Oud 15-01-2007, 20:10
remy476
remy476 is offline
Nav de transport moet k n opeens een les geven die met communicatie te maken heeft. Op school hadden we een lampje gemaakt die je kon laten branden door op een knopje te drukken. zo kon je bijv. SOS laten zien dmv morse-codes.

Nu heb ik op internet eens gekeken maar ik kan niks vinden.

Suggesties..een les maak ik er zelf wel van. Wat ik gevonden had was een inbraak alarm maar dat zie ik niet zo zitten.
Oud 15-01-2007, 20:19
Verwijderd
Kwantumteleportatie.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 13:09
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-01-2007 @ 21:19 :
Kwantumteleportatie.
Ja, kwantumcrypografie :-p

Beste tips: (als het niet weer fysica-gericht moet zoals je vorige opdracht): probeer eens in geschiedenisboeken, soms staat daar wel in : "De Oude -wet-ik-veel-watters gebruikten ... om boodschappen door te geven". (bv: Indianen, rooksginalen).

En nu het kwantum toch aangehaald is en ik al kwantumcryptografie geopperd heb, misschien is gewone cryptografie wel te doen, kan je wel wat praktische dingetjes mee doen (laten coderen en iemand anders proberen te laten ontcijferen), als je genoeg tijd hebt. Met simpele algortimes (Rotation/Caesar-cypher, eventueel Vigenere, dat is ongeveer de kwadratische vorm van een Caesar-cypher).

Als je doelgroep een beetje van wiskunde houdt, is dat iets heel leuks om te doen en met eenvoudige algortimes kan je alles manueel coderen/decoderen (met computers en internetaansluiting/codeerprogramma's kan het natuurlijk veel sneller om alles te coderen/decoderen en dus ook dat 'kraken' kan je dan makkelijker doen). Verder bestaan er ook meer fysische encrypties: een papiertje rond een staaf met bepaalde diamter ronddraaien en dan onder elkaar op die staaf met papier de letters schrijven, als je het papier er dan afhaalt, krijg je een heleboel letters die niets betekenen tot je ze weer rond dezelfde staaf windt).

Verder imisschien praktijktestjes welke methoden geschikt zijn voor langere afstanden (bv. Morse met zaklamp, vlaggentaal, geluid, ...)
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten