Oud 13-11-2005, 10:41
Quantes
Quantes is offline
Wat ik me vanmorgen ineens afvroeg: hoe kan het dat badwater van 37 graden toch als aangenaam warm aanvoelt terwijl je lichaam ook 37 graden is?
Oud 13-11-2005, 11:34
Verwijderd
Niet je hele lichaam is precies 37 graden celsius, de buitenste gebieden van je lichaam kunnen best één of twee graden kouder zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 12:46
vichog
vichog is offline
kan een mens trouwens een sauna van 80 graden aan? Of ga je dan gelijk gestrekt?
Oud 13-11-2005, 14:22
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 13-11-2005 @ 13:46 :
kan een mens trouwens een sauna van 80 graden aan? Of ga je dan gelijk gestrekt?
Dat kan ja, in Finland gebeurt dat regelmatig, maar je houdt het natuurlijk geen uren vol.
Citaat:
Niet je hele lichaam is precies 37 graden celsius, de buitenste gebieden van je lichaam kunnen best één of twee graden kouder zijn.
Bovendien produceert je lichaam warmte, als het water om je heen 37 graden is kan je lichaam de warmte niet goed afgeven en krijg je het warm.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 15:01
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 15:22 :

Bovendien produceert je lichaam warmte, als het water om je heen 37 graden is kan je lichaam de warmte niet goed afgeven en krijg je het warm.
Is het ook niet gewoon zo dat wanneer je in bad ligt, en het dus warm om je heen is, je lichaam minder moeite hoeft te doen om je eigen lichaam warm te houden. En dat je dus meer kan ontspannen?
Of bedoelde je dat te zeggen?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 21:22
botervleug
botervleug is offline
Citaat:
vichog schreef op 13-11-2005 @ 13:46 :
hangt af van de luchtvochtigheid. hoe vochtiger, hoe minder het lichaam kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 18:31
shibby almighty
shibby almighty is offline
Citaat:
botervleug schreef op 14-11-2005 @ 22:22 :
hangt af van de luchtvochtigheid. hoe vochtiger, hoe minder het lichaam kan hebben.
Als je in de sauna zit met een houtkachel/ gaskachel met stenen er op zit kun je dit mooi laten zien. Gooi dan maar eens een lepel water over de stenen, de luchtvochtigheid zal dan stijging en je krijgt het merkbaar binnen een aantal seconden ineens veel warmer.
Oud 19-11-2005, 00:54
Keith
Keith is offline
Citaat:
Robo schreef op 13-11-2005 @ 16:01 :
Is het ook niet gewoon zo dat wanneer je in bad ligt, en het dus warm om je heen is, je lichaam minder moeite hoeft te doen om je eigen lichaam warm te houden. En dat je dus meer kan ontspannen?
Of bedoelde je dat te zeggen?
Maar als het water om je heen al 35 graden is, betekent dat dat je lichaam haar warmte niet gemakkelijk kwijt kan en dus actie zal moeten ondernemen om koel te blijven.

Wat ik me ook wel eens afvraag: zweet je in bad (als het warm genoeg is)? En zo ja, heeft dat wel zin?
Oud 19-11-2005, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 19-11-2005 @ 01:54 :
Wat ik me ook wel eens afvraag: zweet je in bad (als het warm genoeg is)? En zo ja, heeft dat wel zin?
Ik dacht het wel ja, vandaar ook dat je vaak zin krijgt in chips bij het zwemmen (omdat je zweet zout bevat). Heeft het zin? Nee, maar heeft kippevel zin? De appendix? Tepels bij mannen? Et cetera...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 15:23
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Keith schreef op 19-11-2005 @ 01:54 :

Je kan zweten ja, heb dat zelf ook wel eens gehad.
Zin? Allicht, anders doet je li9chaam het niet.

Bedankt trouwens ovor de antwoorden op mijn vraag
Oud 19-11-2005, 15:40
Keith
Keith is offline
Nou, misschien weet jel ichaam niet dat het onderwater is en dat onderwater zweten geen zin heeft. Of misschien weet je lichaam het wel en zweet je alleen maar in plekken bovenwater, of weet je je lichaam het niet maar ban je niet staat water af te stoten als je onder water bent. Misschien dat je dan alleen zou via diffusie verliest maar geen water.

Kippenvel heeft wel zin overigens, houdt je warm...
Oud 19-11-2005, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 19-11-2005 @ 16:40 :
Kippenvel heeft wel zin overigens, houdt je warm...
Nee, het isolerend effect van kippenvel bij mensen is te verwaarlozen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 16:37
Kalm
Kalm is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-11-2005 @ 17:01 :
Nee, het isolerend effect van kippenvel bij mensen is te verwaarlozen.
Precies. Bij dieren met een donslaag heeft het echter wel zin aangezien er meer ruimte voor warm lucht eronder wordt gecreeerd dat warmte vasthoudt dichtbij het lichaam. Bij ons gebeurt dit echter niet vanwege een tekort aan haren (op uitzonderingen na )
Oud 21-11-2005, 20:31
K-pax
K-pax is offline
Citaat:
Kalm schreef op 19-11-2005 @ 17:37 :
(op uitzonderingen na )

zoiets
Oud 21-11-2005, 22:26
Metal
Metal is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-11-2005 @ 11:24 :
Heeft het zin? Nee, maar heeft kippevel zin?
Bij mensen idd niet, bij dieren wel.
Daarom kunnen we misschien wel ter sprake stellen dat kippevel bij onze voorouders (homo erectus) wel van belang was.

tegenwoordig hebben we er niks meer aan, zoals je al zei.
Oud 21-11-2005, 22:43
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-11-2005 @ 11:24 :
Tepels bij mannen? Et cetera...
Voor als je wilt laten ombouwen naar vrouw.
Oud 22-11-2005, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Metal schreef op 21-11-2005 @ 23:26 :
Bij mensen idd niet, bij dieren wel.
Daarom kunnen we misschien wel ter sprake stellen dat kippevel bij onze voorouders (homo erectus) wel van belang was.

tegenwoordig hebben we er niks meer aan, zoals je al zei.
Uiteraard.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten