![]() |
brandwond
Vanochtend lekker thee gezet, waterkoker trugzetten op zn plaats en het kokende water over mn been laten vallen..
Zit nu op mn been een blaar (10 bij 20 ong) die al op verschijdene plekken open is. verder een heel rode huid en HEEEEEEEL VEEEEEEL vocht. Ben nu al aan de derde keer nieuwe zwachtel toe. Hoelang gaat dit duren? En gaat het mooi genezen? |
Heb je 'm wel minstens 10 minuten onder koud water gehouden? :| (zo klinkt het iig niet)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dit vond ik net: De eerste stap is steeds: water". Houd het verbrande lichaamsdeel gedurende 15 minuten onder zacht stromend water van 15 à 18° C. Gebruik geen ijskoud water omdat het lichaam dan te sterk afkoelt. Vooral bij kinderen en zwaar verbranden moet u dit vermijden. Leg ook nooit ijs op de verbrande lichaamsdelen. |
heb het 15 minyten onder koud stromend water gehouden. Dat wa sop advies van de dokter die hier in de straat woont.
Heeft het koude water dangevolgen?! |
zie hierboven, ik weet het verder ook niet..
|
Citaat:
Ik wilde nog zeggen: ga even langs de huisarts.. maar dat heb je zo te horen ookal gedaan (of iig gebeld). Je kan nog brandzalf kopen, maar ik weet niet of dat ook op open wonden mag. Moet je even lezen. En verder.. tja.. laten genezen. Ik weet zo snel ook even niets. :) |
Citaat:
|
Citaat:
We komen niet echt veel verder zo, he? :p Het beste is in principe het gewoon met rust laten.. wel schoonhouden en zo.. maar gewoon laten genezen. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb hetzelfde gehad over mn benen en mn zij.
Had ook blaren (2e graads) maar ook stukken hangend vel zeg maar :s (dat was 3e graads) en voor dat laatste moest ik sowieso wel naar de dokter. Ik moest gelijk met de ambulance naar het brandwondencentrum Groningen. Waarschijnlijk is het bij jou gelukkig wat minder ernstig, maar toch!! Ook met (grote) blaren zou ik gewoon naar het ziekenhuis gaan, zodat ze het kunnen behandelen! Je zult er maar littekens aan over houden doordat het niet goed geneest of gaat ontsteken! :eek: Trouwens.. zo slecht is koud water niet! Koelen is echt het allereerste wat je moet doen. Ze adviseren meestal lauw water wanneer je op veel plaatsen verbrand bent omdat je dan met je hele lijf onder de koude douche staat en je zo veel te snel afkoelt. Als je echter "maar" een gedeelte van je lichaam hebt verbrand mag je dit best onder koud water houden.. Als er geen schoon (kraan) water in de buurt is, is het zelf nog beter om bv in een vijver te springen :o dan niet te koelen!! Beterschap! |
Het moet lauw water zijn, want het voelt gewoon niet fijn aan en het is te koud voor je lichaam.
De energie moet naar het herstellen gaan en niet naar het opwarmen oid. :) |
Het is warm water om de volgende reden:
Wanneer je koud water gebruikt, vernauwen de bloedvaten. Dit is nou juist niet de bedoeling. Er moet juist doorbloeding zijn bij een brandwond. En bij warmer water is er juist een betere doorbloeding. Mijn moeder zei altijd: zo warm water als je kunt verdragen (en dat is niet warm, hoor ;)). |
Citaat:
|
een dag later alweer..
heel slecht geslapen,omdat iktoch telkens weer op de wond ging liggen. Er is nu nog een beetje vel losgekomen.. De rode plek is nog steeds even groot en tussen het rood zitten sommige lichte grijs/bruin/paarse vlekken. Wat is dat? toch niet ook nog blaren he? Alvast bedankt |
Citaat:
|
Citaat:
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. |
Citaat:
Koud water=natuurlijk altijd beter dan geen water. Dat lijkt me logisch. |
Ik denk dat die paarse/blauwe plekken 3e graads verwondingen zijn.. Mijn moeder loopt elk jaar collecte voor de Brandwondenstichting en in zo'n bijgeleverd boekje staat dat dit dan waarschijnlijk 3e graads brandwonden zijn.
Maar wat ik niet snap, waarom ben je niet langs een dokter/het ziekenhuis gegaan? |
Waarom geen koud water
Je moet nooit, maar dan ook nooit koud water op een open brandblaar laten stromen, omdat je huid er van schrikt en de poriën verkleind, zodat het vuil e.d. in de poriën blijft zitten en de kans op een ontsteking verergert wordt. Wat je beter kunt doen is lauw (aan de kant van warm) water er op later stromen en dat langzaam opbouwen naar koud. Zo veroorzaak je geen overdreven schrikreactie op je huid:) |
Altijd eerst water.Koud water is beter dan geen water.Slachtoffers die over grote delen verbrand zijn kunnen door koud water in shock gaan,maar dat is een risico dat je in geval van nood moet nemen.Smeer er nooit iets anders op.
Meer informatie vind je wel op het net.Ook op mijn site www.freewebs.com/darestijn en dan op brandveiligheid klikken. |
Citaat:
|
Citaat:
heb je op die vreemd gekleurde plekken nog gevoel? als je dat niet heb dan is het zeker 3de graads en dan moet je naar het ziekenhuis |
Citaat:
heeft bloeddruk er iets mee te maken? met de genezing ofzo? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21. |