![]() |
[Profielwerkstuk] Maglev-trein. Hulp bij praktijk nodig.
Hallo,
Ik ga binnenkort met een klasgenoot beginnen aan mijn proefwerkstuk over maglev-treinen/magneettreinen/zweeftreinen. De theorie is een deel om geen zorgen over te maken. Maar bij een profielwerkstuk hoort eenmaal een praktijkgerichte onderzoek. Daarom willen we de Maglev-trein in het klein nabootsen. Als iemand dit heeft gedaan, kan iemand advies/instructies geven? Ook mensen die het niet hebben gedaan, zijn welkom met adviezen/suggesties. Bedankt. |
Het werkt met diamagneten, is het niet? Volgens mij zijn die vrij duur.
|
bij mij op school hadden we zo'n luchtdruk pomp, die heb ik wel eens gezien met natuurkunde. mss kan je daar iets mee doen? Ik kan me herrinneren dat er bij die proef een autotje over een baan gezogen werd, dit lijkt er enigsinds op.
|
Citaat:
|
Maar je kunt dan wél onderzoek doen naar luchtwrijving ed.
|
Citaat:
|
Nou, ik probeer het doen met elektromagneten en permanente magneten, een automaat erbij en op goed geluk lukt het. Mijn doel is om het principe van maglev te onderzoeken en te praktiseren. Het gaat mij niet om de voortbeweging, maar om het principe van maglev.
|
Citaat:
|
Zoals je al zei, zijn diamagneten duur. Trouwens, het is heel moeilijk om precies een maglev te bouwen. Ik wil gewoon een karretje kunnen maken dat door middel van magneten kan voorbewegen. Niet iets grandioos.
|
wij hadden vroeger van die houten treintjes met een magneet erin... als je ze goed aan elkaar zette dan kon je met de voorste allemaal trekken maar andersom stootten de magneten elkaar af en kan 't zo ook vooruit komen
|
Ik probeer zelf wat verhaaltjes over supergeleiders te begrijpen, maar wat is het verschil tussen een dimagneet en een ferro-magneet-geval?
|
Citaat:
ferromagneten zijn materialen die onder invloed van een sterk magnetisch veld zelf sterke magneten worden, ze krijgen een permanent magnetisch moment. Hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik niet meer goed genoeg om uit te leggen. Diamagneten zijn veel zwakker. Het mechanisme is redelijk lastig. Eenvoudig gezegd zit het zo: Een elektron spint exact uitgebalanceerd om een atoomkern, zodat je geen netto magnetisch moment hebt. Als je het atoom in een magnetisch veld plaatst, word er vanzelf een inductiestroom opgewekt en wel zodanig dat het oorspronkelijke veld tegengewerkt wordt. Nu ontstaat er dus wel een magnetisch moment, tegengesteld aan het veld waarin hij zich bevind en dit word dan een diamagnetisch veld genoemd. Dan heb je ook nog de paramagneten en die gedragen zich precies tegenovergesteld aan diamagneten. De dipolen van het dielektricum gaan in de richting van het veld staan om het in stand te houden. Ook dit is een zwak magnetisch effect. Ik hoop dat het zo enigszins duidelijk is :) |
Citaat:
|
Citaat:
Alleen regel jij de krachtstroom dan eventjes? :p |
Nou ik ben nu al een tijdje bezig. HEt in beweging brengen van het karretje is geen probleem. Het aantrekken ook niet. Maar we hebben een probleem in de verdere voortstuwing. Gezien het moeilijk is om bij gelijkstroom van polariteit te veranderen, gebruiken we wisselstroom. Probleem bij wisselstroom is dat de stroomrichting te snel gaat om effect te hebben. We hebben frequentie verlaagd, maar het gaat nog steeds niet gesmeerd. Heeft iemand een beter idee van polarisatie van stroom of een manier om de frequentie te verlagen van wisselspanning. De frequentiegenerator die wij gebruiken geeft niet meer dan 10 volt af en je kan niet nauwkeuriger de frequentie verlagen.
Alvast bedankt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.