Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2004, 17:21
filia dei
filia dei is offline
Hoi,
Wij hebben een oude computer. Met windows '98. Een pentium celeron van 300 mHz en 4 gieg. Nou weet ik wel dat onze computer langzamer gaat dan moderne computers. Maar sinds een paar weken doet hij echt letterlijk meer dan 30 minuten over het opstarten. Dit vind ik toch wel erg veel. Daarvoor was het meestal 3 tot 5 minuten maar.

Nu krijg ik bij het opstarten een foutmelding dat een of andere bestand (zqroto.exe of iets dergelijks) niet gevonden kan worden. Daarna blijft ie héél lang op het buroblad staan zonder icoontjes en programmaatjes in de taakbalk naast de tijd. Daarna krijg ik een berichtje dat hij BIRD.exe niet kan vinden. En als ik dan op anuleren klik is hij binnen een paar seconden helemaal klaar.

Mijn vraag is nu wat ik kan doen. Ik heb adaware maar die flipt na een paar seconde en antivir was geïnstalleerd en nou is die op een foute manier verwijderd omdat die ook problemen gaf.
Dus weet hoe ik dat allemaal kan oplossen?

Alvast bedankt,
Filia Dei

PS: zeg niet zowiets flauws als nieuwe computer kopen. Dat zegt iedereen voortdurend maar daar hebben we geen geld voor. Dus voorlopig moet ik het met dit barrel zien uit te houden. Effe serieuse antwoorden please
Oud 09-08-2004, 17:36
Miles
Miles is offline
Als Ad-Aware het niet doet gebruik dan deze anders: Spybot
Oud 09-08-2004, 19:16
freyk
freyk is offline
Citaat:
filia dei schreef op 09-08-2004 @ 18:21 :
Maar sinds een paar weken doet hij echt letterlijk meer dan 30 minuten over het opstarten. Dit vind ik toch wel erg veel. Daarvoor was het meestal 3 tot 5 minuten maar.
Maar wanneer is hij dan traag?
Wanneer je een pc opstart doet hij het volgende:
  1. Hij begint hij eerst met het controleren van het geheugen (te herkennen aan optellende cijfers)
  2. dan controleert hij alle hardware
    (te herkennen aan tabellen)
  3. en pas start hij windows
    (te herkennen aan de windows vlag)
Dus nu is de vraag waar hij traag is.

Citaat:

Nu krijg ik bij het opstarten een foutmelding dat een of andere bestand (zqroto.exe of iets dergelijks) niet gevonden kan worden. Daarna blijft ie héél lang op het buroblad staan zonder icoontjes en programmaatjes in de taakbalk naast de tijd. Daarna krijg ik een berichtje dat hij BIRD.exe niet kan vinden. En als ik dan op anuleren klik is hij binnen een paar seconden helemaal klaar.
Mijn vraag is nu wat ik kan doen.
Probeer de volgende keer als je je pc opstart de naam van het bestand te noteren op een papiertje.
We moeten precies weten welk bestand hij mist, zodat wij je daarna verder kunnen helpen.

Citaat:
Ik heb adaware maar die flipt na een paar seconde en antivir was geïnstalleerd en nou is die op een foute manier verwijderd omdat die ook problemen gaf.
Dus weet hoe ik dat allemaal kan oplossen?
Als adaware niet helpt, kan je dus zoals miles zei, spybot s&d gaan gebruiken.
Ook raad ik aan om deze uptedaten en te gaan scannen.
Wat ook helpt is om je pc "op te schonen".
Je verwijdert dan via een speciaal programma alle overbodige bestanden die jij en de pc niet meer gebruiken.
Dit kan bijvoorbeeld met System Cleanup of met Windows Washer

Citaat:

PS: zeg niet zowiets flauws als nieuwe computer kopen. Dat zegt iedereen voortdurend maar daar hebben we geen geld voor. Dus voorlopig moet ik het met dit barrel zien uit te houden. Effe serieuse antwoorden please
Nou, ik zou dan nog eerder zeggen: formateren die hap!
Maar zover zijn we nog niet.

Laatst gewijzigd op 09-08-2004 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 19:28
filia dei
filia dei is offline
Bedankt alvast,

Hij is vooral traag bij het buroblad... de windows vlag staat hij ook heel lang op, maar dat is redelijk normaal bij onze computer. Daarna als de buroblad achtergrond er al staat maar de icoontjes nog niet, tussen die twee foutmeldingen in staat hij heel lang stil.

En die twee bestandjes zal ik nog eens nakijken. Evengoed Bedankt!
Oud 09-08-2004, 20:34
freyk
freyk is offline
Citaat:
filia dei schreef op 09-08-2004 @ 20:28 :
Daarna als de buroblad achtergrond er al staat maar de icoontjes nog niet
Nou, hier start hij zijn programma's (zoals een virusscanner, firewall, extra programma's voor je printer en scanner) op die in zijn opstart register staan.
Sommige programma's daarvan zijn niet nodig om te starten, ze slurpen onwijs veel werkgeheugen zodat je pc alleen maar trager word.

Je kan ze aan/uitzetten via msconfig.
(hoewel ik niet zeker weer of win98 ook msconfig heeft)
  1. start -> uitvoeren
  2. Typ daarin: msconfig en druk op uitvoeren
  3. Selecteer dan tabblad opstarten.
  4. En zet daar de verwijzingen aan/uit om ze aan- of uit te vinken.

Je kan ook de opstartverwijzingen verwijderen in je register:
(dit raad ik je nog niet aan)
  1. start -> uitvoeren
  2. typ daarin: regedit
  3. ga naar je auto-run map voor op de volgende mappen uit te klappen
    HKEY_LOCAL_MACHINE, SOFTWARE , Microsoft, Windows, CurrentVersion, Run
  4. Verwijder daar de verwijzingen naar de programma's/bestanden

Het is handig om ff een hijackthis log hier te plaatsen, zodat wij kunnen adviseren welke programma's of bestanden uit kunnen worden gezet.
(voor meer info over hijackthis zie [centraal] spyware/adware)
Oud 09-08-2004, 20:57
ILUsion
ILUsion is offline
Als al de rest niet helpt: documenten, mails, ... ergens bewaren en Windows opnieuw installeren: moet echt regelmatig eens gebeuren. Na de herinstallatie spyware geen kans geven door Spybot, AdAware, SpywareBlaster, Mozilla Firefox enzo (maar dat laatste moet je natuurlijk zelf weten).
Voor de rest zou ik de adviezen die hierboven gegeven zijn volgen
Oud 09-08-2004, 21:04
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik zou ook een keer herinstalleren als ik jou was. Eerst alle documenten in veiligheid brengen, dan de hele HD leegkieperen en dan opnieuw beginnen. Denk dat dat behoorlijk helpt.
Oud 09-08-2004, 21:26
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 09-08-2004 @ 22:04 :
Ik zou ook een keer herinstalleren als ik jou was. Eerst alle documenten in veiligheid brengen, dan de hele HD leegkieperen en dan opnieuw beginnen. Denk dat dat behoorlijk helpt.
Dat had ik ook wel kunnen bedenkten
Citaat:
ILUsion schreef op 09-08-2004 @ 21:57 :
Als al de rest niet helpt: documenten, mails, ... ergens bewaren en Windows opnieuw installeren: moet echt regelmatig eens gebeuren. Na de herinstallatie spyware geen kans geven door Spybot, AdAware, SpywareBlaster, Mozilla Firefox enzo (maar dat laatste moet je natuurlijk zelf weten).
Voor de rest zou ik de adviezen die hierboven gegeven zijn volgen
Mja, mijn stelling blijft: om de zoveel tijd een reinstall kan nooit kwaad, al kijkt mijn n00b-ma dan raar 'alweer??'.
Oud 09-08-2004, 21:31
freyk
freyk is offline
Zoals ik dus zei in mijn eerste post:
Citaat:
freyk schreef op 09-08-2004 @ 20:16 :
Nou, ik zou dan nog eerder zeggen: formateren die hap!
Maar zover zijn we nog niet.
Laten we eerst ervoor zorgen dat zij onze tips opvolgt, want formateren is écht de laatste optie!

Laatst gewijzigd op 09-08-2004 om 21:54.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 21:39
MacArt
MacArt is offline
Formateren is idd een laatste optie in dit geval.. ook al doe jij dat zonder problemen ff tussendoor , voor 'Dochter van god' kan dat is dat w.s nog een hele onderneming..

Ik heb m'n broer een keer windows laten herinstaleren, daar had hij 3 dagen ipv uur voor nodig en ongeveer 10 telefoontjes naar mij. En nee, hij is niet debiel
Oud 10-08-2004, 02:32
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
freyk schreef op 09-08-2004 @ 21:34 :
(hoewel ik niet zeker weer of win98 ook msconfig heeft)
Windows 98 heeft msconfig. Op te roepen op de manier die jij hierboven beschreven hebt.

Windows 95 heeft het geloof ik niet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen en daar komt bij, dat is voor de ts ook niet van belang.
Oud 10-08-2004, 13:00
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 09-08-2004 @ 22:04 :
Drastisch maar waar...Volgens mij ga je een heel groot verschil merken en ben je zeker dat alles eindelijk eens echt in orde zal zijn.
Oud 10-08-2004, 16:09
ILUsion
ILUsion is offline
98 was inderdaad de eerste met MSconfig, het zit dus niet in 95 (in 95a heb ik getest, en 95b heb ik al lang niet meer gezien)
Citaat:
Dj Mark schreef op 10-08-2004 @ 03:32 :
Windows 98 heeft msconfig. Op te roepen op de manier die jij hierboven beschreven hebt.

Windows 95 heeft het geloof ik niet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen en daar komt bij, dat is voor de ts ook niet van belang.
Oud 10-08-2004, 18:11
iamcj
iamcj is offline
Als je gaat formateren en je hebt het nog nooit gedaan vraag dan even de hulp van iemand die het al vaker heeft gedaan.
Oud 11-08-2004, 12:19
filia dei
filia dei is offline
Ik heb dat met msconfig geprobeert van Freyk. We hebben dat programmatje wel op de computer maar hij kan het niet openen op de een of andere manier. Niet via uitvoeren ook niet via de map windows\system en er gewoon op klikken. Bij snel weergeven staat:
Windows Executable
32-bits voor windows 95 en windows NT

En daarna een hoop letters en code's. Raar vind ik... want we hebben echt windows 98.

Spybots heb ik al. (maar dat kan ik niet zonder hulp en de gene die me normaal er altijd mee hielp heb ik knallende ruzie mee)

En me moeder kan windows opnieuw installeren maar dat doet ze liever niet omdat we één of andere internet kaart hebben en die moet dan ook opnieuw geïnstalleerd en dat kunnen we niet zelf dus dan moeten we 40 euro betalen in zo'n computer winkeltje

En windows washer is voor 98 SE en hoger en system cleanup is voor windows 2000 en hoger. Dus die kunnen allebij niet op onze computer

Laatst gewijzigd op 11-08-2004 om 12:24.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 12:22
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
freyk schreef op 09-08-2004 @ 22:31 :
Zoals ik dus zei in mijn eerste post:

Laten we eerst ervoor zorgen dat zij onze tips opvolgt, want formateren is écht de laatste optie!
maar wel de simpelste
Oud 11-08-2004, 12:32
filia dei
filia dei is offline
Owh, formateren of windows opnieuw installeren zit er helemaal niet in.

Me ouders werden kwaad en deden alsof ik totaal geen verstand heb van computers aangezien zij zich niet konden voorstellen dat 'grote bedrijven' regelmatig hun computer formateren. En ze zeiden dat ik jullie verkeerd begreep of dat jullie iets anders schreven dan jullie bedoelde. En of jullie soms defragmenteren bedoelen (wow moeder blij, ze kent ook een computer term)

Ouders.....

Nou jah... als jullie nog andere manieren weten... graag!!!
Oud 11-08-2004, 12:38
Koning
Koning is offline
als je de bestandjes niet via msconfig kan verwijderen.. en je kan ze niet uit het register gooien moet je idd formatteren.. probeer ook je moeder op deze manier over te halen.. je hebt er toch ook geen hol aan als je 30 minuten nodig hebt om op te starten..

ik formatteer 6x per jaar altijd goed!

trouwens wat voor netwerk kaart heb je dat hij zo moeilijk te installeren is.?
Oud 11-08-2004, 13:32
freyk
freyk is offline
Citaat:
filia dei schreef op 11-08-2004 @ 13:19 :
Ik heb dat met msconfig geprobeert van Freyk. We hebben dat programmatje wel op de computer maar hij kan het niet openen op de een of andere manier. Niet via uitvoeren ook niet via de map windows\system en er gewoon op klikken. Bij snel weergeven staat:
Windows Executable
32-bits voor windows 95 en windows NT
Over welke programma heb je het nou? msconfig of hijackthis?

Citaat:
Spybots heb ik al. (maar dat kan ik niet zonder hulp en de gene die me normaal er altijd mee hielp heb ik knallende ruzie mee)
Maar dan heb je ons nog

Citaat:
En me moeder kan windows opnieuw installeren maar dat doet ze liever niet omdat we één of andere internet kaart hebben en die moet dan ook opnieuw geïnstalleerd en dat kunnen we niet zelf dus dan moeten we 40 euro betalen in zo'n computer winkeltje
Nou, we rukken helemaal niks uit je pc, we laten alles rustig zitten.
Het enige dat word gewist tijdens een format, zijn de stuurprogramma's die je op al op een cd hebt staan of die je kan downloaden.

Citaat:
En windows washer is voor 98 SE en hoger en system cleanup is voor windows 2000 en hoger. Dus die kunnen allebij niet op onze computer
Dat is zwaar klote.

Citaat:
filia dei schreef op 11-08-2004 @ 13:32 :
Owh, formateren of windows opnieuw installeren zit er helemaal niet in.
Had ik wel verwacht,.....

Citaat:
filia dei schreef op 11-08-2004 @ 13:32 :
Me ouders werden kwaad en deden alsof ik totaal geen verstand heb van computers aangezien zij zich niet konden voorstellen dat 'grote bedrijven' regelmatig hun computer formateren. En ze zeiden dat ik jullie verkeerd begreep of dat jullie iets anders schreven dan jullie bedoelde. En of jullie soms defragmenteren bedoelen (wow moeder blij, ze kent ook een computer term)
Uuhm bedrijven regelmatig hun hd's formateren?
Dit doen ze alleen wanneer er écht iets aan de hand is.
En nee, we hebben het niet over defragmenteren.

Citaat:
Koning schreef op 11-08-2004 @ 13:38 :
als je de bestandjes niet via msconfig kan verwijderen.. en je kan ze niet uit het register gooien moet je idd formatteren..
Je kan ze toch wel uit je register gooien.
Neem maar eens een kijkje op
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Citaat:
Koning schreef op 11-08-2004 @ 13:38 :
probeer ook je moeder op deze manier over te halen.. je hebt er toch ook geen hol aan als je 30 minuten nodig hebt om op te starten..

ik formatteer 6x per jaar altijd goed!
Je kan beter nooit een leek vertellen dat ze moet formateren.
Omdat diegen nog niet zoveel ervaring heeft, laat staan ervaring heeft met ms-dos.

Dus wacht nog eventjes, totdat ze mijn/onze tips heeft uitgevoert.
Als het niet meer te redden valt dan kan ze formateren.
Formateren= Al je data op de harde schijf verwijderen.
(dus voordat je gaat formateren is het handig om de gegevens die je wilt houden, backuppen)

Laatst gewijzigd op 11-08-2004 om 13:43.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:12
iamcj
iamcj is offline
Bij bedrijven die nog win 98 draaien is het anders. Die gebruiken alleen windows en office en een branchepakket.

Voor de rest wil ik niet weten hoeveel 98 ik geformateerd heb bij het bedrijf waar ik werkte.
Oud 15-08-2004, 12:12
filia dei
filia dei is offline
De foutmelding bij het opstarten is:

Er is een fout opgetreden bij het laden van C:\windows\system\zqhyto.dll Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden

En die internet kaart weet ik niet. Ik weet wel dat we wanadoo cable hebben en ik heb een cd-rom met allemaal code's enzo gevonden. Maar dat zijn wachtwoorden en installatie code's. En verder kan ik het doosje niet vinden waar die in zat.
Oud 15-08-2004, 12:23
freyk
freyk is offline
Citaat:
filia dei schreef op 15-08-2004 @ 13:12 :
De foutmelding bij het opstarten is:
Er is een fout opgetreden bij het laden van C:\windows\system\zqhyto.dll Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden
Ik heb nog nóóit van dit bestandje gehoord (google.nl ook niet) en heb het gevoel dat dit een spyware bestandje is.

Om die foutmelding kwijt te raken moet je de vermelding in je register verwijderen.
  1. start je register editor door op start en dan op uitvoeren te klikken.
  2. typ in het verschenen venster: regedit
    en druk dan op ok.
  3. Klik dan op bewerken -> zoeken en dan in: zqhyto.dll
    en klik dan op volgende zoeken
  4. Nadat dan een verwijzing hebt gevonden, kan je deze verwijderen door met de rechtermuisknop op de verwijzing te klikken en dan op verwijderen te klikken
(doe hetzelfde ook met bird.exe)

En om uit te zoeken welke netwerkkaart je hebt, kan je op twee manieren ontdekken:
Manier 1: via apparaatbeheer
  1. klik met je rechtermuisknop op "deze computer" en klik dan op eigenschappen.
  2. selecteer dan tabblad hardware en klik dan op apparaatbeheer.
  3. En bij netwerkadapters zul je je kaart vinden.

Manier 2: via everest
  1. download en start Everest
  2. klik daar dan op network -> windows network en daar zul je je kaart vinden

Laatst gewijzigd op 15-08-2004 om 12:34.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 12:29
ILUsion
ILUsion is offline
Bij bedrijven zit het inderdaad wat anders: die gebruiken hun computers enkel voor hun werk en dus is het aantal applicaties beperkt. Op thuiscomputers wordt er vanalles opgezet. Bij sommige bedrijven is dat ook het geval (bij gebrek aan kennis) en die staan dan vaak ook vol spyware e.d.

Daar ben jij natuurlijk niet mee geholpen maar ik ben momenteel aan het opzoeken waar alles staat voor het opstarten en ik zal het hier posten.
Bron: c't Nederland juli/augustus 2004 pagina 114
Code:
95  98  Me  2K  XP
J   J   J   N   N   C:\Msdos.sys   hierin zitten systeempaden (Windowsmap e.d.) en dit verzorgt opstarten voor het Windows-scherm
J   J   N   N   N   C:\config.sys (op diverse onderdelen als Device(High), Install(High)) verzorgt ook vooral instellingen voor windows echt begint
J   J   N   N   N   C:\autoexec.bat  verzorgt opstarts van DOS, ook voor Windows
J   J   J   N   N   C:\Windows\StartMenu\Programs\Autostart (of vertaling in eigen taal) bevat de opsttarts die met Windows opstarten na/tijdens het laden van je bureaublad
ik heb hier heel wat regels weggelaten omdat ze gewoon niet waarschijnlijk zijn, als je ze allemaal wilt kan ik het wel inscannen voor je)
IN HET REGISTER
95  98  Me  2K  XP  Sleutel
J   J   J   J   J   HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
J   J   J   J   J   HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce  (is niet van toepassing hier, want die worden slechts eenmalig gestart)
J   J   J   J   J   HKU\.DEFAULT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
J   J   J   J   J   HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
J   J   J   N   N   HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServices
N   J   J   J   J   HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ShellServiceObjectDelayLoad

Laatst gewijzigd op 15-08-2004 om 12:49.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 15:05
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 15-08-2004 @ 13:29 :
Bij bedrijven zit het inderdaad wat anders: die gebruiken hun computers enkel voor hun werk en dus is het aantal applicaties beperkt. Op thuiscomputers wordt er vanalles opgezet. Bij sommige bedrijven is dat ook het geval (bij gebrek aan kennis) en die staan dan vaak ook vol spyware e.d.

Daar ben jij natuurlijk niet mee geholpen maar ik ben momenteel aan het opzoeken waar alles staat voor het opstarten en ik zal het hier posten.
Bron: c't Nederland juli/augustus 2004 pagina 114
***knip***
[/code]
Hé dat hoef je niet zelf op te zoeken! Je kan ook "autoruns" gebruiken! Tik gewoon "autoruns" in in Google en je ziet wel een download site. Het is freeware. Je start het op en alle opstartprogramma's worden samen met de registersleutels getoond. Klik met de rechtermuisknop op zo'n programma en klik op "Jump to", dan opent ie het register en gaat daar naartoe. En verwijderen dan maar.

Je kan de opstartprogramma's die autoruns weergeeft ook kopiëren naar het klembord.

Laatst gewijzigd op 15-08-2004 om 15:10.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten