Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2004, 10:50
Odin
Odin is offline
Nederlandse militair gedood in Irak
Een Nederlandse militair is gisteravond gedood bij een beschieting in Irak. Vijf Nederlanders raakten zwaargewond.

Gewonden
De gesneuvelde militair is een 29-jarige wachtmeester van de Koninklijke Marechaussee. Vijf andere militairen, een van de marechaussee en vier van de landmacht, zijn ernstig gewond geraakt. Bij de aanval zijn twee militante Irakezen omgekomen.

Identiteit
Op een persconferentie heeft minister Kamp van Defensie laten weten de identiteit van de gesneuvelde militair niet vrij te geven uit medeleven met de familie. Het stoffelijke overschot is nog op de Nederlandse basis in ArRumaythah.

Ar Rumaythah
De beschieting zou zijn begonnen met een aanval op een Nederlands militair voertuig in de buurt van Ar Rumaythah. Dat is één van de compagnielocaties van het Nederlandse SFIR-bataljon. Daarna zijn militairen van de zogeheten Quick Reaction Force ingezet.

Beschoten
Korte tijd later is de compagnielocatie Ar Rumaythah zelf beschoten. Daarbij werd niemand geraakt. Het ministerie van Defensie kan nog niet zeggen wie de aanvallers zijn geweest. De Koninklijke Marechaussee stelt een onderzoek in.

Tweede slachtoffer
De 29-jarige marechaussee is het tweede dodelijke slachtoffer onder de Nederlandse militairen in Irak. Drie maanden geleden kwam de 36-jarige sergeant D. Steensma bij een granaataanslag om het leven.

Bron: http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2004, 10:58
Gatara
Gatara is offline
Waar gehakt wordt, vallen spaanders... en dienstplicht is in Nederland nu niet van kracht, dus die mensen hebben er zelf voor gekozen om het leger in te gaan.
Oud 15-08-2004, 11:02
meisje
meisje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-08-2004 @ 11:58 :
Waar gehakt wordt, vallen spaanders... en dienstplicht is in Nederland nu niet van kracht, dus die mensen hebben er zelf voor gekozen om het leger in te gaan.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:04
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
NOU EN?

moet die kneus maar niet in het leger gaan
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:11
Dannemann
Dannemann is offline
Vraag de mensen die hem erheen stuurden waarom hij daar zat
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:17
Verwijderd
Shit happens. Twee doden in drie maanden is überhaupt niets. Elk weekend vallen er meer doden in Nederland in het verkeer alleen al en Nederland is niet eens in staat van oorlog.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:18
meisje
meisje is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-08-2004 @ 12:17 :
Shit happens. Twee doden in drie maanden is überhaupt niets. Elk weekend vallen er meer doden in Nederland in het verkeer alleen al en Nederland is niet eens in staat van oorlog.
Beetje domme vergelijking.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:18
Dannemann
Dannemann is offline
geweldig, wat heb jij dat weereens goed gezien nare
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:20
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Een oorlog is niet zonder risico.
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 15-08-2004 @ 12:18 :
Beetje domme vergelijking.
Weet ik.
Met citaat reageren
meisje
meisje is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-08-2004 @ 12:20 :
Weet ik.
waarom ben je niet online?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:21
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 15-08-2004 @ 12:20 :
Een oorlog is niet zonder risico.
Als iemand in dit waardeloze kut land eens ging vragen waarom nederland zo nodig mee moest doen
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:21
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 15-08-2004 @ 12:20 :
waarom ben je niet online?
Omdat ik een lui zwijn ben dat nog steeds in kamerjas rondhangt en moet gaan ontbijten, ehm lunchen en dat maar eens gaat doen.

x

Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:23
Verwijderd
Er vallen wel meer doden daar...en als het een Nederlander is vind ik dat niet belangrijker...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:44
T_ID
T_ID is offline
als ze slim zouden zijn zetten ze nu eens een aantal stuks artillerie neer in dat kamp smitty, zodat ze bij volgende beschieting tenminste met iets zwaarders terug kunnen schieten.
Oud 15-08-2004, 11:49
Paris in flames
Paris in flames is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-08-2004 @ 12:44 :
als ze slim zouden zijn zetten ze nu eens een aantal stuks artillerie neer in dat kamp smitty, zodat ze bij volgende beschieting tenminste met iets zwaarders terug kunnen schieten.
Haha er moeten eerst een aantal debatten in de kamer worden gevoerd voordat ze toestemming krijgen om te schieten, dan zijn die Irakezen al lang weer verdwenen haha.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 12:12
Verwijderd
Typisch geval van eigen schuld, dikke bult lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 12:14
McCaine
McCaine is offline
Het is zo fijn hoe bij iedere dode de Tweede Kamer, toch bedoeld als wetgevende authoriteit van het land, zich gaat afvragen of het "wel veilig is voor onze soldaten" in Irak
Oud 15-08-2004, 12:16
meisje
meisje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 15-08-2004 @ 13:14 :
Het is zo fijn hoe bij iedere dode de Tweede Kamer, toch bedoeld als wetgevende authoriteit van het land, zich gaat afvragen of het "wel veilig is voor onze soldaten" in Irak
Wat zijn wij toch stom.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 12:17
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
meisje schreef op 15-08-2004 @ 13:16 :
Wat zijn wij toch stom.
Vooral naïef denk ik.
Oud 15-08-2004, 12:18
meisje
meisje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 15-08-2004 @ 13:17 :
Vooral naïef denk ik.
Hup Balkenende
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 12:19
Verwijderd
Vooral CDA-stemmers denk ik.

Hmm, is dat niet stom en naïef in één woord?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 12:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
McCaine schreef op 15-08-2004 @ 13:14 :
de volgende keer dan toch maar een vredesmissie sturen naar Legoland
Oud 15-08-2004, 12:40
0-Z0n3
0-Z0n3 is offline
Risico van 't vak. Tuurlijk erg, maar je weet dat 't kan gebeuren.

Verder niet teveel over gaan zeiken, en geen Parlementaire enquete gaan houden of de troepen moeten blijven of niet.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 17:19
tosyali
tosyali is offline
tot nu toe 2, in tr gaan per dag minstens 2 soldaten dood door terroristen
Oud 15-08-2004, 18:01
Dannemann
Dannemann is offline
Ik vraag me nog steeds af waarom ze er zo nodig heen moesten
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 20:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
't is wah.

Waar 't maar wa.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 20:44
Lilything
Lilything is offline
Wat een belachelijke reacties zeg
ongelooflijk: hadden ze maar niet bij de landmacht moeten gaan..
toen was misschien nog geen sprake van oorlog?
als er een politieagent sterft zeg je toch ook niet: had die maar niet bij de politie moeten gaan?

Schaam je!

Iedere dode is er 1. Medeleven aan de familie
Oud 15-08-2004, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Lilything schreef op 15-08-2004 @ 21:44 :
als er een politieagent sterft zeg je toch ook niet: had die maar niet bij de politie moeten gaan?

Schaam je!

Het verschil is dat er iedere minuut tientallen mensen doodgaan. Daar ga ik niet om treuren, want dan heb ik geen leven meer. Natuurlijk vervelend voor de betrokkenen, maar allerminst nieuwswaardig.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Ook al is er geen oorlog, als je in het leger gaat dan weet je dat je uitgezonden kunt worden naar een gebied waar het link is. Je gaat niet in het leger omdat je graag je geld wilt verdienen met alleen maar oefenen op de Mokerhei.

Verder zeg je dat inderdaad niet van een politieagent maar de vergelijking met de politie is ook zwaar misplaatst. Een agent gaat niet bij de politie om te vechten, een agent gaat bij de politie om het openbaar belang te dienen. Hij moet tact hebben, praten, situaties inschatten, et cetera. Een soldaat moet juist niet nadenken en hoeft alleen maar te doen wat zijn superieuren hem opdragen.

Dus, het is misschien hard om te zeggen 'had je maar niet in het leger moeten gaan', maar denken dat je in het leger gaat om juist te vermijden dat je doodgaat is simpelweg dom.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 22:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Paris in flames schreef op 15-08-2004 @ 12:49 :
Haha er moeten eerst een aantal debatten in de kamer worden gevoerd voordat ze toestemming krijgen om te schieten, dan zijn die Irakezen al lang weer verdwenen haha.
yep, dat hiervoor weer het srebrenica-syndroom geld vind ik ook ronduit suicidaal voor de mensen daar, ze hebben een radar staan om de afvuurlocaties van binnenkomende projectielen te op te sporen, dus waarom ze daar geen batterij mortieren aan koppelen is mij een raadsel.
Oud 15-08-2004, 22:11
wup
wup is offline
Hmm... ben ik dan de enige die dit best een kutbericht vindt?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 22:44
schietgeweer
schietgeweer is offline
Nee heur, verder wat Lilything zegt.
Oud 15-08-2004, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 15-08-2004 @ 12:04 :
NOU EN?

moet die kneus maar niet in het leger gaan
doe es normaal man!
Ten eerste mag een beetje meer respect voor iemand die dood is wel.
Ten tweede wordt het een mooie boel als Nederland helemaal geen leger heeft...
En ten derde is Nederland naar Irak om de wederopbouw van Irak te ondersteunen en niet om oorlogje te voeren.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 23:20
Verwijderd
Citaat:
de ballonnenman schreef op 16-08-2004 @ 00:18 :
doe es normaal man!
Ten eerste mag een beetje meer respect voor iemand die dood is wel.
Ten tweede wordt het een mooie boel als Nederland helemaal geen leger heeft...
En ten derde is Nederland naar Irak om de wederopbouw van Irak te ondersteunen en niet om oorlogje te voeren.
Nee, Nederland is naar Irak omdat het Nederlandse volk massaal heeft gestemd op een groepje mensen die linea recta uit de jaren '50 zijn geplukt en zich voornamelijk bezig houden met het zuigen van Bush' edele delen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 23:21
plishing
plishing is offline
Ach ja, moet Nederland maar niet braaf achter Amerika aan gaan lopen. Dat ie dood is, is jammer. Dat is weer een verlies van een mensenleven. Maar hoe hard het ook klinkt: Hij heeft er zelf voor gekozen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 23:23
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:

Schaam je!

Als soldaten doodgaan is dat hun eigen stomme schuld, ze kiezen zelf voor die baan waar de kans op sterven toch behoorlijk groter is dan veel andere banen. Mensen die bij het leger gaan vind ik over het algemeen ook gewoon dom omdat ze vechten om de door anderen veroorzaakte problemen op proberen te lossen. Vaak is 'de vijand' een ander leger vol met mensen als zij met als enig verschil dat ze in een ander land geboren zijn en dus een andere vijand hebben. Achterlijke organisatie, elke soldaat die vrijwillig in dienst is gegaan verdient in mijn ogen geen respect.

maar dit is slechts mijn bevooroordeelde mening
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-08-2004 @ 00:20 :
Nee, Nederland is naar Irak omdat het Nederlandse volk massaal heeft gestemd op een groepje mensen die linea recta uit de jaren '50 zijn geplukt en zich voornamelijk bezig houden met het zuigen van Bush' edele delen.
ja en ga jij nu maar verder in je TN-boeken lezen, want deze reactie slaat echt compleet nergens op...
Als je er niet tegen kan dat de meerderheid van het Nederlandse volk op andere partijen gestemd heeft dan de jouwe, hoef je nog niet zo bekrompen te reageren als er een Nederlandse soldaat doodgaat.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 23:29
plishing
plishing is offline
Het volk massaal gestemd? Nou mij hebben ze nooit gevraagd of ik het eens ben dat Nederlanders naar Irak worden gestuurd. Eigenlijk niemand die ik ken.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 23:31
Verwijderd
Citaat:
plishing schreef op 16-08-2004 @ 00:29 :
Het volk massaal gestemd? Nou mij hebben ze nooit gevraagd of ik het eens ben dat Nederlanders naar Irak worden gestuurd. Eigenlijk niemand die ik ken.
ik bedoel meer algemeen: >50% heeft op CDA/D66/VVD gestemd. Tuurlijk staat dan niet elke keer die groep stemmers achter elk plan van de regering. Maar het volk heeft wel laten weten dat ze het met die ideeën het meest eens zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 23:33
plishing
plishing is offline
Ja, zo heb ik er niet over gedacht. Ik ben het met je eens
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 23:35
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
plishing schreef op 16-08-2004 @ 00:33 :
Ja, zo heb ik er niet over gedacht. Ik ben het met je eens
ehm.. hoe heb je er dan over nagedacht?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 09:08
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 09:59
tosyali
tosyali is offline
Citaat:
jullie hebben gelukt dat er geen dienstplicht is

ik ook trouwens, anders moest ik 2 keer ernaartoe gaan
Oud 16-08-2004, 10:14
Verwijderd
Citaat:
de ballonnenman schreef op 16-08-2004 @ 00:25 :
ja en ga jij nu maar verder in je TN-boeken lezen, want deze reactie slaat echt compleet nergens op...
Als je er niet tegen kan dat de meerderheid van het Nederlandse volk op andere partijen gestemd heeft dan de jouwe, hoef je nog niet zo bekrompen te reageren als er een Nederlandse soldaat doodgaat.
Iemand die CDA stemt en niet weet dat het CDA pro-Amerikaans is zou helemaal niet moeten stemmen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 10:18
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
tiswah
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 10:21
Verwijderd
Citaat:
tosyali schreef op 16-08-2004 @ 10:59 :
jullie hebben gelukt dat er geen dienstplicht is
Ja, anders had ik in de bak gezeten als dienstweigeraar
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 10:23
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-08-2004 @ 11:21 :
Ja, anders had ik in de bak gezeten als dienstweigeraar
dan zit meer dan de helft in de bak wegens dienstweigering
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 10:27
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 16-08-2004 @ 11:23 :
dan zit meer dan de helft in de bak wegens dienstweigering
Nou, toen de dienstplicht nog van kracht was kon je kiezen of het leger in ('reguliere' dienstplicht) of vervangende dienstplicht. Een oom van me heeft dat gedaan omdat hij destijds informatica studeerde (en als student kreeg je ook een soort ontheffing). Moest-ie een jaar lang als militair in zo'n commandotoren de computers en apparatuur enzo onderhouden, best relaxed, daar heeft hij enorm veel van opgestoken.

Maar ik neem ook geen genoegen met een vervangende dienstplicht. Ten eerste vind ik het überhaupt een ontoelaatbare inbreuk op je persoonlijke vrijheid, ten tweede wil ik wegens gewetensbezwaren niet in het leger omdat ik niet wil meedoen aan het bewust doodslaan van hersencellen om domme vechtmachines te creeëren. Bovendien is het een logge, bureaucratische, verouderde institutie die alleen maar geld verslindt.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 12:14
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-08-2004 @ 11:27 :
Nou, toen de dienstplicht nog van kracht was kon je kiezen of het leger in ('reguliere' dienstplicht) of vervangende dienstplicht. Een oom van me heeft dat gedaan omdat hij destijds informatica studeerde (en als student kreeg je ook een soort ontheffing). Moest-ie een jaar lang als militair in zo'n commandotoren de computers en apparatuur enzo onderhouden, best relaxed, daar heeft hij enorm veel van opgestoken.

Maar ik neem ook geen genoegen met een vervangende dienstplicht. Ten eerste vind ik het überhaupt een ontoelaatbare inbreuk op je persoonlijke vrijheid, ten tweede wil ik wegens gewetensbezwaren niet in het leger omdat ik niet wil meedoen aan het bewust doodslaan van hersencellen om domme vechtmachines te creeëren. Bovendien is het een logge, bureaucratische, verouderde institutie die alleen maar geld verslindt.
Mietje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten