dm1nd3d 09-08-2004 05:09

ik zie op geen enkele manier een vergelijking tussen das Experiment(stoere film, en ik geloof in dat idee) en big brother (waar men de hele dag hangt op een bank en laat zien wat er gebeurd als je wel eten krijgt maar geen doel in het leven)

m3tr01dm1nd3d 09-08-2004 05:13

Citaat:

Verder vind ik het interessant om te weten dat mensen zo zouden kunnen reageren en mogen er van mij best vaker dit soort experimenten uitgevoerd worden
dit soort experimenten worden ook vaker uitgevoerd, niet zo extreem, maar ze gebeuren wel, werd vroeger(misschien nu ook nog wel) op zondag avond uitgezonden(na studio sport, dus geen excuses :D ) op belgie 1 of canvas

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.