![]() |
Nederlandse Militair gedood in Irak
Nederlandse militair gedood in Irak
Een Nederlandse militair is gisteravond gedood bij een beschieting in Irak. Vijf Nederlanders raakten zwaargewond. Gewonden De gesneuvelde militair is een 29-jarige wachtmeester van de Koninklijke Marechaussee. Vijf andere militairen, een van de marechaussee en vier van de landmacht, zijn ernstig gewond geraakt. Bij de aanval zijn twee militante Irakezen omgekomen. Identiteit Op een persconferentie heeft minister Kamp van Defensie laten weten de identiteit van de gesneuvelde militair niet vrij te geven uit medeleven met de familie. Het stoffelijke overschot is nog op de Nederlandse basis in ArRumaythah. Ar Rumaythah De beschieting zou zijn begonnen met een aanval op een Nederlands militair voertuig in de buurt van Ar Rumaythah. Dat is één van de compagnielocaties van het Nederlandse SFIR-bataljon. Daarna zijn militairen van de zogeheten Quick Reaction Force ingezet. Beschoten Korte tijd later is de compagnielocatie Ar Rumaythah zelf beschoten. Daarbij werd niemand geraakt. Het ministerie van Defensie kan nog niet zeggen wie de aanvallers zijn geweest. De Koninklijke Marechaussee stelt een onderzoek in. Tweede slachtoffer De 29-jarige marechaussee is het tweede dodelijke slachtoffer onder de Nederlandse militairen in Irak. Drie maanden geleden kwam de 36-jarige sergeant D. Steensma bij een granaataanslag om het leven. Bron: http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/ |
Waar gehakt wordt, vallen spaanders... en dienstplicht is in Nederland nu niet van kracht, dus die mensen hebben er zelf voor gekozen om het leger in te gaan.
|
Citaat:
|
NOU EN?
moet die kneus maar niet in het leger gaan |
Vraag de mensen die hem erheen stuurden waarom hij daar zat
|
Shit happens. Twee doden in drie maanden is überhaupt niets. Elk weekend vallen er meer doden in Nederland in het verkeer alleen al en Nederland is niet eens in staat van oorlog.
|
Citaat:
|
geweldig, wat heb jij dat weereens goed gezien nare
|
Een oorlog is niet zonder risico.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
x :) |
Er vallen wel meer doden daar...en als het een Nederlander is vind ik dat niet belangrijker...
|
als ze slim zouden zijn zetten ze nu eens een aantal stuks artillerie neer in dat kamp smitty, zodat ze bij volgende beschieting tenminste met iets zwaarders terug kunnen schieten.
|
Citaat:
|
Typisch geval van eigen schuld, dikke bult lijkt me.
|
Het is zo fijn hoe bij iedere dode de Tweede Kamer, toch bedoeld als wetgevende authoriteit van het land, zich gaat afvragen of het "wel veilig is voor onze soldaten" in Irak :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vooral CDA-stemmers denk ik.
Hmm, is dat niet stom en naïef in één woord? |
Citaat:
|
Risico van 't vak. Tuurlijk erg, maar je weet dat 't kan gebeuren.
Verder niet teveel over gaan zeiken, en geen Parlementaire enquete gaan houden of de troepen moeten blijven of niet. |
tot nu toe 2, in tr gaan per dag minstens 2 soldaten dood door terroristen :o :mad:
|
Ik vraag me nog steeds af waarom ze er zo nodig heen moesten
|
't is wah.
Waar 't maar wa. |
Wat een belachelijke reacties zeg :eek:
ongelooflijk: hadden ze maar niet bij de landmacht moeten gaan.. toen was misschien nog geen sprake van oorlog? als er een politieagent sterft zeg je toch ook niet: had die maar niet bij de politie moeten gaan? Schaam je! Iedere dode is er 1. Medeleven aan de familie:) |
Citaat:
|
Citaat:
Verder zeg je dat inderdaad niet van een politieagent maar de vergelijking met de politie is ook zwaar misplaatst. Een agent gaat niet bij de politie om te vechten, een agent gaat bij de politie om het openbaar belang te dienen. Hij moet tact hebben, praten, situaties inschatten, et cetera. Een soldaat moet juist niet nadenken en hoeft alleen maar te doen wat zijn superieuren hem opdragen. Dus, het is misschien hard om te zeggen 'had je maar niet in het leger moeten gaan', maar denken dat je in het leger gaat om juist te vermijden dat je doodgaat is simpelweg dom. |
Citaat:
|
Hmm... ben ik dan de enige die dit best een kutbericht vindt?
|
Nee heur, verder wat Lilything zegt.
|
Citaat:
Ten eerste mag een beetje meer respect voor iemand die dood is wel. Ten tweede wordt het een mooie boel als Nederland helemaal geen leger heeft... :rolleyes: En ten derde is Nederland naar Irak om de wederopbouw van Irak te ondersteunen en niet om oorlogje te voeren. |
Citaat:
|
Ach ja, moet Nederland maar niet braaf achter Amerika aan gaan lopen. Dat ie dood is, is jammer. Dat is weer een verlies van een mensenleven. Maar hoe hard het ook klinkt: Hij heeft er zelf voor gekozen.
|
Citaat:
maar dit is slechts mijn bevooroordeelde mening |
Citaat:
Als je er niet tegen kan dat de meerderheid van het Nederlandse volk op andere partijen gestemd heeft dan de jouwe, hoef je nog niet zo bekrompen te reageren als er een Nederlandse soldaat doodgaat. |
Het volk massaal gestemd? Nou mij hebben ze nooit gevraagd of ik het eens ben dat Nederlanders naar Irak worden gestuurd. Eigenlijk niemand die ik ken.
|
Citaat:
|
Ja, zo heb ik er niet over gedacht. Ik ben het met je eens
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik ook trouwens, anders moest ik 2 keer ernaartoe gaan :( |
Citaat:
|
tiswah
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik neem ook geen genoegen met een vervangende dienstplicht. Ten eerste vind ik het überhaupt een ontoelaatbare inbreuk op je persoonlijke vrijheid, ten tweede wil ik wegens gewetensbezwaren niet in het leger omdat ik niet wil meedoen aan het bewust doodslaan van hersencellen om domme vechtmachines te creeëren. Bovendien is het een logge, bureaucratische, verouderde institutie die alleen maar geld verslindt. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15. |