Oud 20-09-2005, 11:48
Astuanax
Astuanax is offline
Met een laatste ‘Dank u’ sloot ik de taxideur en klikte ik licht op mijn hakjes de druilerige nacht in. Wat voelde het vreemd om weer Nederlands te horen! Ik schudde mijn lange, natte lokken bij de voordeur van het appartementsblok en onderdrukte een opkomende geeuw. In de hall weerkaatste het geluid van de voorbijkomende auto’s met soms een paar verre sirenes of claxonnerende chauffeurs. Ik stelde me op voor de gesloten liftdeuren en drukte op het zwarte liftknopje. Even later stopte de lift met een zoemend geluid. Ik liet mevr. Vermeere net genoeg plaats om uit te stappen, groette haar met een hoofdknikje en tikte de lederbruine lift in. Hoeveel honderden keren had ik deze weg al niet afgelegd? In een mum van tijd was ik bij de deur van m’n flat. Ik woelde even door m’n handtas en haalde het rinkelende sleutelbosje boven. De appartementsdeur sloot zich met een zachte klik en een diepe zucht ontsnapte me terwijl ik de lichten aanknipte. Na twee weken voelde het alsof de hele wereld veranderd moest zijn maar alles leek nog net hetzelfde als toen ik vertrok. Ik trok mijn klepperende reistas achter me aan de woonkamer in. Stil beloofde ik mezelf dat ik morgen pas zou uitpakken, misschien vergat ik dan dat ik terug thuis was in mijn flat, aan de weg waar auto’s nooit ophouden te rijden door de nacht. Het voelde er leeg en doods aan, alsof er jaren niet in geleefd was. Kreunend van genot trok ik mijn hakjes uit, weg met die marteltuigen! Plots merkte ik een laatste straaltje zand uit de hakjes glijden en even later bleef ik staren naar het verse hoopje wit zand op het bloedrode tapijt.
Zonder het te weten rolden de tranen plots uit mijn ogen, over mijn hoge jukbeenderen naar mijn bloedrood gestifte mond toe, om vanaf mijn kin een duik in de diepte te maken. Dit laatste stukje tropen mocht ik niet kwijtraken dus veegde ik snel het restje zand in een schaaltje en plaatste het op het nachtkastje, zodat jij toch wat dichter bij mij zou zijn in mijn slaap. Ik veegde mijn tranen af en probeerde mezelf eraan te doen herinneren dat ik hier gelukkig was. Ja, gelukkig, voor ik wist dat ik weg kon vliegen van de weg waar de auto’s nooit ophouden te rijden door de nacht naar een land waar ik met jou de paarsrode zonsondergang kon bekijken. Met druilerige ogen en uitgelopen mascara ging ik in m’n favoriete zeteltje zitten en overschouwde ik het slagveld dat ik hier had aangericht voordat ik vertrok. ‘Morgen extra vroeg opstaan,’ dacht ik nog terwijl een geeuw mijn gezicht vreemd vervormde. Een paar laatste strompelingen in de richting van mijn bed en even later zonk ik met m’n kleren nog aan jouw armen in. Buiten bleven auto’s , trams, bussen en vliegtuigen voortsuizen en binnen bleef het licht rustig voortzoemen terwijl de nacht met een glimlach in de dag veranderde.

Laatst gewijzigd op 20-09-2005 om 18:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2005, 17:11
Roosje
Roosje is offline
He, Sand In My Shoes, of niet? Mooi nummer, ontzettend mooi nummer, maar jammer dat je een gedeelte vrijwel letterlijk vertaald hebt. Daar wordt het onorigineel van. Ik las je stukje sowieso niet goed, omdat ik alleen maar gelijkenissen met de songtekst aan het zoeken was. Jammer dat het zo op het liedje lijkt, anders had ik hem leuk gevonden.

Citaat:
op het bloedrode tapijt.
Zonder het te weten rolden de tranen plots uit mijn ogen, over mijn hoge jukbeenderen naar mijn bloedrood gestifte mond toe
Tweemaal bloedrood, eenmaal een synoniem zou beter zijn, of het gewoon ergens weglaten.

Citaat:
even later zonk ik met m’n kleren nog aan jou armen in.
Beetje een vreemde zin, ik dacht eerst dat aan nog bij jou hoorde. In ieder geval is het hier niet jou, maar jouw.

O, en ik vind je nieuwe ava tof.
Oud 20-09-2005, 18:25
I C U
I C U is offline
Ik heb ook meteen na het lezen van de titel die CD opgezocht...

Ik ken de tekst van het nummer niet goed genoeg om naar overeenkomsten te gaan zoeken, dus dat hield me niet tegen om het goed te lezen. Fijn stukje wel, mevrouw mag/moet voluit(mevr. Vermeere -> mevrouw Vermeere)
Het leest lekker, ik vind het niet bijzonder, maar gewoon, wel aardig.
Oud 20-09-2005, 18:51
Astuanax
Astuanax is offline
Bedankt voor de reacties!

@Roosieh: idd sand in my shoes

Het begin is nog betrekkelijk origineel, enkel het einde begon wat te wringen. Het meest storende gedeelte vind ik zelf de zin: "aan de weg waar auto’s nooit ophouden te rijden door de nacht", die klinkt zo mooi in het Engels maar komt niet mooi over in het Nederlands. Dat is ook een van de enige letterlijk overgenomen zinnen.
Met die voorlaatste zin bedoelde ik gewoon dat het personage in slaap zinkt en in haar slaap droomt ze dat ze in de armen van haar geliefde ligt. Misschien moet je gewoon ns het stukje herlezen, ik heb het ook vaak dat ik teksten pas mooi vind vanaf de tweede keer omdat ik de eerste keer zo snel lees.

@ICU: ik haat ook afkortingen in teksten
Oud 20-09-2005, 18:55
Astuanax
Astuanax is offline
Vinden jullie eigenlijk dat ik de titel 'Zand in mijn schoenen' moest gebruiken? Ik vond dat 'Schoenen vol zand' beter, Nederlandser klonk.
Oud 20-09-2005, 19:06
I C U
I C U is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 20-09-2005 @ 19:55 :
Vinden jullie eigenlijk dat ik de titel 'Zand in mijn schoenen' moest gebruiken? Ik vond dat 'Schoenen vol zand' beter, Nederlandser klonk.
Schoenen vol zand staat idd veel beter, dus dat zou ik zo houden. Zand in mijn schoenen klinkt een beetje kinderlijk.
Oud 20-09-2005, 19:26
Roosje
Roosje is offline
Ik vind de tekst van dat nummer echt mooi, het is voor mij het vakantiegevoel. Ik luisterde hem altijd toen ik in Luxemburg was en me niet lekker voelde, was fijn.

Wat je stukje betreft... het begin is idd nog nieuw, zeg maar. Pas later wordt het meer een kopie van het liedje zelf. Dat is jammer, want het idee dat hierachter (en achter het liedje) zit is tof.

Citaat:
Plots merkte ik een laatste straaltje zand uit de hakjes glijden en even later bleef ik staren naar het verse hoopje wit zand op het bloedrode tapijt.
Ik vind dit, bij nader inzien en herlezen, ook een vreemde zin. Ik zou hem zo duidelijker vinden: Plots merkte ik dat een laatste straaltje zand uit de hakjes gleed en even bleef ik staren naar het verse hoopje wit zand op het bloedrode tapijt.
Het is niet veel verandering, maar ik vind hem gelijk al een stuk duidelijker.
Oud 21-09-2005, 07:38
Astuanax
Astuanax is offline
Bedankt!
Oud 21-09-2005, 10:50
Verwijderd
Allereerst een compliment voor je muzieksmaak Faantje, .
Lekkere titel, lekker stukkie, lekkere schrijver, .
Hihi.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 18:25
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Mijns. schreef op 21-09-2005 @ 11:50 :
Allereerst een compliment voor je muzieksmaak Faantje, .
Lekkere titel, lekker stukkie, lekkere schrijver, .
Hihi.
Oud 21-09-2005, 20:37
Anki
Anki is offline
Leuk stuk!
Mooi nummer
Oud 22-09-2005, 22:25
ragdoll
ragdoll is offline
Fijn schrijfseltje, heb eigenlijk verder geen kritiek toe te voegen.

Goede muzieksmaak idd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten