![]() |
Is God almachtig?
Vinden de christenen onder ons dat God almachtig is?
|
ja.
|
...ik voel een discussie aankomen...
|
Citaat:
:cool: nee, maar ik geloof dat hij almachtig is, dat hij alles kan. het probleem is dat hij alleen niet alles wil. |
Oke, Ganzenveer, je hebt ongelijk. Met 1 zin kan ik je laten zien dat God niet almachtig is.
Als hij almachtig is, zou hij een steen kunnen maken die hij niet zou kunnen dragen. Aangezien hij hem niet kan dragen is hij niet almachtig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als god almachtig is, heeft hij daar in ieder geval nog nooit iets van laten merken.
|
Gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen.
Maar nee, hij is niet Almachtig, omdat dat gewoon niet kan. Argumentatie? Gebruik de zoekfunctie. |
Citaat:
|
Geloven Christenen dat God Almachtig is?
Voor zover ik weet wel. Denk je zelf dat een Almachtige God bestaat? Nee. Voor argumentatie verwijs ik je door naar het andere topic over het Christendom wat momenteel op dit forum loopt. |
Ja God is almachtig. Maar Hij heeft de mens ook een vrije wil gegeven, en dat is juist het mooie. Het is geen God die per se zegt van en nu moet je dit doen. Hij heeft het beste met je voor en geeft jou zelf daarin ook de keuze.
|
Citaat:
Dus is hij niet almachtig toch? |
Het mooie aan de quantummechanica is dat het zowel alwetendheid als almacht uitsluit.
|
Citaat:
|
Citaat:
Niet dus. Hopelijk heb ik Almachtigheids-discussie #19387482 hierbij niet opgestookt... |
Citaat:
|
Ach, religie kan best zinvol zijn voor diegenen die de werkelijkheid als onplezierig ervaren. In dat geval is er ook weinig op tegen om een belachelijk, achterhaald denkbeeld te creëren met als doel jezelf wat beter voelen.
|
Als hij Almachtig is, dan is hij best wel een eikel, want dan zou hij alle mensen hun leed gewoon kunnen besparen. En dat strookt natuurlijk ook niet helemaal met het beeld dat de meeste christenen van hun God hebben...
Bovendien vind ik de redenering van Redhair erg mooi. Je 'bewijst' ermee dat almachtigheid niet kan bestaan. Je zou echter wel kunnen zeggen dat God alles kan, behalve iets maken wat te zwaar voor hem is om op te tillen (en zo kun je nog wat dingen verzinnen). Op deze manier is Hij dan toch nog redelijk almachtig... |
Citaat:
Je post 'm ook 2x dus je wilt er graag antwoord op. Dan zeg ik "tuurlijk kan ie die steen wel dragen, maar Hij kan ook zorgen dat Hij 'm niet kan dragen". Een beetje een flauw antwoord, maar ik vind de stelling ook erg flauw. Je geeft God immers ongelooflijk menselijke eigenschappen. Een steen wel of niet kunnen dragen en als God 'm niet kan dragen is Hij (of Zij ;)) niet almachtig. Dat is puur een verzinseltje uit het menselijk dagelijks leven en zegt niets over het werkelijk aanwezig zijn van iets dat alles kan beïnvloeden. |
The above discussion points in the direction of a contrary solution: since God cannot limit His omnipotence, and since the creation of a stone God cannot lift would imply such limitation, God cannot create such a stone. He can, however, create a stone and resolve that He will not lift it. For all we know, He has done so many times. The fact that God cannot create a stone which He cannot lift is not incompatible with His perfection, since He would be less perfect if He could limit His omnipotence than if He cannot.
W00t. |
Citaat:
Als hij almachtig is , zou hij alles kunnen dragen , en dus nooit een steen kunnen maken die hij niet kan dragen. Aangezien hij alles kan dragen is hij niet almachtig ;) ps:Redhair , het zijn meer zinnen. ;) |
wat een respect in dit topic
|
ps: de mensen weten schijnbaar niet wat Hij is , wat Hij kan , en bovendien wat Hij niet kan , maar , blijkbaar wel wat ie wil. ;)
Gelovigen zouden zich eens moeten afvragen of de wetten van hun religie , de wil van God is , of simpelweg een religie die wat wil van de gelovige. (namelijk een overtuiging , oftewel een "medestrijder" ) ;) |
Citaat:
als er nou werd geroepen dat alle gelovigen achterljk zijn ofzo, of dergelijke zaken. maar als je al in de gordijnen gaat wanneer een enkel aspect van god ter discussie gesteklt word.... |
Misschien was het woord "kutverhaal" meer de trigger , dan het aanvallen van het geloof zelf ;)
|
ja
|
Citaat:
Waarom kunnen wij geen vrije wil hebben, tegelijkertijd met een God die alwetend en almachtig is? Ik zie eerlijk gezegd geen contradictie. |
het enige wat je met je verhaal bewijst is dat je geen goede definitie van almacht hebt, want als hij zo'n steen wel kon maken was hij ook niet almachtig omdat hij niet alle stenen zou kunnen optillen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het probleem blijft dat jullie uit het perspectief van mensen blijven denken, daarmee zetten jullie je op hetzelfde niveau als de Schepper (of eigenlijk verlagen jullie de Schepper tot jullie niveau), terwijl jullie er geen besef van zouden hebben hoe dat zou zijn, ervanuit gaande dat er zoiets als een "G_d" bestaat. Ik denk dat je er niets zinnigs over kunt zeggen, daar wil ik wel aan toevoegen dat ik toch overtuigd ben van de almacht van de Schepper, maar ik denk niet dat je er op deze manier, i.e. door op deze manier discussieren, er uitkomt.
|
Citaat:
Als God weet wat jij kiest, dan ligt jouw keuze dus al van te voren vast (want anders kon God niet van te voren weten wat je ging kiezen). En als je keuze van te voren vast ligt, dan IS er geen keuzevrijheid. (Hoewel dat voor ons wel zo LIJKT). Tio (Die wederom iedereen doorverwijst naar het andere topic, waar deze discussie al gevoerd is) |
Citaat:
Verder....waar gaat dit over? Als je God ziet als een man die stenen optilt of niet kan optillen etc heb je denk ik een beetje een infantiel beeld van religie. |
Citaat:
|
Voor wie geïnteresseerd is. Christenen lossen het almachtprobleem zo op:
Tja, zo kan ik het ook. (Bron: Catholic Encyclopedia) |
Citaat:
|
Citaat:
ik sta te kijken van hoe vaag de definities van almacht worden gemaakt om te verhullen dat er gewoon een gapend gat in die doctrine zit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit hele topic is trouwens extreem slap geouwehoer, maar dat hadden de meesten al in de gaten. Ik denk dat maar even wat almachtige koffie ga drinken. |
*gaap*
Hoe vaak hebben we dit onderwerp al wel niet gehad? Ik voorspel de volgende mogelijkheden: 1. Christenen zwijgen de draad dood, net zo lang totdat een nieuw persoon zo'n topic opent. Dan zullen ze dat topic na verloop van tijd ook weer doodzwijgen. 2. Christenen eindigen de discussie met: "Jullie ongelovige heidenen zullen branden in de Hel want wij hebben gelijk." Combinatie van beide is mogelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Verder hoorde ik vandaag bij Engels, dat almachtig verkeerd uit het Hebreeuws is vertaald naar onze hedendaagse Bijbel. En dat is blijkbaar echt waar. Hij wist niet hoe het precies zat :S zal ik eens ff opzoekn ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het heeft geen enkele zin om over God en Zijn Eigenschappen te discussieren met atheïsten die niet eens in het bestaan van God geloven en elke serieuze reactie bespotten. Dat blijkt wel uit dit topic.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21. |