Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2004, 23:08
Verwijderd
Mogelijk dat de vraag al gesteld is, maar bij de zoekfunctie met trefwoord muziek heb ik niks specifiek over dit gevonden, wat ik op zich best wel raar vond, maar bon:

Is het volgens jullie triestige muziek die triest maakt of triest zijn triestige muziek ..."aanmoedigt" zeg maar?

Want ik vind triestige muziek zelf persoonlijk over het algemeen enorm mooie muziek en luister er ook veel naar. Ik ben nu ook wel veel down, maar wat is nu de kip en het ei? Of is het eerder een vicieuze cirkel die in gang is getreden?

Vertel jij het me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2004, 23:12
rare kwast
rare kwast is offline
als je al down bent en droevige muziek luistert kan dat je stemming verergeren

ik heb een vriend die trieste muziek heerlijk vindt...blije muziek
maar ik zelf word er alleen maar triester van

ik denk dat trieste muziek niet altijd een trieste bui uitlokt maar ik denk ook niet dat trieste muziek je trieste bui sterkter maakt, hoewel dat wel vaker het geval is
Oud 25-10-2004, 23:32
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Triest zijn moedigt het luisteren van treurige muziek aan.
Als je niet triest bent word je dat ook niet door treurige muziek.

Zo geldt het voor mij.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 01:45
coopergirl
coopergirl is offline
..Wat betreft de kip-en-het-ei-kwestie; biologen zijn het er overeens dat de kip er eerder was dan het ei. (Ik heb nu geen tijd om dat hele betoog hier neer te zetten, bovendien is het niet relevant )

Sommige mensen voelen zich aangegrepen door bepaalde songteksten en kunnen daar hun gevoel in kwijt. Mijns inziens komt er bij een neerslachtig gevoel meer kijken dan enkel een droevige plaat. Je kunt je er even door gegrepen voelen, maar je hele dag er door laten bepalen? Lijkt mij wat ver gaan.

Jojz
Oud 26-10-2004, 05:52
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 26-10-2004 @ 00:32 :

Zo geldt het voor mij.
Ja. Bepaalde treurige muziek kan me wel doen terugdenken aan
dingen waardoor ik ga meetreuren, maar dat komt dus niet puur
en alleen door de muziek.
Oud 26-10-2004, 08:28
ilse
ilse is offline
ik word niet treurig van treurige muziek, maar als ik treurig vben en ik hoor treurige muziek dan wordt het wel erger en kan ik het beter uiten.
Oud 26-10-2004, 08:47
-Flip-
-Flip- is offline
Ik denk dat 'trieste' muziek soms wel je down-gevoel stimuleert... Maar als je je niet helemaal happy voelt is het soms wel fijn om jou gevoel op te zoeken in de soms zo herkenbare teksten van die 'trieste' nummers... Dat doe je niet zo snel als je je kiplekker voelt. Gewoon even de tijd voor jezelf, even de herkenning zoeken in jou muziek... Misschien voor een deel ook wel even toegeven aan je gevoel, ipv het contstant weg te stoppen... Niks mis mee lijkt mij?
Oud 26-10-2004, 10:38
Ruudje
Ruudje is offline
Ik ben er wel bijna zeker van dat triest zijn het luisteren van triestige muziek aanmoedigt. Maar dit is helemaal niet erg... je zit toch met dat gevoel en je kan het niet zomaar wegduwen
Wat ik wel merk bij mij, ik luister het minder als ik me beter voel... dus in principe zoek ik het ook juist op wanneer ik me minder voel
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 10:47
Savagé
Savagé is offline
Ik heb dan weer dat ik treurig kan worden van treurige muziek, ookal ben ik in een vrolijke bui.
Muziek is een machtig iets.
Oud 26-10-2004, 17:35
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik wordt niet triest van trieste muziek.
als ik triest ben kan het wat bevorderen, maar tegenwoordig hebben we ook nog een STOP-knop . dan gaat het tot een bepaald moment (bijv: close your eyes and..BHAM. blijft die laatste zin lekker hangen, maar ach, het is tenslotte ook een wijze levensles)

ik hou er niet van om triest te zijn, dus accepteer ik dat ook maar niet.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 17:52
Nijn*
Nijn* is offline
Ik luister alleen trieste muziek als ik triest ben, dit trekt me niet verder omlaag. Integendeel; het helpt me mijn gevoel te verwoorden, en geeft me het gevoel begrepen te worden. Dus voor mij is het juist een steun. Ik denk niet dat die muziek iemand triest maakt, want als je je goed voelt, zal je stemming niet zomaar omslaan bij het horen van een nummer. Ik denk dat die muziek je goed kan helpen als je down bent, maar verder niet teveel invloed op je heeft. Tenminste, zo is het bij mij.
Oud 26-10-2004, 18:24
RanC
RanC is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 26-10-2004 @ 00:32 :

Zo geldt het voor mij.
Idem.

Overigens valt over de definitie van "trieste muziek" ook nog wel te praten, maar ik neem aan dat we "triest" hier als "treurig" beschouwen en niet als muziek van het niveau van een K3.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 18:46
Eend
Eend is offline
Ik denk dat het een samenhang KAN zijn. Als je je rot voelt, ga je er dieper naar luisteren. Als je je gewoon vrolijk voelt is het nummer mooi, maar laat je je er niet in meeslepen.

Ik zou niet weten wat het kip of het ei is. Volgens mij is het gewoon een kippenei en komt het tegelijk.
Oud 27-10-2004, 22:09
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 26-10-2004 @ 00:12 :
als je al down bent en droevige muziek luistert kan dat je stemming verergeren

idd ja... en in het geval van wanneer ik me gewoon goed voel en ik hoor trieste muziek dan zal ik me niet snel ineens slecht gaan voelen daardoor.... dan vind ik het gewoon erg mooi. Dus ik denk dat, iig bij mij, eerst het gevoel er is en de muziek die het verergert... xxx
Oud 27-10-2004, 23:21
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 26-10-2004 @ 18:35 :
ik wordt niet triest van trieste muziek.
als ik triest ben kan het wat bevorderen, maar tegenwoordig hebben we ook nog een STOP-knop . dan gaat het tot een bepaald moment (bijv: close your eyes and..BHAM. blijft die laatste zin lekker hangen, maar ach, het is tenslotte ook een wijze levensles)

Waarom ben je bang om het je gevoel te laten bevorderen? Ik vind het juist fijn... het lijkt zo net alsof je het maar weg wilt stoppen wat je toch niet zal lukken
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 10:20
-Flip-
-Flip- is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 26-10-2004 @ 18:35 :

ik denk niet dat het een kwestie is van accepteren... Zou lekker makkelijk zijn.
Reageren

Regels voor berichten