![]() |
Probleemjeugd treitert politie Ede
Uitgegeven: 28 september 2004 09:32
Laatst gewijzigd: 28 september 2004 10:41 EDE - Een groep probleemjongeren uit Ede treitert al enige tijd de politie in die plaats. Verschillende agenten, onder wie de allochtonencoördinator, zijn ernstig bedreigd. Ook worden regelmatig banden van privé-auto's lekgestoken. De probleemgroep bestaat voornamelijk uit Marokkaanse jeugd. Dat heeft districtschef A. Kloosterman maandagavond gezegd bij een gemeentelijke commissievergadering. Volgens Kloosterman gaat de politie de leden van de probleemgroep keihard aanpakken. Ook justitie werkt daar aan mee. Het gaat om de groep jongeren, van wie burgemeester Robbertsen van Ede eerder al zei dat de gemeente er geen geld voor hulpverlening meer aan wil besteden, omdat de jongens onverbeterlijk blijken te zijn. Jongeren Ede heeft al jarenlang last van een groep voornamelijk Marokkaanse jongeren, die extreem veel overlast veroorzaakt. Enkele jongens haalden drie jaar geleden het wereldnieuws door na de aanslagen in New York en Washington op straat luidkeels hun instemming te betuigen met de terroristen. De harde kern van de groep bestaat volgens de politie uit ongeveer veertig jongens, die de afgelopen vijf jaar voor geen enkel verbeterplan vatbaar zijn gebleken. Daarnaast zijn er ongeveer 250 meelopers. Gemeente De gemeente heeft dit jaar een plan gemaakt om de meelopers door allerlei projecten voor verder afglijden te behoeden. Daarnaast zijn er acht agenten vrijgemaakt om de harde kern voortdurend op de huid te zitten en onverbiddelijk aan te pakken. Volgens een woordvoerder van de politie is ondertussen al een onbekend aantal leden van de harde kern aangehouden. Dat is mogelijk een oorzaak van de bedreigingen richting politiemensen. Politie De politie heeft het gedrag van de groep minutieus in kaart gebracht. Van elk groepslid zijn alle gegevens in de computer opgeslagen, onderverdeeld in categorieën van hinderlijk gedrag tot ernstige criminele feiten. Agenten op straat weten zo meteen met wie ze bij een aanhouding van doen hebben. De regiopolitie Gelderland-Midden heeft met die zelf verzonnen werkwijze eerder veel succes gehad bij de aanpak van Vitesse-hooligans, aldus de politiewoordvoerder. Gezag Kloosterman constateert dat het gezag van de politie afneemt. Ook constateert hij dat er sprake is van een vertrouwenscrisis tussen de politie en de Marokkaanse gemeenschap in Ede. In de Gelderse plaats wonen ruim 2500 Marokkanen. De meesten van hen lijden zelf ook onder het wangedrag van de probleemgroep. Ik citeer: "De harde kern van de groep bestaat volgens de politie uit ongeveer veertig jongens, die de afgelopen vijf jaar voor geen enkel verbeterplan vatbaar zijn gebleken." Uitzetten of toch nog een poging wagen om deze mensen te helpen? |
zet een buurtwacht van vaders en moeders in
daar zijn voorheen al goede resultaten meegeboekt |
maar daar ligt de kern van het probleem, want als ik dergelijke acties zou verrichten dan zou ik een enorme draai om mijn oren krijgen... figuurlijk dan!
|
Citaat:
en daarbij gooien ze het altijd op discriminatie van de politie wat voor de ouders aannemelijker klinkt |
Niks uitzetten. Ik neem aan dat die jongens hier geboren zijn of het grootste deel van hun leven hier doorgebracht hebben dus zijn het Nederlanders. Het zijn dus onze probleemjongeren en wij moeten de boel oplossen en niet het land waar hun opoe toevallig vandaan komt.
|
Citaat:
|
Citaat:
edit: wat trouwens ook belachelijk is alsof je met slaan je kinderen in toom houdt. |
Citaat:
|
Maar wanneer zij een dubbele nationaliteit hebben dan is het toch gewoon mogelijk om deze nationaliteit te schrappen? Of ligt dat vele malen complexer?
|
Tja, Ede.
|
Ik las de topictitel en dacht: "ja en?".
Toen las ik het woord Marokkaanse en het werd me al snel duidelijk dat hier weer sprake is van de oude vertrouwde xenofobie. Het komt zeker ook nog door de Islam? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ach, dat uitzetten riekt een beetje naar het deporteren van gevangenen eeuwen geleden. Net zo onzinnig, net zo ethisch verantwoord.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
tja wetten zijn er om te verbeteren, en als de levensomstandigheden van alle Edenaren verbeterd kan worden door dat groepje ellendelingen het land uit te flikkeren, denk ik dat dat heel jammer zou zijn voor die ellendelingen, maar het belang van de Edenaren gaat voor het belang van een stel criminele minderwaardige etterbakjes
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
iemand van zijn nationaliteit beroven is net zoiets als iemand tot unlawful combatant benoemen ; iemand buiten het wettelijk stelsel plaatsen. Lijkt me niet zo'n goed plan
nouja, misschien niet helemaal, maar het komt er in ieder geval op neer dat je mensen hun basisrechten ontneemt |
Citaat:
|
Citaat:
|
Iets Glen Mills-achtigs lijkt me hiervoor nog niet zo'n slechte oplossing. Maar wel met adequaat toezicht.
|
Als die aanpak zoals ze die in de film 'Cool!' laten zien ook serieus gevolgd wordt en serieus effect heeft dan denk ik dat een enkeltje Glen Mills voor die knakkers nog het meest effectieve is :)
|
Uitzetten (als dat mogelijk is) of opsluiten.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ook: MEER geld voor jeugdzorg MEER geld voor jeughonken e.d. MEER geld voor begeleiding MEER geld voor activiteiten voor jeugd Dat ook natuurlijk!! |
't is me wat.
Niet dat he mij ene fuck kan schelen. Als de politie word getreiterd door jonge rotpubers, dan zegt dat genoeg over de politie zelf. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat stel jíj voor aan deze situatie te doen ? |
Ik stel voor dat we J-P Balkenende erheen sturen zodat hij die kutpubers over "Normen En Waarden" kan vertellen. :rolleyes:
Wat een nutteloos en oninteressant topic. |
Citaat:
En misschien een realistisch voorstel. |
Citaat:
Citaat:
Met andere woorden, grondrechten gelden voor iedereen die zich op Nederlands grondgebied bevinden. Verder, door een bipatride (iemand met twee nationaliteiten) het Nederlanderschap te ontnemen, plaats je hem alleen buiten ons wettelijk stelsel. De persoon geniet natuurlijk nog wel de rechten van zijn oorspronkelijke nationaliteit. Ook het EVRM biedt bescherming aan degenen die zich op het grondgebied van een Lid-Staat bevinden. Het idee van het EVRM is namelijk dat de erbij aangesloten landen bepaalde verplichtingen op het gebied van mensenrechten moeten naleven, ongeacht of de persoon tegenover wie ze dat doen een inwoner is van hun eigen Lid-Staat, van een andere Lid-Staat of iemand die uit Verweggistan komt. Het is niet mogelijk iemand statenloos te maken. Iemand die alléén de Nederlandse nationaliteit heeft, kan die niet worden afgenomen. Maar ik vind dat een bipatride een ondubbelzinnige keuze moet maken voor één van beide nationaliteiten. De Nederlandse wetgeving is wat dat betreft ook een nogal veeemde eend in de wereldbijt (bijna geen enkel ander land kent/erkent dubbele nationaliteiten). |
Citaat:
|
Sorry, mijn lidmaatschap voor de club 'kranten mogen niet vertellen welke culturele achtergrond criminele jongeren hebben, want dat is discriminatie' is verlopen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is moeilijk om niet meteen te gaan discrimineren, omdat het weer Marokkanen zijn. Ik zou ze het land uitzetten, als ze de openbare orde zelfs al bedreigen, gaan ze te ver
|
Citaat:
|
@Mephostophilis: ik vind ook niet dat die jongeren uitgezet moeten worden, dat is mijn punt niet.
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Problemen afschuiven op anderen is geen oplossing. |
Ja boo hoo een krant wil verkopen en gooit er de pittige afkomst van persoon in. Wat worden we weer allemaal vreselijk gediscrimineerd.
Misschien kan iemand gewoon de moeite nemen naast moord en brand te roepen en te generaliseren iets constructiefs zeggen en het hele topic niet laten uitaarden in 'Uitzetten!' en 'Discriminatie!' :rolleyes: Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25. |