Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Letsel door treindeur (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=976124)

Lucky Luciano 07-10-2004 21:05

Letsel door treindeur
 
Wat kan ik nu het beste doen?

Een 2 uur geleden stapte ik in de sprinter naar h'lem toe. Op het moment dat ik in de trein stapte deed de conducteur de deur dicht. Het duurde echter nog 2 minuten voordat de trein mocht vertrekken volgens de dienstregeling. Daardoor kwam ik met m'n voet tussen de deur en ging vol op m'n plaat. Gevolg was dat er nu een snee van 8 cm in m'n been zit.

Andijvie 07-10-2004 21:13

Ik heb altijd begrepen dat je niet in mag stappen nadat de conducteur gefloten heeft, er zijn mensen die met handen en voeten tussen deuren komen, maar dat is dan eigen risico. Mensen die op het nippertje nog tussen sluitende deuren door springen, krijgen ook een enorme boete wanneer het gezien wordt.

Lucky Luciano 07-10-2004 21:19

Citaat:

Andijvie schreef op 07-10-2004 @ 22:13 :
Ik heb altijd begrepen dat je niet in mag stappen nadat de conducteur gefloten heeft, er zijn mensen die met handen en voeten tussen deuren komen, maar dat is dan eigen risico. Mensen die op het nippertje nog tussen sluitende deuren door springen, krijgen ook een enorme boete wanneer het gezien wordt.
Ik stond zeg maar op het plankje en stapte net naar binnen, toen floot hij pas.

Alex 07-10-2004 21:55

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 07-10-2004 @ 22:19 :
Ik stond zeg maar op het plankje en stapte net naar binnen, toen floot hij pas.
Ik denk dat dit moeilijk is aan te tonen... ben je toen naar de conducteur gegaan?

nare man 07-10-2004 23:00

Heb je kosten gemaakt?

Chaucus 07-10-2004 23:07

Citaat:

Andijvie schreef op 07-10-2004 @ 22:13 :
Ik heb altijd begrepen dat je niet in mag stappen nadat de conducteur gefloten heeft, er zijn mensen die met handen en voeten tussen deuren komen, maar dat is dan eigen risico. Mensen die op het nippertje nog tussen sluitende deuren door springen, krijgen ook een enorme boete wanneer het gezien wordt.
Dat is zeker ook de reden dat de deur bij de conducteur open blijft...of dat ze zelfs jou manen om die deur maar te nemen omdat de rest dicht zit? :o

TRXD 08-10-2004 00:00

Gebeurt volgens mij vaker dit. Heb het weleens vaker meegemaakt dat de deur dichtgedaan werd op het moment dat er gefloten werd en dat een maat van me er tussen kwam. En we probeerden toen zeker niet om nog vlug de trein in te springen. Heel vervelend maar ook een conducteur kan natuurlijk een foutje maken. Je zou het wel even na kunnen kijken op de site van de NS, misschien staat er wat van op. Al blijft het moeilijk aan te tonen.

Succes met de wond.

Lucky Luciano 08-10-2004 07:18

Citaat:

Alex schreef op 07-10-2004 @ 22:55 :
Ik denk dat dit moeilijk is aan te tonen... ben je toen naar de conducteur gegaan?
Nee want die zat helemaal voorin de trein en ik kon de eerste paar minuten amper op m'n benen staan.

@nare man: ik heb geen kosten gemaakt

Auntie M 08-10-2004 07:23

Als je geen kosten hebt gemaakt, wat wil je dan? Vergoeding voor geleden emotionele schade?
Je kunt natuurlijk een brief naar de klantenservice van de NS schrijven en daarin je verhaal doen. Wellicht krijg je wel een excuusbrief terug, maar op meer hoef je denk ik niet te rekenen.

Michaellover 08-10-2004 07:27

Jullie hebben het ammal over fluitjes, is dat weer wat nieuws in de grote steden ofzo?
Bij ons fluiten ze allang niet meer, als de deuren dicht gaan gaan ze dicht, punt.

Konden ze beter maar weer aanschaffen ja, die fluitjes, maar even over jou...

Ik zou toch maar even een belletje maken, of een brief ofzo sturen, mail krijg je meestal toch niet beantwoorden brieven vaak ook niet dus bellen lijkt mij de beste optie, wordt er neits aan gedaan kun je altijd nog naar de politie gaan, als de wond tenminste erg is....
en dus neit een schrammetje van 8 cm....
(als je begrijpt wat ik bedoel dan eej)

Dreams 08-10-2004 09:41

Ik denk dat je maar gewoon moet wachten, het geneest vanzelf, en voortaan goed opletten. Soms gaan de deuren eerder dicht om te combineren of af te splitsen.
Of je had even naar de conducteur toe moeten lopen om te zeggen dat hij voortaan wat langer moet wachten na het fluiten met de deuren..

nare man 08-10-2004 10:05

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 08-10-2004 @ 08:18 :
ik heb geen kosten gemaakt
Dan kun je enig juridisch houvast wel vergeten.

Agamemnon 08-10-2004 14:47

Die deuren gaan echt niet zó snel dicht dat je als je al op het plankje staat daar nog tussen kan komen...

Andijvie 08-10-2004 15:11

Citaat:

Chaucus schreef op 08-10-2004 @ 00:07 :
Dat is zeker ook de reden dat de deur bij de conducteur open blijft...of dat ze zelfs jou manen om die deur maar te nemen omdat de rest dicht zit? :o
Ze houden 1 deur open om te kijken of er niemand tussen de deuren komt of te dicht op de trein staat, sommige conducteurs laten daar nog mensen instappen. Maar ik zag een tijdje terug iemand die bij de conducteur naar binnensprong, die kreeg meteen een boete...

(Mijn vriend heeft ooit met z'n hand tussen de deuren gezeten, werd ook betiteld als 'zijn eigen schuld'. )

En op grote stations fluiten ze verder toch altijd? Of deuren fluiten zelf.. Hmm, ik heb nog nooit géén fluit-geluid gehoord in de trein...

Plusmarktboy 08-10-2004 15:13

het is en blijft een pannekoeken actie

Lucky Luciano 08-10-2004 17:14

Citaat:

Agamemnon schreef op 08-10-2004 @ 15:47 :
Die deuren gaan echt niet zó snel dicht dat je als je al op het plankje staat daar nog tussen kan komen...
Joh je hoort die kunstmatige fluit en dan gaat tegelijk de deur dicht. Ik kan dan toch moeilijk door iemand heen lopen.

Agamemnon 08-10-2004 18:15

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 08-10-2004 @ 18:14 :
Joh je hoort die kunstmatige fluit en dan gaat tegelijk de deur dicht. Ik kan dan toch moeilijk door iemand heen lopen.
Jah als er iemand de weg blokkeerde ok. Zeg dat dan :p

Keyser Saus 08-10-2004 18:28

De deuren van die nieuwe sprinters (dat zijn die naar haarlem meestal) worden btw niet door de conducteur gesloten met zijn sleutel maar door een automatisch systeem dat een deur sluit nadat die ongever 10-15 seconden open heeft gestaan.

Energie 08-10-2004 20:19

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 07-10-2004 @ 22:19 :
Ik stond zeg maar op het plankje en stapte net naar binnen, toen floot hij pas.
ben je zo sloom met instappen dan :confused:

Roos 08-10-2004 20:35

Citaat:

Keyser Saus schreef op 08-10-2004 @ 19:28 :
De deuren van die nieuwe sprinters (dat zijn die naar haarlem meestal) worden btw niet door de conducteur gesloten met zijn sleutel maar door een automatisch systeem dat een deur sluit nadat die ongever 10-15 seconden open heeft gestaan.
Gevaarlijk! Leuk als je net je kinderwagen erin tilt :s

Energie 08-10-2004 20:38

Citaat:

Roos schreef op 08-10-2004 @ 21:35 :
Gevaarlijk! Leuk als je net je kinderwagen erin tilt :s
-onzin-

Gimme more beer 09-10-2004 11:35

Citaat:

Energie schreef op 08-10-2004 @ 21:38 :
Ik vind gevaarlijk ook leuk (y)
LSD is ook leuk...

nare man 09-10-2004 12:00

Energie, ben jij echt 18?

Miracle 10-10-2004 15:25

Citaat:

Roos schreef op 08-10-2004 @ 21:35 :
Gevaarlijk! Leuk als je net je kinderwagen erin tilt :s
Dat valt reuze mee hoor. In veel metro's en andere korte afstanden ov-dingen wordt dat al veel gebruikt.

Jules 18-10-2004 16:22

Citaat:

dreen schreef op 10-10-2004 @ 16:25 :
Dat valt reuze mee hoor. In veel metro's en andere korte afstanden ov-dingen wordt dat al veel gebruikt.
Hehe ja, laatst nog een verhaaltje gehoord dat een man met zijn jas tussen de deur van de metro kwam, en dat de metro wegreed.. mensen binnen trokken wel aan de handrem en begonnen te gillen, maar de metrobestuurder reed gewoon door omdat men wel vaker aan de rem hing. Heel fijn (y)

Andijvie 18-10-2004 19:28

Citaat:

Jules schreef op 18-10-2004 @ 17:22 :
Hehe ja, laatst nog een verhaaltje gehoord dat een man met zijn jas tussen de deur van de metro kwam, en dat de metro wegreed.. mensen binnen trokken wel aan de handrem en begonnen te gillen, maar de metrobestuurder reed gewoon door omdat men wel vaker aan de rem hing. Heel fijn (y)
:eek:

nare man 18-10-2004 20:50

'...een verhaaltje gehoord...'

;)

Fade of Light 18-10-2004 21:35

Citaat:

nare man schreef op 18-10-2004 @ 21:50 :
'...een verhaaltje gehoord...'

;)

idd, het kansloze is dat mensen het ook nog daadwerkelijk verspreiden onder het mom van "ik heb het maar gehoord hoor" ...

transfattyacid 20-10-2004 11:55

Ik had laatst precies hetzelfde, trein vertrekte ook 2 minuten te vroeg, ik gleed uit met het naar binnen stappen en ik zat met mn voet tussen de deur en hij was zwaar gekneusd.

Aangezien de machinist me een boete wilde geven omdat ik voor vertraging zorgde en ook flink heb gescholden, en hem daarvoor een beetje ben ontvlucht heb ik het maar zo gelaten en een paar weken met een gekneusde voet rondgelopen waar ik nu nog last van heb.

Chimera 20-10-2004 12:06

Citaat:

nare man schreef op 18-10-2004 @ 21:50 :
'...een verhaaltje gehoord...'

Nou, dat verhaal zal wel voor een deel onzin zijn, maar in de amsterdamse metro's zijn een periode de noodremmen gewoon uitgeschakeld geweest omdat die dingen continu misbruikt werden. Lekker veilig.

Ik neem trouwens aan dat letselschade wel te verhalen is op de NS in dit soort gevallen?

Chimera 20-10-2004 12:08

Citaat:

transfattyacid schreef op 20-10-2004 @ 12:55 :
Aangezien de machinist me een boete wilde geven omdat ik voor vertraging zorgde en ook flink heb gescholden
Je had 'em om z'n naam en personeelsnummer moeten vragen, en in ieder geval een aangetekende brief moet schrijven. Het levert jou niks op, maar die gozer krijgt in ieder geval wel, excuse my french, op z'n flikker.

Chaucus 20-10-2004 12:11

Citaat:

Chimera schreef op 20-10-2004 @ 13:08 :
Je had 'em om z'n naam en personeelsnummer moeten vragen, en in ieder geval een aangetekende brief moet schrijven. Het levert jou niks op, maar die gozer krijgt in ieder geval wel, excuse my french, op z'n flikker.
Als je nu klaagt en tijdstip en datum enzo vermeldt dan zouden ze die persoon kunnen achterhalen....kweetniet of ze zo actief zullen zijn, maar ze moeten vast uit kunnen vogelen wie er toen machinist (of conducteur) was

Chimera 20-10-2004 12:13

Citaat:

Chaucus schreef op 20-10-2004 @ 13:11 :
Als je nu klaagt en tijdstip en datum enzo vermeldt dan zouden ze die persoon kunnen achterhalen....kweetniet of ze zo actief zullen zijn, maar ze moeten vast uit kunnen vogelen wie er toen machinist (of conducteur) was
Tuurlijk, maar daar gaat het niet om. Als jij een schrift + pen tevoorschijn haalt en die gozer om z'n info vraagt, heeft 'ie tenminste meteen door dat 'ie te ver is gegaan. Het is gewoon een kwestie van niet over je heen laten lopen. Het is natuurlijk belachelijk dat als je uitglijdt de conducteer gaat zeuren dat je voor vertraging zorgt. je betaalt hun grof geld voor een dienst, daar mag je ook wel wat voor terug verwachten.

Keyser Saus 20-10-2004 12:56

Citaat:

Roos schreef op 08-10-2004 @ 21:35 :
Gevaarlijk! Leuk als je net je kinderwagen erin tilt :s
Als er een arm, jas of kinderwagen tussen de deuren zit gaan ze weer open, dus dat valt wel mee.

Andijvie 20-10-2004 13:38

Citaat:

Keyser Saus schreef op 20-10-2004 @ 13:56 :
Als er een arm, jas of kinderwagen tussen de deuren zit gaan ze weer open, dus dat valt wel mee.
Nee hoor, ze gaan niet open. Die deuren blijven dichtgaan. Veel mensen denken dat ze, net als liftdeuren, weer opengaan. Is niet zo. Het staat op sommige deuren ook met hele kleine lettertjes aangegeven.

Jules 20-10-2004 14:40

Citaat:

nare man schreef op 18-10-2004 @ 21:50 :
'...een verhaaltje gehoord...'

;)

Ja naja het was op AT5 dus dan zal het wel onzin zijn he :p

Levitating Nun 20-10-2004 15:32

Citaat:

Jules schreef op 18-10-2004 @ 17:22 :
Hehe ja, laatst nog een verhaaltje gehoord dat een man met zijn jas tussen de deur van de metro kwam, en dat de metro wegreed.. mensen binnen trokken wel aan de handrem en begonnen te gillen, maar de metrobestuurder reed gewoon door omdat men wel vaker aan de rem hing. Heel fijn (y)
Het was een oude man die kennelijk niet wist dat je een jas ook uit kunt doen.
De bestuurder reed door omdat dat protocol is: doorrijden naar het volgende station is veiliger als het gaat om brand (en dat zijn noodrem-gevallen meestal).
De bestuurder was wel blind, want hij heeft een heel mooi camera'tje waarmee hij de deuren in de gaten hoort te houden.
Trouwens: de deuren van de meeste metro's zijn heel makkelijk open te houden of te forceren.

O ja, ik was trouwens getuige van dit voorval.

Chimera 20-10-2004 16:06

Citaat:

Levitating Nun schreef op 20-10-2004 @ 16:32 :
De bestuurder reed door omdat dat protocol is: doorrijden naar het volgende station is veiliger als het gaat om brand (en dat zijn noodrem-gevallen meestal).

Dat is dus onzin. Normaal kan een machinist helemaal niet doorrijden, dat is juist wat een noodrem is. Als je in een NS trein aan een noodrem gaat hangen staat 'ie echt vrij vlot stil hoor, dan wil je niet net in 't gangpad staan.

Verder is het onzin dat een brandende trein door moet rijden! Ben je gek, dat wakkert het vuur alleen maar aan. Dat ding moet stilstaan, en mensen moeten gewoon zo snel mogelijk bij 't vuur weg. Bij een brand gaat 't om minuten, je hebt helemaal geen tijd om door te rijden naar 't volgende station.

Miracle 20-10-2004 16:29

Citaat:

Chimera schreef op 20-10-2004 @ 17:06 :
Dat is dus onzin. Normaal kan een machinist helemaal niet doorrijden, dat is juist wat een noodrem is. Als je in een NS trein aan een noodrem gaat hangen staat 'ie echt vrij vlot stil hoor, dan wil je niet net in 't gangpad staan.

Verder is het onzin dat een brandende trein door moet rijden! Ben je gek, dat wakkert het vuur alleen maar aan. Dat ding moet stilstaan, en mensen moeten gewoon zo snel mogelijk bij 't vuur weg. Bij een brand gaat 't om minuten, je hebt helemaal geen tijd om door te rijden naar 't volgende station.

Het ging om een metro hé, dat is wel iets anders.

Maar wat raar. Als je op het station brand hebt, dan rij je toch niet door? Dan kun je de mensen er net zo goed meteen uit gooien lijkt mij. En zit er geen brandmelder in ofzo? Dat hij kan zien waar er brand is en of er brand is.

Keyser Saus 20-10-2004 17:03

Citaat:

Andijvie schreef op 20-10-2004 @ 14:38 :
Nee hoor, ze gaan niet open. Die deuren blijven dichtgaan. Veel mensen denken dat ze, net als liftdeuren, weer opengaan. Is niet zo. Het staat op sommige deuren ook met hele kleine lettertjes aangegeven.
Bij de 'normale' treindeuren is dat idd niet zo, bij die vernieuwde sprinters (die witte) wel.

Andijvie 20-10-2004 17:27

Citaat:

Keyser Saus schreef op 20-10-2004 @ 18:03 :
Bij de 'normale' treindeuren is dat idd niet zo, bij die vernieuwde sprinters (die witte) wel.
Ah, goed (y)

Levitating Nun 20-10-2004 17:45

Citaat:

Chimera schreef op 20-10-2004 @ 17:06 :
Dat is dus onzin. Normaal kan een machinist helemaal niet doorrijden, dat is juist wat een noodrem is. Als je in een NS trein aan een noodrem gaat hangen staat 'ie echt vrij vlot stil hoor, dan wil je niet net in 't gangpad staan.

Verder is het onzin dat een brandende trein door moet rijden! Ben je gek, dat wakkert het vuur alleen maar aan. Dat ding moet stilstaan, en mensen moeten gewoon zo snel mogelijk bij 't vuur weg. Bij een brand gaat 't om minuten, je hebt helemaal geen tijd om door te rijden naar 't volgende station.

Ik heb het over metro's, van treinen weet ik niks.
Metro's hebben noodremmen die een signaal afgeven aan de bestuurder. Het wil dus niet zeggen dat als je aan de noodrem trekt, dat er dan geremd wordt.
Verder moet je mij niet vertellen dat als er brand is, dat doorrijden dan dom is. Vertel dat maar aan de GVB, die heeft dat als regel.

Levitating Nun 20-10-2004 17:48

Citaat:

dreen schreef op 20-10-2004 @ 17:29 :

Maar wat raar. Als je op het station brand hebt, dan rij je toch niet door? Dan kun je de mensen er net zo goed meteen uit gooien lijkt mij. En zit er geen brandmelder in ofzo? Dat hij kan zien waar er brand is en of er brand is.

De woordvoerder zei dat als er daadwerkelijk brand is in de metro, er doorgereden wordt (stations bij de metro liggen over het algemeen niet zover van elkaar), omdat er op stations effectiever ge-evacueerd kan worden en voor de hulpdiensten beter bereikbaar is.
Zitten - naar mijn weten - geen brandmelders in. Dan praat ik over de oude metro's. De nieuwe bevatten wel elementen als intercoms waarmee je als passagier direct contact kunt leggen met de bestuurder.

Andijvie 20-10-2004 17:59

Citaat:

Levitating Nun schreef op 20-10-2004 @ 18:48 :
De woordvoerder zei dat als er daadwerkelijk brand is in de metro, er doorgereden wordt (stations bij de metro liggen over het algemeen niet zover van elkaar), omdat er op stations effectiever ge-evacueerd kan worden en voor de hulpdiensten beter bereikbaar is.
Zitten - naar mijn weten - geen brandmelders in. Dan praat ik over de oude metro's. De nieuwe bevatten wel elementen als intercoms waarmee je als passagier direct contact kunt leggen met de bestuurder.

Bij metro's rijden ze door tot het volgende station, omdat in tunnels het uitstappen nogal gevaarlijk is en de brand zich dan veel sneller verspreidt. Zo'n tunnel werkt dan als een schoorsteen. In London nog meegemaakt dat iemand aan de noodrem trok midden tussen twee station, er werd meteen omgeroepen dat we over 1, 5 minuut aan zouden komen op het volgende station en dat iedereen rustig moest blijven. Er kwam ook meteen een conducteur naar de handrem waar aan getrokken was.

Metro's die bovengronds rijden, mja, daarvan snap ik niet dat ze níet stoppen..

Miracle 20-10-2004 18:22

Citaat:

Levitating Nun schreef op 20-10-2004 @ 18:48 :
De woordvoerder zei dat als er daadwerkelijk brand is in de metro, er doorgereden wordt (stations bij de metro liggen over het algemeen niet zover van elkaar), omdat er op stations effectiever ge-evacueerd kan worden en voor de hulpdiensten beter bereikbaar is.
Dat snap ik, maar toch niet als er op het station aan de noodrem wordt getrokken? dan kun je toch beter daar blijven? :|

Keyser Saus 20-10-2004 19:09

Citaat:

dreen schreef op 20-10-2004 @ 19:22 :
Dat snap ik, maar toch niet als er op het station aan de noodrem wordt getrokken? dan kun je toch beter daar blijven? :|
Ja duh :p

Levitating Nun 20-10-2004 19:23

Citaat:

dreen schreef op 20-10-2004 @ 19:22 :
Dat snap ik, maar toch niet als er op het station aan de noodrem wordt getrokken? dan kun je toch beter daar blijven? :|
Dat lijkt me ook.

Gimme more beer 21-10-2004 19:22

Citaat:

Levitating Nun schreef op 20-10-2004 @ 18:48 :
De woordvoerder zei dat als er daadwerkelijk brand is in de metro, er doorgereden wordt (stations bij de metro liggen over het algemeen niet zover van elkaar), omdat er op stations effectiever ge-evacueerd kan worden en voor de hulpdiensten beter bereikbaar is.
Nou jah, logisch natuurlijk, want brand in een tunnel is gewoon te gevaarlijk.

Billy_bob 22-10-2004 11:52

Citaat:

Michaellover schreef op 08-10-2004 @ 08:27 :
Jullie hebben het ammal over fluitjes, is dat weer wat nieuws in de grote steden ofzo?
Bij ons fluiten ze allang niet meer, als de deuren dicht gaan gaan ze dicht, punt.

Konden ze beter maar weer aanschaffen ja, die fluitjes, maar even over jou...

Ik zou toch maar even een belletje maken, of een brief ofzo sturen, mail krijg je meestal toch niet beantwoorden brieven vaak ook niet dus bellen lijkt mij de beste optie, wordt er neits aan gedaan kun je altijd nog naar de politie gaan, als de wond tenminste erg is....
en dus neit een schrammetje van 8 cm....
(als je begrijpt wat ik bedoel dan eej)

Ze fluiten wel degelijk al is het niet met een fluitje is het wel een automatische fluit. tenzij jij ergens woont waar nog stoomlocomotieven rijden

nare man 22-10-2004 12:10

Citaat:

Billy_bob schreef op 22-10-2004 @ 12:52 :
Ze fluiten wel degelijk al is het niet met een fluitje is het wel een automatische fluit. tenzij jij ergens woont waar nog stoomlocomotieven rijden
Op vrijwel alle stations fluit de hoofdconducteur ook gewoon nog zelf, hoor. Alleen bij sommige treinen (8200/8400/8600/9400/9500, oftewel IRM en VIRM en ook DM90, Buffels) zit er ook een 'electronische' fluit in de deuren ingebouwd. Bij alle andere treinen moet de hoofdconducteur fluiten en dat is ook alleen maar een waarschuwing voor het publiek, het sein veilig wordt gegeven dmv. een groene lamp.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.