![]() |
30 minuten opstarten
Hoi,
Wij hebben een oude computer. Met windows '98. Een pentium celeron van 300 mHz en 4 gieg. Nou weet ik wel dat onze computer langzamer gaat dan moderne computers. Maar sinds een paar weken doet hij echt letterlijk meer dan 30 minuten over het opstarten. Dit vind ik toch wel erg veel. Daarvoor was het meestal 3 tot 5 minuten maar. Nu krijg ik bij het opstarten een foutmelding dat een of andere bestand (zqroto.exe of iets dergelijks) niet gevonden kan worden. Daarna blijft ie héél lang op het buroblad staan zonder icoontjes en programmaatjes in de taakbalk naast de tijd. Daarna krijg ik een berichtje dat hij BIRD.exe niet kan vinden. En als ik dan op anuleren klik is hij binnen een paar seconden helemaal klaar. Mijn vraag is nu wat ik kan doen. Ik heb adaware maar die flipt na een paar seconde en antivir was geïnstalleerd en nou is die op een foute manier verwijderd omdat die ook problemen gaf. Dus weet hoe ik dat allemaal kan oplossen? Alvast bedankt, Filia Dei PS: zeg niet zowiets flauws als nieuwe computer kopen. Dat zegt iedereen voortdurend maar daar hebben we geen geld voor. Dus voorlopig moet ik het met dit barrel zien uit te houden. Effe serieuse antwoorden please |
Als Ad-Aware het niet doet gebruik dan deze anders: Spybot
|
Citaat:
Wanneer je een pc opstart doet hij het volgende:
Citaat:
We moeten precies weten welk bestand hij mist, zodat wij je daarna verder kunnen helpen. Citaat:
Ook raad ik aan om deze uptedaten en te gaan scannen. Wat ook helpt is om je pc "op te schonen". Je verwijdert dan via een speciaal programma alle overbodige bestanden die jij en de pc niet meer gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld met System Cleanup of met Windows Washer Citaat:
Maar zover zijn we nog niet. |
Bedankt alvast,
Hij is vooral traag bij het buroblad... de windows vlag staat hij ook heel lang op, maar dat is redelijk normaal bij onze computer. Daarna als de buroblad achtergrond er al staat maar de icoontjes nog niet, tussen die twee foutmeldingen in staat hij heel lang stil. En die twee bestandjes zal ik nog eens nakijken. Evengoed Bedankt! :) |
Citaat:
Sommige programma's daarvan zijn niet nodig om te starten, ze slurpen onwijs veel werkgeheugen zodat je pc alleen maar trager word. Je kan ze aan/uitzetten via msconfig. (hoewel ik niet zeker weer of win98 ook msconfig heeft)
Je kan ook de opstartverwijzingen verwijderen in je register: (dit raad ik je nog niet aan)
Het is handig om ff een hijackthis log hier te plaatsen, zodat wij kunnen adviseren welke programma's of bestanden uit kunnen worden gezet. (voor meer info over hijackthis zie [centraal] spyware/adware) |
Als al de rest niet helpt: documenten, mails, ... ergens bewaren en Windows opnieuw installeren: moet echt regelmatig eens gebeuren. Na de herinstallatie spyware geen kans geven door Spybot, AdAware, SpywareBlaster, Mozilla Firefox enzo (maar dat laatste moet je natuurlijk zelf weten).
Voor de rest zou ik de adviezen die hierboven gegeven zijn volgen |
Ik zou ook een keer herinstalleren als ik jou was. Eerst alle documenten in veiligheid brengen, dan de hele HD leegkieperen en dan opnieuw beginnen. Denk dat dat behoorlijk helpt.
|
Citaat:
Citaat:
|
Zoals ik dus zei in mijn eerste post:
Citaat:
|
Formateren is idd een laatste optie in dit geval.. ook al doe jij dat zonder problemen ff tussendoor , voor 'Dochter van god' ;) kan dat is dat w.s nog een hele onderneming..
Ik heb m'n broer een keer windows laten herinstaleren, daar had hij 3 dagen ipv uur voor nodig en ongeveer 10 telefoontjes naar mij. En nee, hij is niet debiel ;) |
Citaat:
Windows 95 heeft het geloof ik niet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen en daar komt bij, dat is voor de ts ook niet van belang. |
Citaat:
|
98 was inderdaad de eerste met MSconfig, het zit dus niet in 95 (in 95a heb ik getest, en 95b heb ik al lang niet meer gezien)
Citaat:
|
Als je gaat formateren en je hebt het nog nooit gedaan vraag dan even de hulp van iemand die het al vaker heeft gedaan.
|
Ik heb dat met msconfig geprobeert van Freyk. We hebben dat programmatje wel op de computer maar hij kan het niet openen op de een of andere manier. Niet via uitvoeren ook niet via de map windows\system en er gewoon op klikken. Bij snel weergeven staat:
Windows Executable 32-bits voor windows 95 en windows NT En daarna een hoop letters en code's. Raar vind ik... want we hebben echt windows 98. Spybots heb ik al. (maar dat kan ik niet zonder hulp en de gene die me normaal er altijd mee hielp heb ik knallende ruzie mee) En me moeder kan windows opnieuw installeren maar dat doet ze liever niet omdat we één of andere internet kaart hebben en die moet dan ook opnieuw geïnstalleerd en dat kunnen we niet zelf dus dan moeten we 40 euro betalen in zo'n computer winkeltje :s En windows washer is voor 98 SE en hoger en system cleanup is voor windows 2000 en hoger. Dus die kunnen allebij niet op onze computer |
Citaat:
|
Owh, formateren of windows opnieuw installeren zit er helemaal niet in.
Me ouders werden kwaad en deden alsof ik totaal geen verstand heb van computers aangezien zij zich niet konden voorstellen dat 'grote bedrijven' regelmatig hun computer formateren. En ze zeiden dat ik jullie verkeerd begreep of dat jullie iets anders schreven dan jullie bedoelde. En of jullie soms defragmenteren bedoelen (wow moeder blij, ze kent ook een computer term) :mad: :mad: Ouders..... :rolleyes: Nou jah... als jullie nog andere manieren weten... graag!!! |
als je de bestandjes niet via msconfig kan verwijderen.. en je kan ze niet uit het register gooien moet je idd formatteren.. probeer ook je moeder op deze manier over te halen.. je hebt er toch ook geen hol aan als je 30 minuten nodig hebt om op te starten..
ik formatteer 6x per jaar altijd goed! trouwens wat voor netwerk kaart heb je dat hij zo moeilijk te installeren is.? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het enige dat word gewist tijdens een format, zijn de stuurprogramma's die je op al op een cd hebt staan of die je kan downloaden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit doen ze alleen wanneer er écht iets aan de hand is. En nee, we hebben het niet over defragmenteren. Citaat:
Neem maar eens een kijkje op HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run Citaat:
Omdat diegen nog niet zoveel ervaring heeft, laat staan ervaring heeft met ms-dos. Dus wacht nog eventjes, totdat ze mijn/onze tips heeft uitgevoert. Als het niet meer te redden valt dan kan ze formateren. Formateren= Al je data op de harde schijf verwijderen. (dus voordat je gaat formateren is het handig om de gegevens die je wilt houden, backuppen) |
Bij bedrijven die nog win 98 draaien is het anders. Die gebruiken alleen windows en office en een branchepakket.
Voor de rest wil ik niet weten hoeveel 98 ik geformateerd heb bij het bedrijf waar ik werkte. |
De foutmelding bij het opstarten is:
Er is een fout opgetreden bij het laden van C:\windows\system\zqhyto.dll Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden En die internet kaart weet ik niet. Ik weet wel dat we wanadoo cable hebben en ik heb een cd-rom met allemaal code's enzo gevonden. Maar dat zijn wachtwoorden en installatie code's. En verder kan ik het doosje niet vinden waar die in zat. |
Citaat:
Om die foutmelding kwijt te raken moet je de vermelding in je register verwijderen.
En om uit te zoeken welke netwerkkaart je hebt, kan je op twee manieren ontdekken: Manier 1: via apparaatbeheer
Manier 2: via everest
|
Bij bedrijven zit het inderdaad wat anders: die gebruiken hun computers enkel voor hun werk en dus is het aantal applicaties beperkt. Op thuiscomputers wordt er vanalles opgezet. Bij sommige bedrijven is dat ook het geval (bij gebrek aan kennis) en die staan dan vaak ook vol spyware e.d.
Daar ben jij natuurlijk niet mee geholpen maar ik ben momenteel aan het opzoeken waar alles staat voor het opstarten en ik zal het hier posten. Bron: c't Nederland juli/augustus 2004 pagina 114 Code:
95 98 Me 2K XP |
Citaat:
Je kan de opstartprogramma's die autoruns weergeeft ook kopiëren naar het klembord. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37. |