Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2004, 14:07
blauwpotlood
blauwpotlood is offline
Vanochtend lekker thee gezet, waterkoker trugzetten op zn plaats en het kokende water over mn been laten vallen..
Zit nu op mn been een blaar (10 bij 20 ong) die al op verschijdene plekken open is. verder een heel rode huid en HEEEEEEEL VEEEEEEL vocht. Ben nu al aan de derde keer nieuwe zwachtel toe. Hoelang gaat dit duren? En gaat het mooi genezen?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 14:09
Lorelei
Lorelei is offline
Heb je 'm wel minstens 10 minuten onder koud water gehouden? (zo klinkt het iig niet)
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 14:21
ilse
ilse is offline
Citaat:
grl schreef op 23-10-2004 @ 15:09 :
Heb je 'm wel minstens 10 minuten onder koud water gehouden? (zo klinkt het iig niet)
geeeen koud water, lauw water!!
Oud 23-10-2004, 14:23
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
illie1987 schreef op 23-10-2004 @ 15:21 :
geeeen koud water, lauw water!!
Ook goed. Maar zo klinkt het eigenlijk ook niet
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 14:24
ilse
ilse is offline
Citaat:
grl schreef op 23-10-2004 @ 15:23 :
Ook goed. Maar zo klinkt het eigenlijk ook niet
haha, nee. maar koud water is in ieder geval niet goed. geen idee waarom niet want ik dacht het ook altijd maar het mag dus niet
Oud 23-10-2004, 14:31
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
illie1987 schreef op 23-10-2004 @ 15:24 :
haha, nee. maar koud water is in ieder geval niet goed. geen idee waarom niet want ik dacht het ook altijd maar het mag dus niet
Misschien dat het temperatuursverschil dan te snel verandert? Een soort sauna effect wat niet goed is.. of zo? Geen idee eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 14:32
ilse
ilse is offline
Citaat:
grl schreef op 23-10-2004 @ 15:31 :
Misschien dat het temperatuursverschil dan te snel verandert? Een soort sauna effect wat niet goed is.. of zo? Geen idee eigenlijk
ja zou wel kunnen.van heel koud naar heel warm. ik zag net op internet iets ddat je dan onderkoeling kon krijgen, dat je daar voor moest uitkijken

dit vond ik net:

De eerste stap is steeds: water". Houd het verbrande lichaamsdeel gedurende 15 minuten onder zacht stromend water van 15 à 18° C. Gebruik geen ijskoud water omdat het lichaam dan te sterk afkoelt. Vooral bij kinderen en zwaar verbranden moet u dit vermijden. Leg ook nooit ijs op de verbrande lichaamsdelen.

Laatst gewijzigd op 23-10-2004 om 14:36.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 14:36
blauwpotlood
blauwpotlood is offline
heb het 15 minyten onder koud stromend water gehouden. Dat wa sop advies van de dokter die hier in de straat woont.
Heeft het koude water dangevolgen?!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 14:36
ilse
ilse is offline
zie hierboven, ik weet het verder ook niet..
Oud 23-10-2004, 14:39
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
blauwpotlood schreef op 23-10-2004 @ 15:36 :
heb het 15 minyten onder koud stromend water gehouden. Dat wa sop advies van de dokter die hier in de straat woont.
Heeft het koude water dangevolgen?!
Het feit dat het koud water was.. had gevolgen kunnen hebben maar ik denk niet dat er iets aan de hand is. Het feit dat je koud water (zie je het verschil?) hebt gebruikt, zou moeten zorgen dat je niet een enorme blaar krijgt en zo. Maar in geval van zo'n plek, gebeurt dat eigenlijk meestal wel.

Ik wilde nog zeggen: ga even langs de huisarts.. maar dat heb je zo te horen ookal gedaan (of iig gebeld). Je kan nog brandzalf kopen, maar ik weet niet of dat ook op open wonden mag. Moet je even lezen.

En verder.. tja.. laten genezen. Ik weet zo snel ook even niets.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 14:40
ilse
ilse is offline
Citaat:
grl schreef op 23-10-2004 @ 15:39 :
Het feit dat het koud water was.. had gevolgen kunnen hebben maar ik denk niet dat er iets aan de hand is. Het feit dat je koud water (zie je het verschil?) hebt gebruikt, zou moeten zorgen dat je niet een enorme blaar krijgt en zo. Maar in geval van zo'n plek, gebeurt dat eigenlijk meestal wel.

Ik wilde nog zeggen: ga even langs de huisarts.. maar dat heb je zo te horen ookal gedaan (of iig gebeld). Je kan nog brandzalf kopen, maar ik weet niet of dat ook op open wonden mag. Moet je even lezen.

En verder.. tja.. laten genezen. Ik weet zo snel ook even niets.
mijn stiefmoeder werkt in het ziekenhuis, die was altijd tegen die brandwondenzalf . maar ik weet niet of dat echt aan open wonden lag of niet..
Oud 23-10-2004, 14:41
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
illie1987 schreef op 23-10-2004 @ 15:40 :
mijn stiefmoeder werkt in het ziekenhuis, die was altijd tegen die brandwondenzalf . maar ik weet niet of dat echt aan open wonden lag of niet..
Hm.. okay

We komen niet echt veel verder zo, he?

Het beste is in principe het gewoon met rust laten.. wel schoonhouden en zo.. maar gewoon laten genezen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 14:44
ilse
ilse is offline
Citaat:
grl schreef op 23-10-2004 @ 15:41 :
Hm.. okay

We komen niet echt veel verder zo, he?

Het beste is in principe het gewoon met rust laten.. wel schoonhouden en zo.. maar gewoon laten genezen.
haha, volgens mij maken we haar alleen maar in de wasr . anders nog maar eens met die huisarts praten, die hoort het toch beter te weten dan wij
Oud 23-10-2004, 14:45
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
illie1987 schreef op 23-10-2004 @ 15:44 :
haha, volgens mij maken we haar alleen maar in de wasr . anders nog maar eens met die huisarts praten, die hoort het toch beter te weten dan wij
Dat is sowieso waar
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 15:22
W1A
W1A is offline
Citaat:
blauwpotlood schreef op 23-10-2004 @ 15:07 :
Vanochtend lekker thee gezet, waterkoker trugzetten op zn plaats en het kokende water over mn been laten vallen..
Zit nu op mn been een blaar (10 bij 20 ong) die al op verschijdene plekken open is. verder een heel rode huid en HEEEEEEEL VEEEEEEL vocht. Ben nu al aan de derde keer nieuwe zwachtel toe. Hoelang gaat dit duren? En gaat het mooi genezen?
Ik heb ditzelfde ooit gehad met soep Ik ben wel naar de dokter gegaan. Ze heeft het toen verzorgd. Ik heb toen zalf en verband enzo meegekregen, ook moest ik ervoor zorgen dat de plek niet meer in contact kwam met water totdat alles dicht was (vanwege infectiegevaar, dit duurde ongeveer een week). Ik mocht ook 2 weken niet zwemmen en de wond mocht 2 weken niet in contact komen met direct zonlicht. Echt vervelend aangezien het mijn eerste dag op vakantie was en ik dus 2 weken op die tweede graads brandwond moest letten
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 17:15
Verwijderd
Ik heb hetzelfde gehad over mn benen en mn zij.
Had ook blaren (2e graads) maar ook stukken hangend vel zeg maar (dat was 3e graads) en voor dat laatste moest ik sowieso wel naar de dokter.
Ik moest gelijk met de ambulance naar het brandwondencentrum Groningen. Waarschijnlijk is het bij jou gelukkig wat minder ernstig, maar toch!!
Ook met (grote) blaren zou ik gewoon naar het ziekenhuis gaan, zodat ze het kunnen behandelen!
Je zult er maar littekens aan over houden doordat het niet goed geneest of gaat ontsteken!

Trouwens.. zo slecht is koud water niet! Koelen is echt het allereerste wat je moet doen. Ze adviseren meestal lauw water wanneer je op veel plaatsen verbrand bent omdat je dan met je hele lijf onder de koude douche staat en je zo veel te snel afkoelt.
Als je echter "maar" een gedeelte van je lichaam hebt verbrand mag je dit best onder koud water houden..
Als er geen schoon (kraan) water in de buurt is, is het zelf nog beter om bv in een vijver te springen dan niet te koelen!!

Beterschap!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 19:41
Miracle
Miracle is offline
Het moet lauw water zijn, want het voelt gewoon niet fijn aan en het is te koud voor je lichaam.

De energie moet naar het herstellen gaan en niet naar het opwarmen oid.
Oud 23-10-2004, 19:51
ekki
ekki is offline
Het is warm water om de volgende reden:
Wanneer je koud water gebruikt, vernauwen de bloedvaten. Dit is nou juist niet de bedoeling. Er moet juist doorbloeding zijn bij een brandwond. En bij warmer water is er juist een betere doorbloeding.

Mijn moeder zei altijd: zo warm water als je kunt verdragen (en dat is niet warm, hoor ).
Oud 23-10-2004, 21:04
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ekki schreef op 23-10-2004 @ 20:51 :
Het is warm water om de volgende reden:
Wanneer je koud water gebruikt, vernauwen de bloedvaten. Dit is nou juist niet de bedoeling. Er moet juist doorbloeding zijn bij een brandwond. En bij warmer water is er juist een betere doorbloeding.

Mijn moeder zei altijd: zo warm water als je kunt verdragen (en dat is niet warm, hoor ).
Hehe, nee.. dat is zeker niet warm!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 12:00
blauwpotlood
blauwpotlood is offline
een dag later alweer..
heel slecht geslapen,omdat iktoch telkens weer op de wond ging liggen. Er is nu nog een beetje vel losgekomen.. De rode plek is nog steeds even groot en tussen het rood zitten sommige lichte grijs/bruin/paarse vlekken. Wat is dat? toch niet ook nog blaren he?
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 12:27
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
blauwpotlood schreef op 24-10-2004 @ 13:00 :
een dag later alweer..
heel slecht geslapen,omdat iktoch telkens weer op de wond ging liggen. Er is nu nog een beetje vel losgekomen.. De rode plek is nog steeds even groot en tussen het rood zitten sommige lichte grijs/bruin/paarse vlekken. Wat is dat? toch niet ook nog blaren he?
Alvast bedankt
dooie huid? kweet niet hoor....
Oud 24-10-2004, 13:07
W1A
W1A is offline
Citaat:
dreen schreef op 23-10-2004 @ 20:41 :
Het moet lauw water zijn, want het voelt gewoon niet fijn aan en het is te koud voor je lichaam.

De energie moet naar het herstellen gaan en niet naar het opwarmen oid.
Soms kan het niet anders dan met koud water, ik was bijvoorbeeld op een camping en daar had je alleen of warm of koud water.

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 13:45
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
W1A schreef op 24-10-2004 @ 14:07 :
Soms kan het niet anders dan met koud water, ik was bijvoorbeeld op een camping en daar had je alleen of warm of koud water.

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Water en de rest komt later.

Koud water=natuurlijk altijd beter dan geen water. Dat lijkt me logisch.
Oud 24-10-2004, 19:06
Philemon
Philemon is offline
Ik denk dat die paarse/blauwe plekken 3e graads verwondingen zijn.. Mijn moeder loopt elk jaar collecte voor de Brandwondenstichting en in zo'n bijgeleverd boekje staat dat dit dan waarschijnlijk 3e graads brandwonden zijn.

Maar wat ik niet snap, waarom ben je niet langs een dokter/het ziekenhuis gegaan?
Oud 24-10-2004, 19:44
Eend
Eend is offline
Waarom geen koud water

Je moet nooit, maar dan ook nooit koud water op een open brandblaar laten stromen, omdat je huid er van schrikt en de poriën verkleind, zodat het vuil e.d. in de poriën blijft zitten en de kans op een ontsteking verergert wordt.

Wat je beter kunt doen is lauw (aan de kant van warm) water er op later stromen en dat langzaam opbouwen naar koud. Zo veroorzaak je geen overdreven schrikreactie op je huid
Oud 30-10-2004, 14:17
D&F
D&F is offline
Altijd eerst water.Koud water is beter dan geen water.Slachtoffers die over grote delen verbrand zijn kunnen door koud water in shock gaan,maar dat is een risico dat je in geval van nood moet nemen.Smeer er nooit iets anders op.

Meer informatie vind je wel op het net.Ook op mijn site www.freewebs.com/darestijn en dan op brandveiligheid klikken.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 14:22
D&F
D&F is offline
Citaat:
een dag later alweer..
Alvast bedankt
Is wss 3de graads brandwond.Ga zo snel mogelijk naar het ziekenhuis.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 14:44
Bruut
Bruut is offline
Citaat:
een dag later alweer..
Alvast bedankt
Dat is 3de graads.. ik zou maar zsm naar het ziekenhuis gaan.

heb je op die vreemd gekleurde plekken nog gevoel? als je dat niet heb dan is het zeker 3de graads en dan moet je naar het ziekenhuis
Oud 30-10-2004, 18:37
thatssarah
thatssarah is offline
Citaat:
grl schreef op 23-10-2004 @ 15:31 :
tja, maar dat schijnt dan wel weer goed te zijn voor je bloeddruk.
heeft bloeddruk er iets mee te maken?
met de genezing ofzo?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten