Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Volgens mij heeft dat met de naamgeving te maken. Dat soort dingen ook gewoon een "waterstofoxide" en "koolstofdioxide" naam enzo...stoffen die vrij vaak voorkwamen hadden zo een naam misschien al. Ze wisten misschien ook de elementen een beetje...??? Toen ze het in formules gingen weergeven, was het handig om dat in een volgorde te houden. Oxide zou je het beste achteraan kunnen doen, omdat dat het best uit te spreken was. Zoiets? Het zijn afspraken om het simpel te houden? Zo zet je ook zwavel en broom vaak achteraan als naam: sulfide en bromide. Volgens mij gewoon afspraak. Ik weet het eigenlijk niet. IK vermoed het bovenstaande wel. Vraag over 360 graden: Dat was ook een afspraak en de reden precies is onduidelijk. Men heeft nu liever dat men het in rad verdeeld, maar door de internationale bekendheid van graden etc etc. en de bekendheid daarin heeft men ervoor gezorgd dat de graden de belangrijkste verdeling blijft. Ik heb het ergens staan: "bij de graad als hoekeenheid is uitgegaan van een verdeling van een circel in 360 stukken.Men vermoed dat deze verdeling afkomstig is uit sde astronomie. In de Soemerische periode ( ongeveer 2100 voor Christus) verdeelden astronomen een jaar in 12 maanden van elk 30 dagen ( 12 X 30 = 360). De Soemeriers waren woonachtig in het huidige Irak. Ze waren al bedreven in het rekenen, waarbij ze een zesttigtallig stelsel hadden ontwikkeld. Dit getallenstelsel verschilt in principe niet veel van het tientallig getallenstelsel dat we tegenwoordig gebruiken. Er zijn duizenden teksten uit deze periode gevonden met verslagen pover de levering van vee en graan, vergezeld van bijbehorende berekeningen in het zestallig stelsel." Dit stond in mijn wiskundeboek. Dat daarvoor heb ik ergens anders gelezen. Laatst gewijzigd op 26-02-2006 om 19:04. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
De windroos van een kompas wordt in streken ingedeeld, waarbij 90° gelijk is aan 8 streken, dus 1 streek is 90°/8=45°/4=11,25°=11°15'.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Natuurkunde? Boeken, tips please? Verwijderd | 53 | 22-07-2012 13:14 | |
Studeren |
biomedische wetenschappen pino123 | 4 | 29-06-2005 12:38 | |