Kunst moet sowieso een bepaalde emotie oproepen. De beste definitie die ik ken van kunst is waarschijnlijk die van de Tachtigers: "Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie". Voeg daarbij dat kunst ook een emotie moet oproepen, en misschien heb je wel een definitie ervoor."Crappy" hoort daar niet bij, want dat is een inhoudsloos gegeven. Kunst kan inderdaad crappy zijn, maar het is niet omdat iets crappy is, dat het kunst is.
Ik kan me voldoende voorbeelden voor de geest halen in verschillende sectoren, waarvan het me nooit duidelijk geworden is of er een boodschap achter zit, laat staan dat ik het mooi/positief/onderhoudend vond. Het feit dat het uren nadien nog steeds door mijn hoofd maalde was waarschijnlijk een teken dat het wel degelijk over kunst ging.
Citaat:
De deeper meaning van de kunst kun je vaak pas begrijpen als je het (bijv.) schilderij gaat analyseren, de kunstenaar's biografie leest, en weet in welke stroming of tijdsperiode het gemaakt is.
|
Klopt wel, maar een bepaald gegeven hoeft niet minder kunst te zijn als je er geen snars van begrijpt; veel hedendaagse kunst kan je nog niet eens opdelen in stromingen. En als er al sprake is van een Antwerpse, Utrechtse, New Yorkse en Zimbabwaanse stroming, dan heb ik weinig zin om me daarin te doorgronden. Je hoeft ook geen kunsthistoricus te zijn om bijvoorbeeld grafitti van het werk van Bansky te vergelijken.