![]() |
Geschikte Ned. literatuur voor 17-jarige..
Hey!
Ik zit nu in mijn eindexamenjaar van de HAVO en ik moet dit jaar nog ongeveer 8 literaire boeken lezen.. Het moeten ECHT Nederlandse boeken zijn... en ook nog eens uit verschillende tijden... ik -als 17-jarig meisje- weet absoluut niet waar ik moet beginnen... Dus nu luidt mijn vraag..: Welke literaire boeken zijn nou geschikt voor een 17-jarig meisje? Ik heb net Het Bittere Kruid - Marga Minco uit.. en dit beviel me eigenlijk wel... er gebeurde alleen niet zoveel.. Maarja.. Wie wil mij helpen :) ?? L3K!3 |
Ik dacht dat je maar 7 boeken moest lezen + een poeziëbundel? Maar misschien is dat alleen op mijn school.
Nou ja mijn lijstje: Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel W.F. Hermans - Au Pair/Ik heb altijd gelijk/Nooit meer slapen/De donkere kamer van Damokles/nog veel meer... Marcel Möring - In Babylon Louis Couperus - De berg van licht (oud boek) Adriaan van Dis - Indische duinen Gerard Reve - De avonden Thomas Rosenboom - Publieke werken Multatuli - Max Havelaar (oud boek) |
Ik vind dat er weinig Brakman gelezen wordt. Dus doe dat maar. (Y)
LUH-3417 |
Het Bittere Kruid - Marga Minco is bij mij op school een B boek. Dat betekent dat je er twee moet lezen voor een verslag. Het boek is namelijk best dun!
Kees van Beijnum - De oesters van Nam Kee Harry Mulisch - De aanslag Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel Harry Mulisch - De elementen (wel weer een dun dingetje...) Tessa de Loo - De tweeling Multatuli - Max Havelaar W.F. Hermans - Nooit meer slapen Hella Haasse en Renate Dorrestein hebben ook mooie/leuke boeken, maar daar weet ik zo de titels even niet meer van... Duivelaartje |
neenee wij moeten er 8 lezen.. en geen poëzie.. maar in ieder geval heel erg bedankt :)
Ik zal met dit lijstje langs de bieb gaan ;) L3K!3 |
oojaaa natuurlijk!! DE TWEELING!! heb ik de film van gezien... kan het boek ook wel lezen, vond het zo'n megamooie film.. ook heel erg bedankt :D
|
;)
|
En je kunt natuurlijk ook nog 'Camera Obscura' lezen, vertel gelijk of het goed is, want ik ben al een tijd van plan om het te gaan lezen, maar ik heb geen tijd :P
|
Wie is de auteur van Camera??
Dan zal ik eens gan kijken dan :p |
Hildebrand
|
zitten meerdere verhaaltjes in ofzo toch..? Lijkt me echt niks voor mij :p als ik die samenvattingen lees enzo.. dat wordt toch tijd vrijmaken, kun je hem toch zelf lezen ;)
|
Camera Obscure geeft een interessant beeld van de negentiende eeuw in Nederland, mits je je interesseert voor beelden van de negentiende eeuw in Nederland. Anders is het niet zo heel erg interessant. Ik zou het zelfs saai willen durven noemen, in dat geval. Hoewel het hoofdstuk over de familie Stastok voor iedereen leuk is.
LUH-3417 |
Mijn vriendin had ook nog niet zoveel ervaring met de Nederlandse literatuur. Toen heb ik haar Vonne van der Meer aangeraden, dat is haar erg goed bevallen (eiandgasten etc.). Verder denk ik inderdaad dat Renate Dorrestein een goede is (het hemelse gerecht) en als je van psycholigische/ filosofische boeken houdt is Connie Palmen erg mooi (de wetten, de vriendschap). Hoop dat je er wat aan hebt :)
|
OK!! Ga ik ook zoeken!!
Dankje! :D(y) |
Hermans is altijd leuk, van zijn kleine tot zijn grotere werkjes.
|
Je kan de kansloze weg gaan en de standaardboekjes lezen, zoals Het Gouden Ei van Tim Krabbé, en dat soort ongein. Als je iets wilt wat ook een beetje niveau heeft en leuk is om te lezen, zou ik je Hersenschimmen aanraden van Bernlef, Nooit meer slapen van Hermans en De Aanslag van Harry Mulisch. Nog iets pittiger is Siegfried.
Iig heb je dus goeie titels te pakken mocht je hier wat van kiezen. |
Juist 'De aanslag' is het meest standaardboek ooit volgens mij, niettemin een goed boek :)
Siegfried is 'nieuw', niet al te dik en ook van behoorlijk niveau (hoewel, je kunt gewoon het verhaal lezen of het verhaal lezend begrijpen). |
Zeker waar, maar dan standaard in de goede betekenis, als in standaard door kwaliteit en niet door de makkelijke leesbaarheid en omvang, waar veel scholieren hun keus op baseren.
edit : Siegfried kun je idd op twee niveau's lezen. |
Citaat:
mijn boekentips!(y) giph/phileine zegt sorry/ik ook van jou van giphart blauwe maandagen/figuranten van grunberg vals licht/gimmick/de buitenvrouw van Zwagerman Boeken die makkelijk weg lezen en boeken die leuk gevonden worden ook door mensen die niet van lezen houden... En een typisch meisjesboek is denk ik toch wel het verotte leven van floortje bloem van Yvone Keuls |
Maar of Giphhie literatuur is, valt te betwijfelen. Ik zou hem zeker niet in één adem met Mulisch uitspreken.
Maar die discussie is al gevoerd, me dunkt. Grim |
Citaat:
|
Buch en Wolters zijn ook redelijk makkelijk te lezen Nederlandse schrijvers. En dan met name Wolters. Denk aan Turks Fruit. Verder is het wel genoemd geloof ik.
|
Je bent in de war met Wolters Nordhoff, wat dat ook mag zijn. Die kerel van Turks Fruit heet Wolkers. (Y)
LUH-3417 |
Nou ik heb dankzij jullie al heeeeele verlanglijst gemaakt:P Heb er nu zo 3 keer zoveel dan eigenlijk nodig:P maarjaa.. is alleen maar goed toch?!? Dan nog de vraag WAAR te beginnen he:P maarjaaa daar verzin ik wel iets op!!
In ieder geval allemaal alvast bedankt!! En blijf a.u.b. ideetjes sture:) L3K!3... oh ik heb trouwens van een vriendin De passievrucht - Karel Glastra van Loon onder mijn neus geschoven gekregen.. niet omdat zij hem al gelezen had, maar omdat zij dat boek toevallig in de kast had staan en ik zo al iets had om mee te beginnen... is het een goed idee om met die te beginnen met lezen? |
Ik vond Maarten 't Hart altijd wel leuk om te lezen, las wel makkelijk weg, ideaal als je nog haast hebt en snel een boek moet lezen. :cool:
|
Citaat:
De passievrucht is ook een 'cool' boek.:D Alleen de film is duf.:p Duivelaartje |
Citaat:
Grim - dan liever Mulisch |
Wat ik heb gelezen voor mijn lijst:
Mariken van Nieumeghen (1515) Joost van den Vondel – Gijsbrecht van Aemstel (1637) Betje Wolff en Aagje Deken – De historie van mejuffrouw Sara Burgerhart (1782) Beets – Camera Obscura (1839) Louis Couperus – Eline Vere (1898) Hella Haasse – Oeroeg (1948) Marga Minco – Bittere kruid (1957) Harry Mulisch – De aanslag (1982) Tessa de Loo – Meander (1986) Hella Haasse – Transit (1994) Connie Palmen – De vriendschap (1995) Karel Glastra van Loon – Lisa’s adem (2001) Ik vond zelf Sara Burgerhart en Eline Vere geweldig, maar daar moet je van houden. Lisa's adem en De vriendschap kan ik je aanraden. |
Citaat:
Zelf had ik als 'thema' Maarten 't Hart (wat inhield dat ik drie boeken van hem las ipv drie boeken van verschillende schrijvers met een thema). Niet al zijn boeken vind ik goed, maar de meerderheid wel. Hermans vind ik ook goed. En boeken van Zwagerman (was een broer van een leraar Engels bij mij op school;)) en Dorrestein vond/vind ik altijd heerlijk doorlezen. :) En Droomkoninkje van Herman Heijermans vond ik ook erg leuk/interessant. :) Maar 't ligt er maar net aan welke onderwerpen en schrijfwijze ed jou liggen. Gewoon 'uitproberen'. :) |
Wow. Twee boeken van Haasse? Ik wilde me na een half 'De heren van de thee' al van het dak werpen.
LUH-3417 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alles van Giphart of van Heleen van Rooyen.
De Tweeling en van Karel Glastra van Loo : De passievrucht en Lisa's adem. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
wat stom. |
Citaat:
|
Citaat:
Duivie |
De Passievrucht is zeker goed om mee te beginnen!
Leest lekker weg, niet moeilijk, zeer aangenaam boek! Giphart, van Rooyen en Keuls mogen niet altijd gelezen worden voor school, dus kijk daar mee uit! Gewoon even navragen bij je leraar lijkt mij. Joost Zwagerman: Vals Licht / De Houdgreep Hermans: het behouden huis / au pair Mulisch: de elementen Jessica Durlacher: de Dochter ach, ik val toch al in herhaling maar wat wel heel erg tof zou zijn, wanneer je 'komt een vrouw bij de dokter' van Kluun zou mogen lezen, dat is echt zoooo goed! (goed in de zin, leest heerlijk, echt zo'n doorleesboek, humor etc. etc.) Charlotte |
Doe niet zo moeilijk allemaal..
Remko Campurt - Tjeempie! of Liesje in Luiletterland Zoals mijn vader mij vertelde "weinig bladzijdes, grote marges, grote letters en een goed verhaal". Het boek is ook nog geschreven in 'geheel eigen spelling', en verhaalt over Liesje die een tocht naar de hoofdstad maakt. Natuurlijk staat dat synoniem voor haar ontdekkingstocht in het leven, en dat zit er ook duidelijk in. Natuurlijk met een grote knipoog. Of Gifsla van Jan Wolkers, dat is wel lekker smerig. Althans, mijn Nederlandse lerares wilde me laten geloven dat het een smerig boek was. |
Citaat:
Grim |
Nog wat aan vullende ideeën:
Wierook en tranen - Ward Ruyslinck Gaat over de 2e wereld oorlog. Een jonge jongen vlucht eerst met zijn ouders en later met zijn buurmeisje. Vrij dun boek, wel al wat ouder, maar desalniettemin :) een goed boek. Stond toen ik in 4havo zat in de top 3 van meest gewaardeerde boeken onder scholieren. Het geheim - Anna Enquist Het verhaal over een vrouw die piano speelt als haar carriere. En allemaal gedoetjes om haar heen. Zoals haar echte vader, haar broer die gehandicapt is en nog wat problemen met haar man. OOk wel een mooi boek. God's gym - leon de winter. Dit vond ik persoonlijk een heel fijn boek om te lezen. Het gaat over een man die zijn dochter verliest en de volgens hem moordenaar van zijn dochter ontmoet hij en blijft hij mee in contact. Een bijzonder persoon. Later gaat de hoofdpersoon op zoek naar het hart van zijn dochter. Ik vind dit een echte aanrader. Het leest ook lekker door. |
Het verrotte leven van Floortje Bloem van Yvonne Keuls las ik toen ik 14 was...
toen vond ik het al een boek onder niveau (niet omdat het slecht geschreven was, meer om het taalgebruik ed). Dus dat vind ik niet echt iets voor een zeventienjarige... |
Ik vond de Passievrucht achteraf gezien een kutboek, maar dat ben ik.
Alles wat ik ga noemen is vast al gezegd, maargoed ;): - Transit en Scharlaken Stad van Hella S. Haasse, je kunt deze boeken niet vergelijken maar ik vond ze allebei geweldig - boeken als Gimmick! en Ik omhels je met duizend armen zijn heel snel en makkelijk te lezen; lijkt mij geschikt dus. - en alle klassiekers natuurlijk, welke bovenstaande ook wel zijn, maar dan zit je in ieder geval nooit verkeerd. Over boeken die enorm weinig pagina's hebben stellen ze meestal de lastigste vragen en die boeken zijn vrijwel altijd ook het moeilijkst. Zoek verder altijd goed de betekenis (dus ook diepere laag) op van de titels. Maargoed dat is allemaal van latere zorg, succes met lezen! En vergeet 'De Ontdekking van de Hemel' niet. |
Citaat:
De Buitenvrouw vond ik overigens ook vrij saai, maar dat is met de meeste Nederlandse literatuur zo. Een hoop geschreeuw en weinig wol - veel woorden, weinig verhaal. Heel leuk dat je graag dieper op de psyche van je hoofdpersoon in wilt gaan, maar heb in vredesnaam wat te vertellen. Pretentieuze Nederlandse schrijvers.. |
Arnon Grunberg - Fantoompijn is een erg leuk boek..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50. |