Oud 05-01-2005, 02:38
Verwijderd
Met een klein groepje studenten hebben we een siteje opgezet waar we wat citaten van docenten en medestudenten hebben opgezet die op een of andere manier grappig zijn.
Dit gaat dan meestal om (vaak uit de context gerukte) oneliners als: "Een uur is 60 seconden" (voor een wiskundedocent!), "Ik ben niet zo goed met gaatjes", "Now mustn't you go and do that like a chicken without a head" etc. met de naam van de betreffende persoon erbij.
Nou is mijn vraag.. mag dat?
De zinnen hebben we letterlijk overgenomen van ze, er staat op de site dat als ze bezwaar hebben we ze eraf knikkeren, maar dat is achteraf.. je ziet ook vaak kronieken of citaten in schoolkranten etc. In hoeverre is dat toegestaan?
Op 't moment is het nog maar een klein groepje dat van het bestaan afweet, maar het verspreidt zich vrij snel Ik verwacht ook dat de meeste mensen er geen problemen mee hebben, maar zou toch wel eens willen weten of ik stevig in m'n schoenen sta als er iemand op me af komt.

Kortom: mag dat? ik heb bijna theorie-examen van auto, dus hoor nogal vaak "mag dat?"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2005, 08:35
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
bartjenl schreef op 05-01-2005 @ 03:38 :
Met een klein groepje studenten hebben we een siteje opgezet waar we wat citaten van docenten en medestudenten hebben opgezet die op een of andere manier grappig zijn.
Dit gaat dan meestal om (vaak uit de context gerukte) oneliners als: "Een uur is 60 seconden" (voor een wiskundedocent!), "Ik ben niet zo goed met gaatjes", "Now mustn't you go and do that like a chicken without a head" etc. met de naam van de betreffende persoon erbij.
Nou is mijn vraag.. mag dat?
De zinnen hebben we letterlijk overgenomen van ze, er staat op de site dat als ze bezwaar hebben we ze eraf knikkeren, maar dat is achteraf.. je ziet ook vaak kronieken of citaten in schoolkranten etc. In hoeverre is dat toegestaan?
Op 't moment is het nog maar een klein groepje dat van het bestaan afweet, maar het verspreidt zich vrij snel Ik verwacht ook dat de meeste mensen er geen problemen mee hebben, maar zou toch wel eens willen weten of ik stevig in m'n schoenen sta als er iemand op me af komt.

Kortom: mag dat? ik heb bijna theorie-examen van auto, dus hoor nogal vaak "mag dat?"
Wij hadden idd op de middelbare school een schoolkrant waar we ook dit soort citaten in hadden staan, jah het mag maar het wel verstandig om als de docent het niet wil zijn citaten niet langer te publiceren.
Mee eens dan ben je als docent ook wel beetje triest ...
Oud 05-01-2005, 08:48
Verwijderd
Intellectuele eigendom is niet bepaald mijn sterkste kant, maar ik zou denken dat zulke uitspraken in elk geval niet onder de Auteurswet vallen. Die ziet namelijk alleen op 'werken van letterkunde, wetenschap of kunst'. Sprake moet zijn van vastlegging in een stoffelijke drager, hoewel het auteursrecht zelf natuurlijk niet op de stoffelijke drager rust. Het woord drukt uit dat niet op elke gedachte of uitspraak auteursrecht rust. Als ik door een uitspraak van een ander op een goed idee kom, dan kan die ander zich uiteraard niet op zijn 'auteursrecht' beroepen als zijn plannen nog nergens waren vastgelegd. Jammer, maar helaas.

Wat deze situatie dus betreft zou ik zelf denken dat nog geen inroepbaar intellectueel eigendomsrecht is ontstaan (behalve dan uiteraard op het ontwerp van de site en de inhoud ervan als geheel, maar daar gaat het nu niet om). Zeker als jullie er een disclaimer bijzetten waarin duidelijk wordt gemaakt dat op eerste verzoek elke uitspraak wordt verwijderd of aangepast dan zie ik geen problemen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 20:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-01-2005 @ 09:48 :
Intellectuele eigendom is niet bepaald mijn sterkste kant, maar ik zou denken dat zulke uitspraken in elk geval niet onder de Auteurswet vallen. Die ziet namelijk alleen op 'werken van letterkunde, wetenschap of kunst'. Sprake moet zijn van vastlegging in een stoffelijke drager, hoewel het auteursrecht zelf natuurlijk niet op de stoffelijke drager rust. Het woord drukt uit dat niet op elke gedachte of uitspraak auteursrecht rust. Als ik door een uitspraak van een ander op een goed idee kom, dan kan die ander zich uiteraard niet op zijn 'auteursrecht' beroepen als zijn plannen nog nergens waren vastgelegd. Jammer, maar helaas.

Wat deze situatie dus betreft zou ik zelf denken dat nog geen inroepbaar intellectueel eigendomsrecht is ontstaan (behalve dan uiteraard op het ontwerp van de site en de inhoud ervan als geheel, maar daar gaat het nu niet om). Zeker als jullie er een disclaimer bijzetten waarin duidelijk wordt gemaakt dat op eerste verzoek elke uitspraak wordt verwijderd of aangepast dan zie ik geen problemen.
Mja in kranten worden ook constant politici gequote met uitspraken die ze hebben gedaan.. maarja..

ontwerp van de site is helemaal uit eigen hand.. de inhoud ervan.. bedoel je dan dat omdat wij die quotes neer hebben gezet wij er plotseling wel auteursrecht op hebben??

De eerste regel van de site is "Let op! Dit is niet beledigend bedoeld. Mocht u een quote tegenkomen die u niet passend vindt, kunt u contact opnemen.
Contact opnemen kan door een mailtje te sturen naar <e-mailadres>."

In elk geval tot nu toe bedankt voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 22:11
Verwijderd
Citaat:
bartjenl schreef op 05-01-2005 @ 21:32 :
Mja in kranten worden ook constant politici gequote met uitspraken die ze hebben gedaan.. maarja..
Ja, je zou het natuurlijk ook gewoon kunnen vergelijken met die situatie. Dan zie je inderdaad dat mensen continue allerlei uitspraken doen die continue geciteerd worden. Maar ik vond het wel leuk om even de hele juridische redenatie door te lopen.

Citaat:
ontwerp van de site is helemaal uit eigen hand.. de inhoud ervan.. bedoel je dan dat omdat wij die quotes neer hebben gezet wij er plotseling wel auteursrecht op hebben??
Niet op elk van die afzonderlijke citaten, maar wel op die verzameling citaten als geheel. Op een bundel verzamelde verhalen rusten ook meerdere auteursrechten, namelijk eentje op de bundel als verzameling en op elk van de verhalen afzonderlijk.

Citaat:
De eerste regel van de site is "Let op! Dit is niet beledigend bedoeld. Mocht u een quote tegenkomen die u niet passend vindt, kunt u contact opnemen.
Contact opnemen kan door een mailtje te sturen naar <e-mailadres>."
Nou, lijkt me netjes toch Ik kan me niet voorstellen dat docenten daar moeite mee hebbne.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 12:26
Energie
Energie is offline
ey Nare Man, wat voor baan denk je te krijgen als je klaar bent met je studie? advocaat ofzo?
Oud 09-01-2005, 12:50
Verwijderd
Het leek me eerst wel leuk om meteen aan een proefschrift te beginnen, dus als junior onderzoeker werken bij een universiteit, maar zoals het er nu uitziet toch advocaat. Ik zou wel gek zijn als ik de handreiking van een van de grootste kantoren van Nederland zou afslaan, ik kan er meteen beginnen als ik afstudeer.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 13:22
Grimmetje
Grimmetje is offline
Klinkt goed, welk kantoor dan?

Ik mag in mn vierde jaar gaan stage lopen bij Kneppelhout / Korthals....dat is voor insiders een best leuk kantoor
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:39
Verwijderd
Houthoff Buruma.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:16
Energie
Energie is offline
wat is er zo moeilijk aan rechten studeren? want ik neem aan dat je niet die wetboek uit je hoofd moet kennen toch?

.. dus wat leer je?
Oud 10-01-2005, 07:54
Meester
Meester is offline
Citaat:
Energie schreef op 09-01-2005 @ 22:16 :
wat is er zo moeilijk aan rechten studeren? want ik neem aan dat je niet die wetboek uit je hoofd moet kennen toch?

.. dus wat leer je?
Dude.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:37
Verwijderd
Kijk eens op de websites van de faculteiten zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten