Oud 01-10-2005, 14:14
Wawl
Wawl is offline
Ik word volgende week geopereerd omdat mijn niersteen verwijderd moet worden. Daarbij word ik onder narcose gebracht en dat is iets dat ik nog nooit heb meegemaakt. Is de kans groot dat je ziek wordt? Hebben jullie nog tips over hoe het een en ander beter kan verlopen? En heeft iemand van jullie wel eens een catheter (inwendig of uitwendig) gehad, en hoe beviel dit?
Oud 01-10-2005, 15:00
Bloem
Bloem is offline
Of je wel of niet ziek wordt is bijna niet te voorspellen, ik heb regelmatig een algehele narcose gehad, en de ene keer zat ik na een uur alweer vrolijk een broodje te eten, de andere keer was ik echt beroerd. Je merkt vanzelf wel of je je rustig moet houden en al dan niet zin hebt in bezoek enzo. Het onder narcose gaan vind ik wel een grappig gevoel, dat ging bij mij (een meestal dacht ik) met een infuus, daar spuiten ze die narcose vloeistof in en dan voel je je een beetje dizzy, en ben je zo weg. En het moment erna ben je alweer wakker

Een catheter heb ik ook gehad, inbrengen vond ik niet zo fijn maar dat ging door omstandigheden ook heel lastig. Verder merk je er niet zoveel van, alleen als je teveel beweegt waardoor het gaat trekken zeg maar, voel je het wel even. Maar niks schokkends. Uithalen viel ook heel erg mee
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 16:09
coopergirl
coopergirl is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hlight=narcose

http://forum.scholieren.com/showthre...hlight=narcose
Oud 01-10-2005, 16:14
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Algehele narcose
Inleiding
Wanneer een patiënt onder algehele narcose is, is hij bewusteloos en is het gevoel uitgeschakeld. De patiënt ervaart dan ook geen pijn. Deze toestand wordt bereikt met behulp van stoffen die in gasvorm door de neus of mond worden toegediend (en zo in de longen terecht komen) of in vloeibare vorm in de bloedvaten worden geïnjecteerd. Vaak is het een combinatie van beide.

Toepassing
Algehele narcose wordt toegepast bij operaties waarbij het noodzakelijk is dat de patiënt buiten bewustzijn is. Dit is het geval bij alle operaties aan hoofd, nek en borst. Voor operaties in buik en/of benen is het niet altijd nodig. Er kan dan namelijk gebruik worden gemaakt van een ruggenmergprik (zogenaamde epidurale verdoving). Een patiënt blijft dan echter tijdens de hele operatie bij bewustzijn. Niet iedereen voelt zich hier prettig bij en soms kiezen patiënten in zo'n geval voor een algehele narcose. De anesthesist en de chirurg moeten het wel eens zijn met deze keuze en omgekeerd kan de degene die de operatie uitvoert, kiezen voor algehele narcose, ook al zou in theorie een ruggenmergprik mogelijk zijn.

Risico
Narcosemiddelen zijn volkomen veilig, maar toch brengt iedere operatie een klein risico met zich mee. Dit geldt met name voor patiënten met ernstige hart- of longziekten of andere aandoeningen. Bij hen is dit risico iets groter. Toch kunnen ook ouderen en ernstig zieken tegenwoordig over het algemeen veilig een operatie ondergaan.

Toediening
De eenvoudigste verdoving bestaat uit één enkel geneesmiddel dat gedurende korte tijd bewusteloosheid teweegbrengt. Meestal wordt echter eerst een geneesmiddel geïnjecteerd om de patiënt in slaap te brengen. Daarna worden dan verdovende gassen toegediend zodat de verdoving dieper wordt. Omdat de patiënt tijdens de narcose moet kunnen ademhalen, wordt vaak een buis in de mond van de patiënt aangebracht die tot in de luchtpijp gaat. Bij bepaalde operaties zijn spierverslappers nodig. Vaak wordt ook een krachtige pijnstiller aan het mengsel toegevoegd.
Tijdens de operatie blijft de anesthesist voortdurend bij de patiënt om de patiënt te bewaken wat betreft ademhalingsfuncties, bloedsomloop en algehele conditie. Dit betekent dat hij er ook voor zorgt dat de patiënt geen pijn heeft en dat zijn vochtbalans op peil blijft. Daarnaast bewaakt en reguleert hij alle vitale lichaamsfuncties, zoals hartslag, bloeddruk en nierfunctie.

Eten en drinken voor de operatie
Voedsel of drank in de maag op het moment dat een patiënt onder narcose is, levert risico op. Wanneer de patiënt zou braken als gevolg van de medicatie, kan dit braaksel in de longen terechtkomen en deze beschadigen. Eten is meestal niet toegestaan gedurende zes uur voor de operatie. In sommige gevallen mag tot twee uur voor de operatie wel helder vocht worden opgenomen.

Gebit
Tijdens de operatie is het vaak nodig een buis in de luchtpijp aan te brengen om een normale ademhaling mogelijk te maken. Om beschadiging te voorkomen, wordt een kunstgebit daarom bij een operatie verwijderd. Belangrijker is nog dat een los gebit gevaarlijk is in verband met eventueel verslikken.

Bijkomen
Na de operatie stopt de anesthesist met het toedienen van geneesmiddelen die de patiënt buiten bewustzijn houden. De patiënt wordt naar een recovery-room (verkoeverkamer) gebracht waar speciaal opgeleid personeel aanwezig is om hem te verzorgen. Als de patiënt helemaal is bijgekomen, kan hij terug naar de afdeling. Soms hebben patiënten het koud en zijn ze enigszins in de war. Het is mogelijk dat ze pijn hebben of misselijk zijn, maar deze klachten zijn over het algemeen goed te behandelen.

Na de operatie
Hoe mensen zich na de operatie voelen, hangt af van het soort operatie dat ze hebben ondergaan. Ze zullen worden gestimuleerd het bed zo snel mogelijk te verlaten. Na een kleine operatie mogen ze tijdens de eerste uren al weer eten en drinken. Ook het aantal dagen dat een patiënt in het ziekenhuis moet blijven, is afhankelijk van de soort operatie en de snelheid waarmee de patiënt herstelt. Tegenwoordig kunnen kleine operatieve ingrepen via de dagbehandeling worden uitgevoerd. De patiënt wordt dan 's morgens opgenomen en mag aan het eind van de dag weer naar huis.

Referenties
Anaesthetic, Available
http://www.netdoctor.co.uk/health_ad...naesthetic.htm

Interactief programma:
www.nlm.nih.gov/medlineplus/anesthesia.html
http://www.czmedicinfo.nl/d_011/
Oud 01-10-2005, 17:39
Big Brother
Big Brother is offline
drie keer onder geweest en alle keren nergens last van gehad.
ik vind het altijd wel leuk, die paar seconde voordat je weggaat... trippeeeeee

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten