Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
ik heb een pdf gevonden waarin heel veel linux ditributies met elkaar vergeleken worden.
Suze komt er met een 8.8 het beste uit. link: http://www.novell.com/netherlands/do...bestgetest.pdf heel interessant! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik zou toch voor FreeBSD gaan. Vrij makkelijk (iig met het handboek). Verder een redelijk grote community. Bovendien kun je als je echt wil ook nog linux binairies draaien. Verder heb je een zeer uitgebreide en goed werkende ports collection (pakages).
|
![]() |
Op www.munnikes.nl lees ik weer heel wat anders, wat de eenvoudigste zijn om mee te beginnen:
Q: Welke Linux distributie kan ik als beginner het beste nemen ? Enkele distributie's zijn voor beginners makkelijk te installeren en configureren. RedHat, Mandrake en Conectiva zijn goede distributies. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Er is geen 'beste' distro. Reviews zijn ook maar subjectief; wat iemand een goede distro vindt is afhankelijk van zijn/haar mening. Vele distro's lijken op elkaar, en zijn toch allemaal anders. Om er achter te komen wat voor jou een fijne distro is kan je eigenlijk maar 1 ding doen; proberen. Zo kom je er al werkende achter wat je fijn vindt werken, en wat niet. Persoonlijk ben ik nog steeds fan van Debian, maar als je nog nooit een Linux distro gedraait hebt, kan je misschien beter beginnen met Suse, Fedora, etc. |
![]() |
|
Ik draai Mandrake met KDE of GNOME. Daar kan je lekker veel aan instellen. Je moet het even een beetje door krijgen. Maar daarvoor moet je gewoon lezen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Het zit zelfs logischer in elkaar dan MS Windoze.
Het enige wat nog wel eens lastig kan zijn is programma's installeren. De installers willen wel eens niet goed pakken, dan mag je het fijn met de hand gaan doen. Is ook niet moeilijk, maar wel voor een beginner die helemaal niets weet van bijv. BASH.
||
Citaat:
Je moet even goed kijken. Het kan ook zijn dat er Applicatie CDs bij zitten die zijn niet echt nodig. Daar staan alleen allemaal extra pakketten op.
|
mocht SuSE noch Ubuntu je bevallen, dan is slackware heel erg aan te raden. Als ik even het een en ander mag generaliseren, dan geld over distros het volgende:
Slax is een live-cd gebaseerd op slackware. Imho, is het de perfecte distro: 200 mb zwaar, KDE + Koffice + fluxbox, automatische herkenning van alle hardware (bij mijn 2 boxen), snelle en makkelijke installatie (past in ongeveer 500 mb!), speelt direct dvd's, en is domweg mooi. Het enige nadeel is dat het niet komt met gcc, maar ik denk dat je daar wel mee kunt leven. Ik niet, bovendien wil ik emacs, apache, php, mysql en TeX, dus ik gebruik stock slackware. |
![]() |
|
Slax heeft toch ook zo'n cache2ram functie? Geloof dat ik dat een keer ergens lag. Als je een beetje fatsoenlijk ram hebt (512 MB +) kan je gewoon die hele live CD in je ram gooien, werkt lekker snel
![]()
|
![]() |
ik heb ubuntu gedownload en als iso op cd gebrand
en als ik daarmee boot om hem te installeren. da gaat het aan het begin goed. Maar dan opeens zie ik steeds maar een kwart van het scherm, dus ik zie niets meer en kan niet verder ik heb het al met andere resoluties geprobeert, maar dat maakt niets uit |
![]() |
|
SlackWare en SLAX kan ik ook helemaal aanraden (ben ik mee in contact gekomen dankzij DragonStorm). Ik heb niet zo'n uitgebreide ervaring met Linux, maar wel met enkele distro's:
- Mandrake (9.1, geloof ik): werkte indertijd wel, maar op een nieuwer systeem wou hij niet werken en dan kun je beginnen zoeken waarom hij niet wil draaien natuurlijk - Red Hat en Fedora: altijd problemen met de hardwareconfiguratie gehad en ook hier dezelfde bemerking als bij Mandrake: in een grafische omgeving is men vaker vager in uitleg, dus zie je de fout moeilijker dus kan je moeilijker een oplossing geven Deze twee was voor het Mandriva/Fedora-tijdperk, maar ook met Fedora (Core 3, geloof ik) heb ik weinig geluk gehad. - Slackware: hoewel dit de meest basic versie van Windows genoemd wordt, werkte die perfect met mijn systeem alsook met oudere systemen waarop nu Linux draait. Je moet wel willen leren voor SlackWare maar met een nickname als "pc nerd" moet dat geen probleem zijn ![]() - SLAX: de kwaliteit van SlackWare maar zonder al te veel problemen, hiermee enkel de bemerking dat SLAX hier niet altijd even goed draait (op mijn eigen pc wilt hij bijvoorbeeld niet, omdat hij de union niet kan aanmaken, maar op genoeg andere pc's heb ik wel al SLAX gedraaid). Verder zijn er nog genoeg Livesystemen buiten SLAX waarvan ik ook tevreden ben: Ubuntu Live (geweldig systeem), SuSe Live (ook al enige jaren geleden hoor), Knoppix (de vroegere standaard bij Linux Live CD's, tegenwoordig verschuift die eerder naar Ubuntu Live, maar ook SLAX begint hier populairder te worden, mede omdat het op 8cm-cd's past en een versie met Wine ingebouwd heeft om zo Windowsprogramma's op te starten). Voor een Live-cd kan ik je dus zeker SLAX en Ubuntu Live aanbevelen. Voor een vaste installatie SlackWare en ik vermoed dat Ubuntu ook best goed is, gezien de kwaliteit van hun LiveCD. Het voordeel aan SlackWare is dat het van de grond op vrij basic is: geen grafische installer, maar een curses-based (zo'n oude DOS-achtige grafische interface in plaats van die toeters en bellen bij de rest), het resultaat is dat je wel enige technische kennis moet hebben om je systeem optimaal te laten draaien, maar dat je systeem dan wel beter zal draaien dan bij een populaire distro (omdat hij meer afgesteld kan worden op je hardware).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
gebruik de livecd wel eens voor wat zaakjes en da's eigenlijk flink handig! en memtest86 staat er ook nog op!
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
wat kan je eigenlijk allemaal met zo'n live cd doen?
kan je die gewoon als besturingssysteem gebruiken? Ik heb zoiets gelezen dat een live cd niets op slaat op de harde schijf. Zijn dus alle instellingen als je de volgende keer inlogd weg? Of word dat wel ergens opgeslagen? Kan je bij een live cd ook gewoon programma's instaleren, internetten enzovoort? |
![]() |
|
Een live cd start op en zet alles wat nodig is voor de live sessie in het werkgeheugen. Je komt daarna gewoon in je grafische omgeving terecht, zoals het ook zou zijn als je die linux distro hebt geinstalleerd. Je kunt hier nu verschillende dingen doen, zoals tekstverwerken, internetten, programma's uitproberen, kijken of linux je bevalt.
Een live cd kopieert geen gegevens naar je harde schijf. Mocht je instellingen veranderen in je linux omgeving, en je start opnieuw op naar de live cd, dan zijn al je instellingen weer weg. Ik neem aan dat je nu gewoon windows draait. Als je klaar bent met je live cd haal je die cd uit je drive, en start je opnieuw op, gewoon naar windows. Er iets niets aan je computer veranderd. Dat is tevens het fijne van een live cd, je kan opties van een distro bekijken en gebruiken, zonder het helemaal te hoeven installeren. Note: een live cd werkt langzamer dan een uiteindelijk geinstalleerde linux distro. Dit omdat alle programma's die je start vanaf de cd geladen en uitgepakt moeten worden.
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
ik heb de live cd gedownload (van de officiele site) ook de instalatie cd.
Maar ik heb de live cd geprobeert. en het begon weer precies hetzelfde, ik zag eerst maar een klein stukje van het scherm. ik drukte steeds op enter. en toen die bij de grafische interface kwam zag ik wel alles. Nou ik vond ubuntu niet tegenvallen! alleen ik kon niet op het internet omdat ik niet weet hoe ik mijn draadloze netwerk adapter moet instaleren enzo. Maar dat komt allemaal nog wel. Dus dat ik maar een stukje van het scherm ziet aan het begin (bij de live cd en de install) ligt denk ik niet aan de cd maar aan mijn pc. Dus het heeft ook geen zin om ze te gaan bestellen. Ik dacht als nou iemand alle keuzes die je moet maken tijdens de instalatie op schrijft en met welke toetsen je zo'n keuze maakt. dat ik het misschien wel zonder scherm kan instaleren. Zal dit gaan? Ik zou ook de keuzes bij het opstarten van de live-cd willen weten. Nu had ik gewoon steeds op enter gedrukt. maar ik vond tubuntu er wel leuk uit zien! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik weet niet of de installatie van ubuntu helemaal text-based is? |
![]() |
|
![]() Het lijkt op dus het "installatiemenu" van de livecd van ubuntu. Oftewel het is helemaal text-based.
Laatst gewijzigd op 06-04-2006 om 15:37. |
![]() |
|
Als je maar een kwart beeld ziet via de installatie cd en live cd, wil zeggen dat de standaard linux videodrivers jouw videokaart (of beeldscherm) niet ondersteunt.
Je kan kijken of je in het "verborgen bootmenu" nog een paar dingen kan regelen qua video instellingen. Om daar te komen, doe je het volgende:
||
![]() |
Citaat:
Kan je ubuntu ook op een externe usb harde schijf instaleren of word die schijf niet herkent tijdens de instalatie? Als het kan dan installeer ik ubuntu dmv de pc van mijn broer op de usb harde schijf en dan kan ik hem verder op mijn eigen pc gebruiken |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
hmm... dit lijkt me een kansloze operatie, booten zonder scherm. wat voor videokaart heb je? Want volgens mij boot ubuntu met VESA opties (hogere resolutie bij tekstscherm), maar het nadeel hiervan is dat niet alles dat ondersteund. En ubuntu insalleren op een externe harde schijf is lastig, ik spreek uit ervaring.
Dit is echt wel het moment waarop ik slackware zou aanraden. Slackware gebruikt gewoon normale videoopties en zou dus overal moeten draaien bij installatie. Als je 'm naar een externe hd wil installeren, kan dat. Je moet dan wel het volgende doen als je de slackware cd erin hebt geladen en het systeem is opgestart: # cfdisk /dev/sda (ik neem aan dat je externe hd een usb hd is, en dat je hier maar 1 van hebt! anders is het sd met een andere letter) configureren volgens het scherm; je hebt een bootable partitie en een swappartitie nodig. Het is meestal verstandig om nog een extra gebruikerspartitie te maken. Vergeet niet de configuratie weg te schrijven. # setup en de instructies op het scherm volgen. Na de installatie is het waarschijnlijk verstandig om lilo op de mbr van de eerste bootable schijf te installeren. Het kan zijn dat dit niet werkt maar als je een redelijk recent systeem hebt zou dit het goed moeten doen. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Beste Linux-distributie voor een beginner? Verwijderd | 10 | 25-01-2009 07:28 | |
Software & Hardware |
[Alg] Ontwerp van centrale linux topics. freyk | 14 | 06-07-2006 20:18 | |
Software & Hardware |
Gesplitst GNU/Linux topic. Verwijderd | 23 | 03-07-2006 09:28 | |
Software & Hardware |
[Linux] Vragen en onduidelijkheden Krekker | 20 | 19-05-2005 21:04 | |
Software & Hardware |
[Algemeen] Waarom Linux? Optima | 50 | 07-02-2005 19:11 | |
Software & Hardware |
Lunix 300 keer sneller dan microsoft?? Maradinus | 14 | 07-01-2003 16:08 |