Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2003, 22:10
Megadeth
Megadeth is offline
Oi,

Ik zit nu al 3 jaar op een MBO ICT opleiding en krijg steeds meer dingen te doen die niet echt iets met ICT te maken hebben zoals :

- Zakelijke telefoongesprekken voeren
- Interviews houden
- Presentaties geven

enz enz

Daarvoor ga je toch niet naar zo'n opleiding? In het echte leven gaat zoeits wel automatisch en gaat heus niet volgens strakke regeltjes.

Ikzelf heb best wel moeite om voor een grote groep mensen te spreken (op school that is) maar in het gewone leven valt dat reuze mee.. dus ik zie het nut echt niet in van zoeits?
Oud 21-09-2003, 23:04
Verwijderd
En dus?

Je opleiding op zo'n geforceerde manier beperken vind ik nogal kortzichtig. Dingen als telefoongesprekken voeren, presentaties en interviews houden zijn wat mij betreft niet gekoppeld aan een opleiding...maar algemene ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 07:25
Verwijderd
MBO richt zich vooral op een beroep, als je dan later iets met ICT wil gaan doen, zit daar waarschijnlijk ook iets bij met een telefoon of af en toe een presentatie. Daarnaast kan je wanneer je die dingen geleerd hebt makkelijk doorstomen naar 't HBO.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 07:52
Thomas
Thomas is offline
Dat soort vaardigheden maken waarschijnlijk deel uit van het curriculum van je opleiding. Het is logisch dat men probeert om jouw competenties naar een hoger niveau te brengen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 08:07
Megadeth
Megadeth is offline
Bij mij zit er dus verschil in 'in het echt' zoeits doen en op school. In het echt gaan zulke dingen echt prima maar op school.. neu.. dan zit je daar voor de klas.
Oud 22-09-2003, 08:23
Verwijderd
Citaat:
Megadeth schreef op 22-09-2003 @ 09:07:
Bij mij zit er dus verschil in 'in het echt' zoeits doen en op school. In het echt gaan zulke dingen echt prima maar op school.. neu.. dan zit je daar voor de klas.
Dat is ook in het echt hoor... je moet het gewoon altijd kunnen, zoiets moet je leren.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 08:49
Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 22-09-2003 @ 09:23:
Dat is ook in het echt hoor... je moet het gewoon altijd kunnen, zoiets moet je leren.
Als ik er het nut niet van inzie kan ik het ook niet leren. Ik moet iets echt nuttig vinden voor ik er moeite voor wil doen en daar valt dit helaas niet onder.

En waarom zou je zoeits moeten kunnen dan? Beetje nepgesprekjes houden die je terplekke moet verzinnen terwijl andere klasgenoten toekijken.. gebeurd later ook niet.
Oud 22-09-2003, 09:12
Verwijderd
Citaat:
Megadeth schreef op 22-09-2003 @ 09:49:
Als ik er het nut niet van inzie kan ik het ook niet leren. Ik moet iets echt nuttig vinden voor ik er moeite voor wil doen en daar valt dit helaas niet onder.

En waarom zou je zoeits moeten kunnen dan? Beetje nepgesprekjes houden die je terplekke moet verzinnen terwijl andere klasgenoten toekijken.. gebeurd later ook niet.
Je moet kunnen communiceren, dat gebeurt later ook.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Megadeth schreef op 22-09-2003 @ 09:49:

In dat geval ben ik bang dat je een serieus probleem hebt, omdat je in je latere leven wel vaker dingen zult moeten doen waar jij het nut niet van inziet, maar die jou toch opgedragen worden.

Tenzij je je hele leven werkloos wilt blijven natuurlijk.

En overigens, het hoort bij je opleiding. Jij kunt echt niet in je eentje het curriculum veranderen. Als je die opdrachten niet wilt doen moet je maar van school af gaan, met alle gevolgen van dien.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 17:39
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 21-09-2003 @ 23:10:
Ikzelf heb best wel moeite om voor een grote groep mensen te spreken (op school that is) maar in het gewone leven valt dat reuze mee.. dus ik zie het nut echt niet in van zoeits?
Je zult later moeten kunnen functioneren in het bedrijfsleven. Social skills zijn praktisch net zo belangrijk als je computer skills, tenzij je de rest van je leven in een warm serverhok geplakt wil zitten.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 08:01
Megadeth
Megadeth is offline
Ik zie wel in dat het later nuttig is om goed te kunnen communiceren in ABN enzo alleen de manier waarop vind ik niet zo geweldig.

In het echt reageeer je toch heel anders omdat je dan weet waar het over gaat en niet tijdens het praten iets moet verzinnen.
Oud 23-09-2003, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Megadeth schreef op 23-09-2003 @ 09:01:
Ik zie wel in dat het later nuttig is om goed te kunnen communiceren in ABN enzo alleen de manier waarop vind ik niet zo geweldig.

In het echt reageeer je toch heel anders omdat je dan weet waar het over gaat en niet tijdens het praten iets moet verzinnen.
Vaak moet je tijdens het praten dus wél iets verzinnen. Als je kan improviseren, kan je ook goed communiceren... Ik zie er echt het nut wel van in.
Verder zeg je zelf al dat je daar niet zo goed in bent, dan kan je er toch júist wat van leren?

Ik volg zelf een communicatie opleiding (Japanse Taal en Communicatie) en moet dus ook veel communiceren, in het Nederlands, Engels en Japans (dat laatste nog maar een heel klein beetje nu, zal toe gaan nemen). Ik ben er ook niet goed in, ben sociaal niet heel sterk, maar juist daardoor geef ik me helemaal om er wél goed in te worden. Ik vind presentaties geven ook afgrijzelijk, heb er vorige week een voor Engels gehad.. Maar ik merk wel dat hoe meer ik presenteer en dus communiceer, hoe meer ik in de buitenwereld communiceer en me zekerder voel.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 10:21
@pie
@pie is offline
"een MBO ICT opleiding"

lekker ruim begrip

als je bezig bent voor systeembeheerder kan ik me voorstellen dat die vakken niet helemaal nuttig zijn dr zijn alleen wel ICT-opleidingen (zoals de mijne) die voor n deel afhankelijk zijn van die vakken.. als je dus wil doorstromen naar een andere opleiding zul je die als voorbereiding nodighebben denk ik...
Oud 23-09-2003, 16:27
Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-09-2003 @ 11:20:
Vaak moet je tijdens het praten dus wél iets verzinnen. Als je kan improviseren, kan je ook goed communiceren... Ik zie er echt het nut wel van in.
Verder zeg je zelf al dat je daar niet zo goed in bent, dan kan je er toch júist wat van leren?

Ik volg zelf een communicatie opleiding (Japanse Taal en Communicatie) en moet dus ook veel communiceren, in het Nederlands, Engels en Japans (dat laatste nog maar een heel klein beetje nu, zal toe gaan nemen). Ik ben er ook niet goed in, ben sociaal niet heel sterk, maar juist daardoor geef ik me helemaal om er wél goed in te worden. Ik vind presentaties geven ook afgrijzelijk, heb er vorige week een voor Engels gehad.. Maar ik merk wel dat hoe meer ik presenteer en dus communiceer, hoe meer ik in de buitenwereld communiceer en me zekerder voel.
Je hebt wel gelijk, maar zou dit ook andersom zijn? Dus als je in het sociale leven meer communiceerd dat dit op school e.d ook zo is?

Hoe meer je het doet hoe beter het gaat.. zeggen ze allemaal maar of het daadwerkelijk zo is moet ik zelf nog ondervinden.

Citaat:
"een MBO ICT opleiding"

lekker ruim begrip

als je bezig bent voor systeembeheerder kan ik me voorstellen dat die vakken niet helemaal nuttig zijn dr zijn alleen wel ICT-opleidingen (zoals de mijne) die voor n deel afhankelijk zijn van die vakken.. als je dus wil doorstromen naar een andere opleiding zul je die als voorbereiding nodighebben denk ik...
Ik weet niet meer wat ik wil worden.. systeembeheer.. tja.. leuk maar niet echt geweldig beetje hele dag computers fixen en mensen helpen.
Oud 23-09-2003, 17:15
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 23-09-2003 @ 09:01:
In het 'echt' is het juist ontzettend belangrijk dat je kunt improviseren, ze geven die lessen echt niet voor niks.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 19:54
Verwijderd
het hoort bij de mbi opleiding, ik doe hem ook en heb er ook al is om lopen zeuren. elke mbi opleiding heeft dit in het pakket (zeggen ze)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten