Oud 13-10-2005, 14:38
vleermuisje
vleermuisje is offline
Ik heb de havo gedaan en ik doe nu spw. Nadat ik deze opleiding heb afgerond wil ik waarschijnlijk pedagogiek doen, maar ik zou graag willen weten wat die opleiding nu PRECIES is. Wie kan me helpen?
xjes me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2005, 14:41
Verwijderd
Wat wil je precies weten?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 16:53
vleermuisje
vleermuisje is offline
wat het beroep en of de opleiding zelf (vakken misschien) inhoud
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 12:47
ikkuh15
ikkuh15 is offline
hej,
Doe zelf niet de pedagogiek, maar mij leek het eerst ook leuk dus heb er wel veel info over aangevraagd!
Pedagogiek is een opleiding over iedereen tussen de 0 en 18 jaar. Je krijgt vakken als psychologie, sociologie enz.
Daarna kun je aan het werk in de jeugdzorg. Bijvoorbeeld bij de kindertelefoon, als opvoedkundige, of managment bij de kinderopvang.
Eigenlijk is de pedagogiek een beetje 1 op 1. Dus altijd met 1 kind. De SPH is meer een groep kinderen/ouderen.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 15:51
Verwijderd
Citaat:
ikkuh15 schreef op 14-10-2005 @ 13:47 :
Pedagogiek is een opleiding over iedereen tussen de 0 en 18 jaar.

Kinderen is iedereen tussen de 0 en 25. Daarnaast hebben we het ook over de opvoeders. (En nog heel veel meer)

Vakken; pedagogiek, sociologie, onderzoeksmethode, opvoedingsondersteuning, filosofie, psychologie. Ik loop nu (1e jaar) stage op een basisschool. Gewoon bij een leerkracht.
Het werkveld is heel breed. Je kan met kinderen maar ook met de opvoeders werken.
Heb ff geen energie om meer te vertellen. Maar wat duidelijkere vragen is wel handig om op te reageren.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 16:25
Iduna
Iduna is offline
Waarom heb je na je examen niet meteen voor pedagogiek gekozen?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:04
vleermuisje
vleermuisje is offline
ik wilde het even iets rustiger aandoen, nadat ik fysiotherapie heb gedaan. En nu denk ik erover om pedagogiek te gaan doen. Ik denk dat ik nu wel genoeg erover weet.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 18:05
vleermuisje
vleermuisje is offline
trouwens, reacties zijn altijd nog wel leuk
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 00:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 14-10-2005 @ 13:47 :
hej,
Doe zelf niet de pedagogiek, maar mij leek het eerst ook leuk dus heb er wel veel info over aangevraagd!
Pedagogiek is een opleiding over iedereen tussen de 0 en 18 jaar. Je krijgt vakken als psychologie, sociologie enz.
Daarna kun je aan het werk in de jeugdzorg. Bijvoorbeeld bij de kindertelefoon, als opvoedkundige, of managment bij de kinderopvang.
Eigenlijk is de pedagogiek een beetje 1 op 1. Dus altijd met 1 kind. De SPH is meer een groep kinderen/ouderen.
Volgens mij heb jij nog teveel het idee dat je echt met kinderen bezig bent. Maar vergeet niet dat het overgrote deel van de beroepen waar je terecht kan komen zich richt op opvoeders. Zij moeten geholpen worden om op de juiste manier om te gaan met (een probleem van) hun kind. Het is dus niet zo dat je als pedagoog standaard met kinderen werkt.
Oud 15-10-2005, 21:45
Verwijderd
Ik doe hbo pedagogiek (zit nu in het vierde jaar). Wat het is, is op veel sites van hogescholen die de opleiding aanbieden duidelijk omschreven, hetzelfde geldt voor: http://www.gobnet.nl/opleidingen/o060pex.htm .

Pedagogiek richt zich in eerste instantie op opvoeders (dat zijn over het algemeen dus volwassenen) en het gaat daarnaast natuurlijk erg over 'kinderen' (duh ) tussen 0 en een jaar of 25. Het is eerder zo dat je als pedagoog met opvoeders werkt dan met kinderen, maar met kinderen werken is niet onmogelijk.

@TS: Als je specifieke vragen hebt, moet je ze maar laten weten, dan zal ik kijken of ik ze kan beantwoorden, een vraag als 'wat is het precies' is voor mij te ruim (bovendien zijn de hogeschoolsites (met name die van Fontys ) en de GOB-site ook aardig duidelijk, volgens mij).
Met citaat reageren
Oud 15-10-2005, 21:50
Verwijderd
Hoe de opleiding in is gericht verschilt btw heel erg per hogeschool...het beste kan je dus bij de hogeschool waar jij naar toe wilt informatie vragen, open dagen bezoeken, studenten spreken, een dagje meelopen/proefstuderen, enz. Dan krijg je een duidelijk beeld van de opleiding die daar gegeven wordt en die JIJ gaat doen en niet van de opleiding die ergens anders gegeven wordt en die jij dus niet gaat doen. (Ik weet bv. dat de opleiding pedagogiek in Tilburg en Diemen heel anders ingericht is dan de opleiding in Rotterdam. Zelfs in Rotterdam zijn er behoorlijke verschillen tussen de jaren (en dan bedoel ik niet zo zeer tussen jaar 1 en jaar 4, want dat verschil hoort er te zijn, ik bedoel dat de inrichting van de opleiding zo wat ieder jaar veranderd).)
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 11:53
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Het onderwijs verschilt inderdaad heel erg per hoge school. Ik zit op de HAN in Nijmegen, en daar hebben ze dit jaar het "HOF onderwijs" geintroduceerd. Een onderwijsvorm zonder tentamens, maar waarbij je 2 keer per jaar een beoordelingsmoment hebt. Terwijl er volgens mij ook gewoon hoge scholen zijn die wel nog met tentamens en dergelijke werken.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten