![]() |
triestige muziek: kip of ei? of vicieuze cirkel?
Mogelijk dat de vraag al gesteld is, maar bij de zoekfunctie met trefwoord muziek heb ik niks specifiek over dit gevonden, wat ik op zich best wel raar vond, maar bon:
Is het volgens jullie triestige muziek die triest maakt of triest zijn triestige muziek ..."aanmoedigt" zeg maar? Want ik vind triestige muziek zelf persoonlijk over het algemeen enorm mooie muziek en luister er ook veel naar. Ik ben nu ook wel veel down, maar wat is nu de kip en het ei? Of is het eerder een vicieuze cirkel die in gang is getreden? Vertel jij het me ;) |
als je al down bent en droevige muziek luistert kan dat je stemming verergeren
ik heb een vriend die trieste muziek heerlijk vindt...blije muziek :D maar ik zelf word er alleen maar triester van ik denk dat trieste muziek niet altijd een trieste bui uitlokt maar ik denk ook niet dat trieste muziek je trieste bui sterkter maakt, hoewel dat wel vaker het geval is |
Triest zijn moedigt het luisteren van treurige muziek aan.
Als je niet triest bent word je dat ook niet door treurige muziek. Zo geldt het voor mij. |
..Wat betreft de kip-en-het-ei-kwestie; biologen zijn het er overeens dat de kip er eerder was dan het ei. (Ik heb nu geen tijd om dat hele betoog hier neer te zetten, bovendien is het niet relevant :))
Sommige mensen voelen zich aangegrepen door bepaalde songteksten en kunnen daar hun gevoel in kwijt. Mijns inziens komt er bij een neerslachtig gevoel meer kijken dan enkel een droevige plaat. Je kunt je er even door gegrepen voelen, maar je hele dag er door laten bepalen? Lijkt mij wat ver gaan. Jojz :) |
Citaat:
dingen waardoor ik ga meetreuren, maar dat komt dus niet puur en alleen door de muziek. |
ik word niet treurig van treurige muziek, maar als ik treurig vben en ik hoor treurige muziek dan wordt het wel erger en kan ik het beter uiten.
|
Ik denk dat 'trieste' muziek soms wel je down-gevoel stimuleert... Maar als je je niet helemaal happy voelt is het soms wel fijn om jou gevoel op te zoeken in de soms zo herkenbare teksten van die 'trieste' nummers... Dat doe je niet zo snel als je je kiplekker voelt. Gewoon even de tijd voor jezelf, even de herkenning zoeken in jou muziek... Misschien voor een deel ook wel even toegeven aan je gevoel, ipv het contstant weg te stoppen... Niks mis mee lijkt mij?
|
Ik ben er wel bijna zeker van dat triest zijn het luisteren van triestige muziek aanmoedigt. Maar dit is helemaal niet erg... je zit toch met dat gevoel en je kan het niet zomaar wegduwen ;)
Wat ik wel merk bij mij, ik luister het minder als ik me beter voel... dus in principe zoek ik het ook juist op wanneer ik me minder voel :) |
Ik heb dan weer dat ik treurig kan worden van treurige muziek, ookal ben ik in een vrolijke bui.
Muziek is een machtig iets. |
ik wordt niet triest van trieste muziek.
als ik triest ben kan het wat bevorderen, maar tegenwoordig hebben we ook nog een STOP-knop :). dan gaat het tot een bepaald moment (bijv: close your eyes and..BHAM. blijft die laatste zin lekker hangen, maar ach, het is tenslotte ook een wijze levensles) ik hou er niet van om triest te zijn, dus accepteer ik dat ook maar niet. |
Ik luister alleen trieste muziek als ik triest ben, dit trekt me niet verder omlaag. Integendeel; het helpt me mijn gevoel te verwoorden, en geeft me het gevoel begrepen te worden. Dus voor mij is het juist een steun. Ik denk niet dat die muziek iemand triest maakt, want als je je goed voelt, zal je stemming niet zomaar omslaan bij het horen van een nummer. Ik denk dat die muziek je goed kan helpen als je down bent, maar verder niet teveel invloed op je heeft. Tenminste, zo is het bij mij. :)
|
Citaat:
Overigens valt over de definitie van "trieste muziek" ook nog wel te praten, maar ik neem aan dat we "triest" hier als "treurig" beschouwen en niet als muziek van het niveau van een K3. ;) |
Ik denk dat het een samenhang KAN zijn. Als je je rot voelt, ga je er dieper naar luisteren. Als je je gewoon vrolijk voelt is het nummer mooi, maar laat je je er niet in meeslepen.
Ik zou niet weten wat het kip of het ei is. Volgens mij is het gewoon een kippenei en komt het tegelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05. |