Die 1.5-regel is eigenlijk best bull shit, ook al gebruik ik een gelijkaardige regel (2x RAM = swap/pagefile). Voor Windows is het echter steeds aan te raden wel met een swap file te werken, gewoon, het is erop voorzien, sommige programma's beginnen te klagen als ze geen swap file vinden.
De beste oplossing echter is RAM bijkopen, weliswaar ook de duurste maar, afhankelijk van hoe veel je nodig hebt, valt dat best wel mee. Ik ga er even van uit dat je Windows XP hebt, dan heb je best in het totaal minstens 512 megabyte voor het gewone werk (256 als je zuinig kan omgaan met je computer, maar ik zou het niet echt aanraden). En 1024 is het minimum als je toch ietsje meer met je pc wilt doen: foto's bewerken, filmjes maken, ... Dat geeft al iets meer reserve dan 512 megabyte (daarop loopt het meeste ook nog vrij vlot hoor). En 2048 is voor de betere werkbeesten; als je dus heel regelmatig met grote bestanden werkt (foto's bewerken, (lange) film bewerken, ...) is dat zeker geen overbodige luxe. Minder dan 256 voor Windows XP kan ik je in geen geval aanraden: 256 is wat mij betreft de ondergrens van toch nog een beetje bruikbaar (met 128 draait XP ook nog wel, maar dan moet je echt niet veel open hebben staan).
Wat misschien ook kan helpen is de harde schijf een opschonen en je systeem spywarevrij maken met CrapCleaner, HitMan Pro (Ad-aware, Spybot S&D, ...) , SpywareBlaster en dergelijken. En hoe minder programma's (dus ook bv. ADobe Reader loader, QuickTime loader, iPod Services, ...) je op een bepaald ogenblik hebt open staan, hoe beter voor je prestaties.
Voor de Linux/Windows-gebruikers even een tipje: onder Windows kan je je Linux-swappartitie gebruiken met de SwapFS-driver.