Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2004, 13:51
Hydrogen
Hydrogen is offline
Hallo,

Ik ga binnenkort met een klasgenoot beginnen aan mijn proefwerkstuk over maglev-treinen/magneettreinen/zweeftreinen. De theorie is een deel om geen zorgen over te maken. Maar bij een profielwerkstuk hoort eenmaal een praktijkgerichte onderzoek. Daarom willen we de Maglev-trein in het klein nabootsen. Als iemand dit heeft gedaan, kan iemand advies/instructies geven? Ook mensen die het niet hebben gedaan, zijn welkom met adviezen/suggesties.

Bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2004, 14:41
Verwijderd
Het werkt met diamagneten, is het niet? Volgens mij zijn die vrij duur.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 15:05
Verwijderd
bij mij op school hadden we zo'n luchtdruk pomp, die heb ik wel eens gezien met natuurkunde. mss kan je daar iets mee doen? Ik kan me herrinneren dat er bij die proef een autotje over een baan gezogen werd, dit lijkt er enigsinds op.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 08-09-2004 @ 16:05 :
bij mij op school hadden we zo'n luchtdruk pomp, die heb ik wel eens gezien met natuurkunde. mss kan je daar iets mee doen? Ik kan me herrinneren dat er bij die proef een autotje over een baan gezogen werd, dit lijkt er enigsinds op.
Ja, maar het heeft niets te maken met hoe MagLev werkt.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 20:50
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Maar je kunt dan wél onderzoek doen naar luchtwrijving ed.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-09-2004 @ 18:04 :
Ja, maar het heeft niets te maken met hoe MagLev werkt.
nee dat niet.. maar het lijkt er opzich wel op. en zoals evilsmiley zegt kan je het wel onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 13:52
Hydrogen
Hydrogen is offline
Nou, ik probeer het doen met elektromagneten en permanente magneten, een automaat erbij en op goed geluk lukt het. Mijn doel is om het principe van maglev te onderzoeken en te praktiseren. Het gaat mij niet om de voortbeweging, maar om het principe van maglev.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 14:02
Verwijderd
Citaat:
appie2003 schreef op 09-09-2004 @ 14:52 :
Nou, ik probeer het doen met elektromagneten en permanente magneten, een automaat erbij en op goed geluk lukt het. Mijn doel is om het principe van maglev te onderzoeken en te praktiseren. Het gaat mij niet om de voortbeweging, maar om het principe van maglev.
Maar dat werkte toch met diamagneten in plaats van permanente magneten?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 15:46
Hydrogen
Hydrogen is offline
Zoals je al zei, zijn diamagneten duur. Trouwens, het is heel moeilijk om precies een maglev te bouwen. Ik wil gewoon een karretje kunnen maken dat door middel van magneten kan voorbewegen. Niet iets grandioos.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 15:51
Hanneke
Hanneke is offline
wij hadden vroeger van die houten treintjes met een magneet erin... als je ze goed aan elkaar zette dan kon je met de voorste allemaal trekken maar andersom stootten de magneten elkaar af en kan 't zo ook vooruit komen
Oud 09-09-2004, 16:17
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Ik probeer zelf wat verhaaltjes over supergeleiders te begrijpen, maar wat is het verschil tussen een dimagneet en een ferro-magneet-geval?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 18:29
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 09-09-2004 @ 17:17 :
Ik probeer zelf wat verhaaltjes over supergeleiders te begrijpen, maar wat is het verschil tussen een dimagneet en een ferro-magneet-geval?
Ik vind het moeilijk om dat duidelijk uit te leggen, maar ik waag een poging. (als het niet duidelijk is lees je het zelf maar een keer in Feynman's lectures on physics vol.2 Hfst 34-37)
ferromagneten zijn materialen die onder invloed van een sterk magnetisch veld zelf sterke magneten worden, ze krijgen een permanent magnetisch moment. Hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik niet meer goed genoeg om uit te leggen.
Diamagneten zijn veel zwakker.
Het mechanisme is redelijk lastig. Eenvoudig gezegd zit het zo: Een elektron spint exact uitgebalanceerd om een atoomkern, zodat je geen netto magnetisch moment hebt. Als je het atoom in een magnetisch veld plaatst, word er vanzelf een inductiestroom opgewekt en wel zodanig dat het oorspronkelijke veld tegengewerkt wordt. Nu ontstaat er dus wel een magnetisch moment, tegengesteld aan het veld waarin hij zich bevind en dit word dan een diamagnetisch veld genoemd.
Dan heb je ook nog de paramagneten en die gedragen zich precies tegenovergesteld aan diamagneten.
De dipolen van het dielektricum gaan in de richting van het veld staan om het in stand te houden.
Ook dit is een zwak magnetisch effect.

Ik hoop dat het zo enigszins duidelijk is
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 12:30
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 09-09-2004 @ 19:29 :
Ik vind het moeilijk om dat duidelijk uit te leggen, maar ik waag een poging. (als het niet duidelijk is lees je het zelf maar een keer in Feynman's lectures on physics vol.2 Hfst 34-37)
ferromagneten zijn materialen die onder invloed van een sterk magnetisch veld zelf sterke magneten worden, ze krijgen een permanent magnetisch moment. Hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik niet meer goed genoeg om uit te leggen.
Diamagneten zijn veel zwakker.
Het mechanisme is redelijk lastig. Eenvoudig gezegd zit het zo: Een elektron spint exact uitgebalanceerd om een atoomkern, zodat je geen netto magnetisch moment hebt. Als je het atoom in een magnetisch veld plaatst, word er vanzelf een inductiestroom opgewekt en wel zodanig dat het oorspronkelijke veld tegengewerkt wordt. Nu ontstaat er dus wel een magnetisch moment, tegengesteld aan het veld waarin hij zich bevind en dit word dan een diamagnetisch veld genoemd.
Dan heb je ook nog de paramagneten en die gedragen zich precies tegenovergesteld aan diamagneten.
De dipolen van het dielektricum gaan in de richting van het veld staan om het in stand te houden.
Ook dit is een zwak magnetisch effect.

Ik hoop dat het zo enigszins duidelijk is
ow da's dus wat anders dan mijn speelgoedtreintjes srry
Oud 11-09-2004, 16:09
Verwijderd
Citaat:
hanneke~15 schreef op 10-09-2004 @ 13:30 :
ow da's dus wat anders dan mijn speelgoedtreintjes srry
je kunt die dingen wel namaken, op schaal.
Alleen regel jij de krachtstroom dan eventjes?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 14:59
Hydrogen
Hydrogen is offline
Nou ik ben nu al een tijdje bezig. HEt in beweging brengen van het karretje is geen probleem. Het aantrekken ook niet. Maar we hebben een probleem in de verdere voortstuwing. Gezien het moeilijk is om bij gelijkstroom van polariteit te veranderen, gebruiken we wisselstroom. Probleem bij wisselstroom is dat de stroomrichting te snel gaat om effect te hebben. We hebben frequentie verlaagd, maar het gaat nog steeds niet gesmeerd. Heeft iemand een beter idee van polarisatie van stroom of een manier om de frequentie te verlagen van wisselspanning. De frequentiegenerator die wij gebruiken geeft niet meer dan 10 volt af en je kan niet nauwkeuriger de frequentie verlagen.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten