Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   jaloezie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=92172)

Hannah en Edith 15-05-2002 12:38

jaloezie

Hallo allemaal,

wij zijn voor het vak filosofie bezig met een project over jaloezie. Hiervoor zijn wij de geschiedenis aan het uitzoeken maar we kwamen op een dood spoor. De vraag is of jaloezie in verschillende perioden van de geschiedenis een andere betekenis heeft. Weet iemand hier iets van? Alvast bedankt, HannaH en Edith

Gothic 17-05-2002 10:12

bij de oude grieken en romeinen kwam jaloezie redelijk vaak voor, maar of het anders is... daar lagen de verhoudingen gewoon anders dan nu...

Hannah en Edith 17-05-2002 16:10

Dank je voor je reactie. Ik ben inderdaad van mening dat men in de tijd van de grieken en romeinen zeker heel erg jaloers kon zijn. Toch hielden Griekse mannen er, volgens de overlevering, wel vaak andere vrouwen op na. Hier waren vrouwen, voor zover wij weten niet jaloers op, of zouden ze dat wel geweest zijn?
En toen waren de normen en waarden heel anders. Dit zou dus beschouwd kunnen worden als normaal. Is daardoor de jaloezie ook veranderd, was het toen bv. minder sterk?
Zelf ga ik er bovendien vanuit dat jaloezie nu een begrip is wat veel meer geaccepteerd is men komt er ook eerder voor uit. Veel mensen schamen zich er ook niet voor en onderdrukken het daardoor misschien niet. ben je daardoor eerder jaloers? :confused: (Edith)

Uhmpra 17-05-2002 19:59

Citaat:

Hannah en Edith schreef:
Zelf ga ik er bovendien vanuit dat jaloezie nu een begrip is wat veel meer geaccepteerd is men komt er ook eerder voor uit. Veel mensen schamen zich er ook niet voor en onderdrukken het daardoor misschien niet. ben je daardoor eerder jaloers? :confused: (Edith)
waarom is het nu meer geaccepteerd??? leuke aanname, maar ik mis argumenten, erger nog ik mis zelfs aanwijzingen ;) :D
verder weet ik niet of je door het niet te onderdrukken eerder jaloers zou zijn (zou kunnen natuurlijk...)

Naz 17-05-2002 23:50

heel veel draaide om trots en jaloerzie in de middeleeuwen, daar zijn heel wat veldslagen om gevochten, maar of ik nou een concreet voorbeeld heb?

Manus J. van Alles 18-05-2002 09:10

Citaat:

Hannah en Edith schreef:
Dank je voor je reactie. Ik ben inderdaad van mening dat men in de tijd van de grieken en romeinen zeker heel erg jaloers kon zijn. Toch hielden Griekse mannen er, volgens de overlevering, wel vaak andere vrouwen op na. Hier waren vrouwen, voor zover wij weten niet jaloers op, of zouden ze dat wel geweest zijn?
Lijkt me wel, ze hadden gewoon niks te willen...

Hannah en Edith 20-05-2002 08:56

Citaat:

Uhmpra schreef:

waarom is het nu meer geaccepteerd??? leuke aanname, maar ik mis argumenten, erger nog ik mis zelfs aanwijzingen ;) :D
verder weet ik niet of je door het niet te onderdrukken eerder jaloers zou zijn (zou kunnen natuurlijk...)

Ik ga er vanuit dat jaloezie meer geaccepteerd is omdat het begrip normaal wordt gevonden in de psychologie. (Edith)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.