Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2005, 15:45
Fleurrr
Fleurrr is offline
Ik word volgende maand aan mijn knie geopereerd, meniscus, kraakbeen etc moet er allemaal uit.
Wat raden jullie mij aan, ruggenprik of algehele narcose? doet een ruggenprik zo pijn, en wat zijn de voor en nadelen verder nog? Ik hoor het graag.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 15:52
FLuKee
FLuKee is offline
ik ben geopereerd geweest aan mijn knie, mijn kruisbanden waren gescheurd. Heb het onder volledige narcose gedaan. Nadelen van algemene narcose is natuurlijk de sufheid achteraf, moeten wachten met eten enzo. Maar je merkt helemaal niks van de operatie zelf.

Een prik is natuurlijk ook niet prettig, en gewrichtsoperaties zijn in't algemeen nogal "slagerswerk", en naar het schijnt niet zo aangenaam om te volgen

Mja, ik had eigenlijk de keuze niet
Had ik mogen kiezen had'k toch narcose genomen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 18:23
Mara
Mara is offline
Vraag wat de dokter aanraadt. Zou ik tenminste doen, maar goed, ik ben dan ook vrij nuchter wat operaties betreft
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 18:27
just-miej
just-miej is offline
narcose vind ik beter, heb laatst gezien dat ze verkeerd prikken.. en t lijkt me sowieso eng om erbij aanwezig te zijn dus ik heb 3x algeheel gehad..

Laatst gewijzigd op 07-06-2005 om 18:07.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 18:36
djc
djc is offline
Tja, maakt niet zoveel uit. Als je gezellig mee wilt kijken en niet bang bent om wat te horen zou ik gewoon een spinaal nemen. Je kunt ook zelf een muziekje meenemen als je niets wilt horen.
Algehele anaesthesie kan natuurlijk ook als je er echt niet bij wilt zijn.
Hangt dus helemaal van jezelf af, al zou ik zelf een spinaal nemen.

Vanmorgen nog 2 spinalen geprikt en 2x algeheel gegeven, dus alles kan

David
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 19:47
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
just-miej schreef op 06-06-2005 @ 19:27 :
narcose is echt beter.. je hebt namelijk ook nog de kans dat ze verkeerd prikken...
Heb je bij narcose ook. Geloof me, voelt ook niet prettig. (ervaring met studentje )
Bovendien kun je van narcose ontzettend misselijk worden en je kan nog een hele tijd last van die narcose hebben. Ik heb 2 weken nachtmerries gehad na die tijd en maandenlang last van duizelingen en flauwvallen (ik heb wel 2 hele zware narcoses gehad in een korte tijd, maar toch)

Spinaal heb ik geen ervaring mee verder.
Oud 06-06-2005, 19:55
MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
narcose is echt beter.. je hebt namelijk ook nog de kans dat ze verkeerd prikken...
Ze zullen heus niet verkeerd prikken hoor.
Bij de meeste ziekenhuizen krijg je van te voren een pilletje (XTC?) waarvan je heel slaperig wordt. Ik zag door dat pilletje alles dubbel en ik snapte er niks meer van. Van een ruggenprik merk je dan niks meer. En die gasten doen het zo vaak, je hoeft niet bang te zijn dat ze mis prikken.

Ik zou het advies van de dokter opvolgen.
Oud 06-06-2005, 19:55
Bloem
Bloem is offline
Ik heb het allebei gehad, en als je de keus hebt zou ik voor een ruggenprik kiezen, omdat dat waarschijnlijk minder naweeën geeft dan een narcose. Een ruggenprik is niet heel fijn, maar ook niet heel pijnlijk, vind ik. Je moet je rug zo bol mogelijk maken, en dan verdoven ze je huid en prikken dan pas, in principe voel je dus alleen een paar kleine verdovingsprikjes van je huid, en niet de echte ruggenprik.

Voor een narcose krijg je bijna altijd een infuus, en moeten ze dus in je hand of arm prikken.

Van een narcose kun je behoorlijk ziek worden (Maar dat hoeft niet perse) en kun je lang moe blijven. Met een ruggenprik heb je daar geen last van.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 19:57
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Wat een onzin dat narcose beter is, dat kan net zo goed verkeerd gaan. Aan elke 'handeling' zitten risico's, maar die zijn heel erg klein, anders zouden ze die manier niet gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 20:57
Fleurrr
Fleurrr is offline
Citaat:
djc schreef op 06-06-2005 @ 19:36 :
Tja, maakt niet zoveel uit. Als je gezellig mee wilt kijken en niet bang bent om wat te horen zou ik gewoon een spinaal nemen. Je kunt ook zelf een muziekje meenemen als je niets wilt horen.
Algehele anaesthesie kan natuurlijk ook als je er echt niet bij wilt zijn.
Hangt dus helemaal van jezelf af, al zou ik zelf een spinaal nemen.

Vanmorgen nog 2 spinalen geprikt en 2x algeheel gegeven, dus alles kan

David
Je bent anethesist? Cool (H) Doet dat pijn, zo'n ruggenprik? en ik denk dat de kans klein is dat ze mis prikken toch? Ik ben echt hartstikke zenuwachtig voor die operatie, zie ik allemaal niet zitten hoor.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 20:59
Boas
Boas is offline
Ik heb 2 keer een ruggeprik gehad (ook aan knie geopereerd) en het beviel mij goed. De 1e keer was de prik opzich wel iets gevoelig, maar de 2e keer had ik niet eens door dat ze zo snel alweer klaar waren. Groot voordeel is idd dat je niet suf wordt als van de narcose. In de "uitslaapzaal' zie je die wat versufd kijken terwijl jij kiplekker daar zit wachtend tot je weer naar je kamer kunt! Sommige mensen worden echt ziek van narcose. En je mag meekijken op een beeldscherm als ze binnen in je knie bezig zijn. (ik vond dat wel leuk om te zien, maar dat mag je zelf weten) Nadeel is dat je vanaf je midden nog een tijd verdoofd bent na de operatie en je binnen een bepaalde tijd moet pissen, anders gaat er een katheter in.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 21:10
Fleurrr
Fleurrr is offline
Citaat:
Boas schreef op 06-06-2005 @ 21:59 :
Ik heb 2 keer een ruggeprik gehad (ook aan knie geopereerd) en het beviel mij goed. De 1e keer was de prik opzich wel iets gevoelig, maar de 2e keer had ik niet eens door dat ze zo snel alweer klaar waren. Groot voordeel is idd dat je niet suf wordt als van de narcose. In de "uitslaapzaal' zie je die wat versufd kijken terwijl jij kiplekker daar zit wachtend tot je weer naar je kamer kunt! Sommige mensen worden echt ziek van narcose. En je mag meekijken op een beeldscherm als ze binnen in je knie bezig zijn. (ik vond dat wel leuk om te zien, maar dat mag je zelf weten) Nadeel is dat je vanaf je midden nog een tijd verdoofd bent na de operatie en je binnen een bepaalde tijd moet pissen, anders gaat er een katheter in.
Hm, ik hoef niet mee te kijken. Wil wel slapen als t kan. Ik ga denk ik dan wel voor de ruggenprik. Had je een katheter gehad? wat werd er precies aan je knie gedaan?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 21:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je zo zenuwachtig bent en niet mee wil kijken is het misschien beter om voor algehele narcose te kiezen hoewel ik denk dat je van een ruggenprik wel minder nasleep hebt.
Oud 06-06-2005, 21:20
Boas
Boas is offline
Valt allemaal reuze mee hoor. Ik heb een nieuwe kruisband in mijn knie. Ze laten alleen in je knie zien, je herkent toch niets in je knie dus er is eigenlijk ook niets engs aan. Maar het hoeft niet, ik vond het wel leuk. Intussen praat je wat met die mensen daar. Ik hoefde geen katheter maar een jongen naast mij wel. Niet erg prettig lijkt mij, (hoewel je natuurlijk nog niets voelt) maar het moet er nou eenmaal uit.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 21:33
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-06-2005 @ 22:17 :
Als je zo zenuwachtig bent en niet mee wil kijken is het misschien beter om voor algehele narcose te kiezen hoewel ik denk dat je van een ruggenprik wel minder nasleep hebt.
Dat hoeft niet, je kunt ook om een pilletje ofzo vragen waar je suf van wordt, zonder dat je dan de last van de narcose hebt
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 21:34
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Boas schreef op 06-06-2005 @ 22:20 :
Valt allemaal reuze mee hoor. Ik heb een nieuwe kruisband in mijn knie. Ze laten alleen in je knie zien, je herkent toch niets in je knie dus er is eigenlijk ook niets engs aan. Maar het hoeft niet, ik vond het wel leuk. Intussen praat je wat met die mensen daar. Ik hoefde geen katheter maar een jongen naast mij wel. Niet erg prettig lijkt mij, (hoewel je natuurlijk nog niets voelt) maar het moet er nou eenmaal uit.
Ik heb meerdere keren een katheter gehad, en erin vond ik helemaal niet fijn, eruit stelde niks voor Maar ik had toen dus geen ruggenprik gehad, want idd, als je daar nog niks voelt merk je van het inbrengen natuurlijk niks
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 21:38
Fleurrr
Fleurrr is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-06-2005 @ 22:17 :
Ja, en ik wil wel weer een beetje snel fit zijn. Want als het goed is ga ik 10 dagen later op vakantie . Dus ik moet gewoon even bikkelen en maar voor de ruggenprik gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 23:31
Mestkever
Mestkever is offline
Citaat:
En als ze je te weinig narcose geven kan je wakker worden.
En als ze teveel narcose geven kan je in coma raken.

Dus zoveel beter lijkt me het nu ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 23:58
MTpower
MTpower is offline
ik heb gehoord dat een ruggenprik ERG pijnlijk is...
Maar opzich is het wel een betere keuze, omdat je namelijk bij kennis blijft.
Zelf zou ik gaan voor gehele narcose... omdat ik een schijterd ben als het op naalden aankomt
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 06:23
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik heb bij een kijkoperatie aan mijn enkel voor een ruggenprik gekozen.
Waarom? Omdat ik veel te bang was ziek van de narcose te worden.
Ik wist dat het pijn zou gaan doen maar achteraf vond ik het niet pijnlijker dan een prik ergens anders.
Omdat het gaatje van de prik niet goed gesloten was (= zo'n verschrikkelijke hoofdpijn dat je niet weet waar je het zoeken moet) moest ik een aantal dagen later terugkomen om het gaatje dicht te laten spuiten met mijn eigen bloed.
Dat was wel iets pijnlijker omdat er een 2e keer in een korte tijd in hetzelfde gaatje geprikt moest worden.

Al met al is het me erg meegevallen en zou ik als ik de keus had absoluut weer voor een ruggenprik kiezen.

Bij ons in het ziekenhuis geven ze iedereen standaard een slaappil (geen XTC dus zoals iemand zei ) zodat je wat suf wordt.
Oud 07-06-2005, 14:19
Verwijderd
Toen ik aan mijn heupen geopereerd werd, mocht ik ook nog kiezen uit een lichte narcose met ruggenprik. Dat was best een mooi leven, want het betekende minder pijn (want via de ruggenprik kon ik zelf mijn medicatie regelen), minder misselijkheid (niet veel minder, maar wel wat) en ik hoefde die operatie niet mee te maken.
Ik vond de prik niet pijnlijk, maar dat kan ook komen omdat ik zo'n pilletje had gehad. Lekker van de wereld Als het goed is gaat de anestesist allemaal dingen achter je rug doen. Ondertussen staat de assisent voor je om je in de goede houding te houden. Als je je meer op de assistent richt dan op de anestesist, dan is het natuurlijk al minder pijnlijk. (Ik had het toen met mijn vage hoofd over de apparatuur in de operatiekamer, dat het leek op de achterkant van mijn computer met al die draadjes ) De anestesist kondigt aan als hij de prik erin doet. Ik geloof dat hij eerst een verdoving erin spot en daarna de ruggenprik. In iig voelde ik alleen een branderig gevoel dat enkele seconden duurde. De seconden duurden niet zo heel lang. Ik heb het beide keren zeker niet slecht ervaren.

Met de kijkoperatie in mijn knie een jaar of drie geleden werd het plaatselijk verdoofd. Het raarste vond ik dat je ziet dat er iets in je zit, maar je voelt het niet echt. Raarste gevoel ooit.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 18:02
djc
djc is offline
Citaat:
Fleurrr schreef op 06-06-2005 @ 21:57 :
Je bent anethesist? Cool (H) Doet dat pijn, zo'n ruggenprik? en ik denk dat de kans klein is dat ze mis prikken toch? Ik ben echt hartstikke zenuwachtig voor die operatie, zie ik allemaal niet zitten hoor.

Assistent ja, maar wij doen dus zo'n beetje alles en de "baas" helpt wat indien nodig
Vaak wordt inderdaad een tabletje gegeven dat je wat rustiger maakt, maar bij sommigen werkt het helemaal niet en anderen gaan er meteen van slapen.
Erg pijnlijk is het gewoonlijk niet. Eerst met superdun naaldje de huid verdoven, dan wat dieper verdoven en dan pas de prik zelf. We prikken onder het ruggenmerg dus dat kan niet geraakt worden, je kunt alleen klein schokje voelen in je been van een zenuwwortel. Is allemaal niet erg

Er is een heel kleine kans dat het niet lukt op 1 plek, dan prikken we gewoon 1 wervelruimte hoger. Zeker bij jonge mensen eigenlijk nooit een probleem.
Je krijgt overigens eerst de bewaking aangesloten aan je lichaam (ECG, bloeddruk, saturatie) en een infuus.

Veel succes ermee,

David
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 20:33
Fleurrr
Fleurrr is offline
Citaat:
djc schreef op 07-06-2005 @ 19:02 :
Assistent ja, maar wij doen dus zo'n beetje alles en de "baas" helpt wat indien nodig
Vaak wordt inderdaad een tabletje gegeven dat je wat rustiger maakt, maar bij sommigen werkt het helemaal niet en anderen gaan er meteen van slapen.
Erg pijnlijk is het gewoonlijk niet. Eerst met superdun naaldje de huid verdoven, dan wat dieper verdoven en dan pas de prik zelf. We prikken onder het ruggenmerg dus dat kan niet geraakt worden, je kunt alleen klein schokje voelen in je been van een zenuwwortel. Is allemaal niet erg

Er is een heel kleine kans dat het niet lukt op 1 plek, dan prikken we gewoon 1 wervelruimte hoger. Zeker bij jonge mensen eigenlijk nooit een probleem.
Je krijgt overigens eerst de bewaking aangesloten aan je lichaam (ECG, bloeddruk, saturatie) en een infuus.

Veel succes ermee,

David
Super bedankt voor je opbeurende woorden. Vandaag gekozen voor ruggenprik, dan maar even een paar seconde pijn. Ik wil daarna gewoon weer lekker fit zijn en zo snel mogelijk kunnen lopen. Krijg ik ook nog infuus in mn arm? waarvoor is dat dan?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 20:35
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Fleurrr schreef op 07-06-2005 @ 21:33 :
Super bedankt voor je opbeurende woorden. Vandaag gekozen voor ruggenprik, dan maar even een paar seconde pijn. Ik wil daarna gewoon weer lekker fit zijn en zo snel mogelijk kunnen lopen. Krijg ik ook nog infuus in mn arm? waarvoor is dat dan?
Ik weet het niet zeker, dus misschien zeg ik het verkeerd, maar ik dacht dat dat voor de zekerheid is, dat mócht er toch iets mis gaan, ze snel medicijnen kunnen toedienen en niet eerst opzoek hoeven naar een goede ader enzo. Maar misschien klets ik nu wel onzin, ik dacht alleen dat het zo was
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 20:40
djc
djc is offline
Citaat:
Bloem schreef op 07-06-2005 @ 21:35 :
Ik weet het niet zeker, dus misschien zeg ik het verkeerd, maar ik dacht dat dat voor de zekerheid is, dat mócht er toch iets mis gaan, ze snel medicijnen kunnen toedienen en niet eerst opzoek hoeven naar een goede ader enzo. Maar misschien klets ik nu wel onzin, ik dacht alleen dat het zo was

Nee hoor, geen onzin, het klopt gewoon
't Kan weleens voorkomen dat je bloeddruk bv. wat daalt en dan kun je wat meer vocht en/of medicijnen geven, vandaar. Verder gebeurt er eigenlijk nooit wat (gelukkig )

David
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 21:11
Built to last
Built to last is offline
ruggeprik...koptelefoon...mwah...

ik heb een angst van narcoses...stel je voor dat ze de knop verkeerd draaien en je niet verdoofd bent maar wel verlamd....
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 21:14
Somebody Special
Somebody Special is offline
Citaat:
djc schreef op 07-06-2005 @ 21:40 :
Nee hoor, geen onzin, het klopt gewoon
't Kan weleens voorkomen dat je bloeddruk bv. wat daalt en dan kun je wat meer vocht en/of medicijnen geven, vandaar. Verder gebeurt er eigenlijk nooit wat (gelukkig )

David
Bij mij hebben ze 3x vloeistof in moeten spuiten i.v.m. dalende bloeddruk, ik vond het allemaal wel boeiend om te zien

Dat infuus in je hand krijg je toch ook als je onder narcose gaat? Die vond ik trouwens donders veel pijn doen, doe mij maar een ruggenprik i.p.v. dat infuus
Oud 08-06-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Built to last schreef op 07-06-2005 @ 22:11 :
ruggeprik...koptelefoon...mwah...

ik heb een angst van narcoses...stel je voor dat ze de knop verkeerd draaien en je niet verdoofd bent maar wel verlamd....
Ik had er eigenlijk weinig behoefte aan om erbij te zijn dat ze in mijn botten aan het zagen zijn enzo. Dan maar het kleine risico dat je niet wakker wordt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 07-06-2005 @ 22:14 :

Dat infuus in je hand krijg je toch ook als je onder narcose gaat? Die vond ik trouwens donders veel pijn doen, doe mij maar een ruggenprik i.p.v. dat infuus
*eens*
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:42
Spoonie
Spoonie is offline
heb vrijdag kijkoperatie in mijn knie, ook ruggenprik genomen. Dan laat ik het die dokter gelijk ff weten als ie iets fouts doet
Oud 10-06-2005, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Fleurrr schreef op 06-06-2005 @ 16:45 :
Ik word volgende maand aan mijn knie geopereerd, meniscus, kraakbeen etc moet er allemaal uit.
Wat raden jullie mij aan, ruggenprik of algehele narcose? doet een ruggenprik zo pijn, en wat zijn de voor en nadelen verder nog? Ik hoor het graag.
meniscectomie gaat volgens mij altijd met een arthroscopie, weet je of je een kijkoperatie of 'echte' operatie krijgt?

Bij een kijkoperatie schijnt ruggenprik goed te doen te zijn. Je hoort dan ook geen gezaag ofzo, je kunt wel meekijken op de monitor wat ze in je knie aan het doen zijn. Je bent vanaf je middel verdoofd en je hebt dus zelfs niet in de gaten of je been recht naar voren ligt of gebogen.

Als je niet bang bent voor de prik zelf, zou ik voor de ruggenprik gaan, heel wat minder bijwerkingen als narcose.

Ik heb zelf geen operatie meegemaakt, maar ik ben secretaresse op een orthopaedie afdeling en heb een keer mogen kijken bij een arthroscopie.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 14:00
Fleurrr
Fleurrr is offline
ik heb echt geen flauw idee wat een arthroscopie is? volgens mij krijg ik een kijkoperatie waarbij ze gaan kijken wat ze later tijdens een volgende operatie nog aan mn meniscus willen doen voor alsnog alleen een kijkoperatie en verwijderen van menicus! ik ben wel een beetje bang voor die ruggenprik maar die neem ik dan maar voor lief! liever dan al die bijwerkingen van de algehele narcose
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten