Met ontsteltenis heb ik kennis genomen van het feit dat de NS heeft besloten deze Carnaval geen extra treinen in te zetten tussen Maastricht en Sittard/Heerlen. Mij rijst de vraag: waarom?? Misschien is 'men' nog nooit hier geweest met Carnaval, maar ik kan U verzekeren dat de extra treinen die voorheen reden altijd tot de nok toe gevuld waren. Dit tot grote vreugde van zowel de passagiers als de gemeente Maastricht. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, nietwaar?
Wat mij opviel, was dat de NS wel extra treinen inzet tussen Hengelo en Oldenzaal. Heeft die regio soms een streepje voor? Voorheen werd wel eens als reden gegeven, dat men wilde afzien van de extra treinen, vanwege het vandalisme dat zich voor zou doen. Bij mijn weten is dit niet het geval geweest, in ieder geval in veel mindere mate dan bij voetbalwedstrijden. Zoals mijn Amerikaanse oom eens verbaasd zei over Carnaval: 'A whole town tipsy and no fights? Amazing!' We gaan niet allemaal in een dronken bui de trein verbouwen, we zijn geen hooligans... Is banaal volksvermaak (want dat is voetbal in mijn ogen) soms belangrijker dan een jaarlijks terugkerend cultureel evenement als Carnaval? Als dat het geval is, stelt de NS mij zeer teleur.
Niet alleen word ik beroofd van de mogelijkheid enkele dagen van Carnaval in Maastricht door te brengen, de gemeente Maastricht loopt naar mijn mening op deze manier duizenden, zo niet miljoenen euro's omzet mis. Want ik ben niet de enige die zich, vanwege gebrek aan vervoer, genoodzaakt ziet ergens anders vertier te zoeken.
Waarom? Waarom?