Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2002, 12:38
Hannah en Edith
Hannah en Edith is offline
Hallo allemaal,

wij zijn voor het vak filosofie bezig met een project over jaloezie. Hiervoor zijn wij de geschiedenis aan het uitzoeken maar we kwamen op een dood spoor. De vraag is of jaloezie in verschillende perioden van de geschiedenis een andere betekenis heeft. Weet iemand hier iets van? Alvast bedankt, HannaH en Edith
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2002, 10:12
Gothic
Gothic is offline
bij de oude grieken en romeinen kwam jaloezie redelijk vaak voor, maar of het anders is... daar lagen de verhoudingen gewoon anders dan nu...
Oud 17-05-2002, 16:10
Hannah en Edith
Dank je voor je reactie. Ik ben inderdaad van mening dat men in de tijd van de grieken en romeinen zeker heel erg jaloers kon zijn. Toch hielden Griekse mannen er, volgens de overlevering, wel vaak andere vrouwen op na. Hier waren vrouwen, voor zover wij weten niet jaloers op, of zouden ze dat wel geweest zijn?
En toen waren de normen en waarden heel anders. Dit zou dus beschouwd kunnen worden als normaal. Is daardoor de jaloezie ook veranderd, was het toen bv. minder sterk?
Zelf ga ik er bovendien vanuit dat jaloezie nu een begrip is wat veel meer geaccepteerd is men komt er ook eerder voor uit. Veel mensen schamen zich er ook niet voor en onderdrukken het daardoor misschien niet. ben je daardoor eerder jaloers? (Edith)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 19:59
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
Hannah en Edith schreef:
Zelf ga ik er bovendien vanuit dat jaloezie nu een begrip is wat veel meer geaccepteerd is men komt er ook eerder voor uit. Veel mensen schamen zich er ook niet voor en onderdrukken het daardoor misschien niet. ben je daardoor eerder jaloers? (Edith)
waarom is het nu meer geaccepteerd??? leuke aanname, maar ik mis argumenten, erger nog ik mis zelfs aanwijzingen
verder weet ik niet of je door het niet te onderdrukken eerder jaloers zou zijn (zou kunnen natuurlijk...)
Oud 17-05-2002, 23:50
Naz
Naz is offline
heel veel draaide om trots en jaloerzie in de middeleeuwen, daar zijn heel wat veldslagen om gevochten, maar of ik nou een concreet voorbeeld heb?
Oud 18-05-2002, 09:10
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Hannah en Edith schreef:
Dank je voor je reactie. Ik ben inderdaad van mening dat men in de tijd van de grieken en romeinen zeker heel erg jaloers kon zijn. Toch hielden Griekse mannen er, volgens de overlevering, wel vaak andere vrouwen op na. Hier waren vrouwen, voor zover wij weten niet jaloers op, of zouden ze dat wel geweest zijn?
Lijkt me wel, ze hadden gewoon niks te willen...
Oud 20-05-2002, 08:56
Hannah en Edith
Citaat:
Uhmpra schreef:

waarom is het nu meer geaccepteerd??? leuke aanname, maar ik mis argumenten, erger nog ik mis zelfs aanwijzingen
verder weet ik niet of je door het niet te onderdrukken eerder jaloers zou zijn (zou kunnen natuurlijk...)

Ik ga er vanuit dat jaloezie meer geaccepteerd is omdat het begrip normaal wordt gevonden in de psychologie. (Edith)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten