Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2005, 23:52
Krekker
Krekker is offline
Aangezien ik het langzamerhand wel heb gezien met Windows XP, ik meer dingen wil leren, ik toch vrijwel niet game en vandaag heb ontdekt dat er ook (third party) linux drivers bestaan voor mijn USB modem (thomson speedtouch 330), lijkt het me een goed moment om te gaan experimenteren met linux.

Ik heb hierbij alleen wel een paar vragen:
  • Welke distributie raden jullie me aan als iemand die linux alleen van screenshots kent (en knoppix dan, maar die tel ik niet echt mee). Ik heb gelezen dat Ubuntu (scrijf ik het goed?) een makkelijke distributie is voor beginners. Klopt dit? Ik vind vooral een makkelijke installatie met (zeer belangrijk!) installatie van een bootmanager een vereiste. Ik wil namelijk nog wel WinXP blijven laten voortbestaan voor andere gezinsleden (kan geen eigen computer betalen ) en voor mezelf als dingen niet lukken in linux.
  • Hoe moeilijk of hoe makkelijk is het om Linux volledig van mijn computer te verwijderen?
  • Kun je tijdens de installatie van Linux kiezen tussen KDE en Gnome? Het maakt me op zich niet zo heel veel uit, maar het is handig als ik het vantevoren weet zodat ik vooronderzoek kan doen naar wat beter voor mij is geschikt.
  • Hoeveel schijfruimte neemt een gemiddelde Linux installatie op inclusief standaard software zoals openoffice.org en bv. dingen als Gimp etc? Hoe groot moet de partitie zijn? En nog belangrijker, welk bestandssysteem moet de partitie hebben?
  • Ten slotte een laatste, minder belangrijke, vraag: hoe lang zal het ongeveer duren voordat ik zodanig met linux om kan gaan dat ik dingen kan installeren, verwijderen etc.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Laatst gewijzigd op 10-05-2005 om 23:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2005, 01:08
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Krekker schreef op 11-05-2005 @ 00:52 :
[B][list][*]Welke distributie raden jullie me aan als iemand die linux alleen van screenshots kent (en knoppix dan, maar die tel ik niet echt mee). Ik heb gelezen dat Ubuntu (scrijf ik het goed?) een makkelijke distributie is voor beginners. Klopt dit? Ik vind vooral een makkelijke installatie met (zeer belangrijk!) installatie van een bootmanager een vereiste. Ik wil namelijk nog wel WinXP blijven laten voortbestaan voor andere gezinsleden (kan geen eigen computer betalen ) en voor mezelf als dingen niet lukken in linux.
Ubuntu is wel okay, alleen mist hij nog altijd een fatsoenlijke grafische installer. Is op zich niet zo belangrijk, maar voor een absolute beginner kan het een drempel zijn. Overigens heeft ubuntu ook gewoon een live-CD, (Ala knoppix.) dus je kunt het ook altijd eerst nog even proberen.

Ik neem aan dat Ubuntu ook wel gewoon een bootloader als grub meeinstalleerd, heb het nog nooit in een dualboot draaiende gehad. Maar als ik jou was had ik eerder gekeken naar Fedora Core.

Citaat:
[*]Hoe moeilijk of hoe makkelijk is het om Linux volledig van mijn computer te verwijderen?
Als je je zaakjes goed hebt gepartitioneerd is het gewoon een kwestie van de linuxpartitie weer formatteren. (En de bootloader wegdonderen natuurlijk.)
Citaat:
[*]Kun je tijdens de installatie van Linux kiezen tussen KDE en Gnome? Het maakt me op zich niet zo heel veel uit, maar het is handig als ik het vantevoren weet zodat ik vooronderzoek kan doen naar wat beter voor mij is geschikt.
Bij de meeste distros wel, al weet ik niet zeker of ubuntu KDE meegeleverd heeft. Fedora heeft hem iig wel standaard aan boord.
Citaat:
[*]Hoeveel schijfruimte neemt een gemiddelde Linux installatie op inclusief standaard software zoals openoffice.org en bv. dingen als Gimp etc? Hoe groot moet de partitie zijn? En nog belangrijker, welk bestandssysteem moet de partitie hebben?
Toch al snel een aantal GB al je een beetje in de slappe was wilt zitten. Bestandsformaat dat regelt disk druid of welke installtool met je distro meegeleverd is wel. (ext2 was het, dacht ik. En een swappartitie.)
Citaat:
[*]Ten slotte een laatste, minder belangrijke, vraag: hoe lang zal het ongeveer duren voordat ik zodanig met linux om kan gaan dat ik dingen kan installeren, verwijderen etc.
Dat hangt helemaal van je eigen toewijding af. Elke keer als ik op mijn server probeer te switchen naar Linux ren ik na vijf minuten gillend gek terug naar Windows. (Ik ben verwend, ik ben een mac gewend.) Ik ben na zes jaar nog niet geswitched, maar dat kun jij vast beter. :').
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 05:57
freyk
freyk is offline
Ff een paar dingen toevoegen bij de antwoorden van Nietzman

Citaat:
[*]Kun je tijdens de installatie van Linux kiezen tussen KDE en Gnome? Het maakt me op zich niet zo heel veel uit, maar het is handig als ik het vantevoren weet zodat ik vooronderzoek kan doen naar wat beter voor mij is geschikt.
En als je niet kan kiezen dan selecteer je toch tijdens de installatie van fedora core toch ff de beide windowsmanagers?
Tijdens het inloggen kan je zelf selecteren welke windowmanager je wilt hebben.
Zelf kan ik niet aan gnome wennen, en vind de kde ontzettend lelijk in fedora.

En nu ff mijn mening:

Citaat:
Welke distributie raden jullie me aan als iemand die linux alleen van screenshots kent (en knoppix dan, maar die tel ik niet echt mee). Ik heb gelezen dat Ubuntu (scrijf ik het goed?) een makkelijke distributie is voor beginners. Klopt dit? Ik vind vooral een makkelijke installatie met (zeer belangrijk!) installatie van een bootmanager een vereiste. Ik wil namelijk nog wel WinXP blijven laten voortbestaan voor andere gezinsleden (kan geen eigen computer betalen ) en voor mezelf als dingen niet lukken in linux.
Als ik jou was zou, zou ik eerst een virtuele computer downloaden/kopen (bijvoorbeeld vmware workstation), om verschillende distro's uit te proberen.
Ik heb al vele distro's uitgeprobeert, maar vond knoppix toch een van de betere distro's voor beginners.
Dit vanwege het een live cd is, de meeste dingen al automatisch geconfigureert is/word.
En ik vind dat fedora maar wat traag is, als hij opstart.
(als ik dezelfde dingen installeer die ook op knoppix staan)
Knoppix heeft ook een installer.
Deze werkt goed, maar je kan geen packages selecteren die je wel/niet erop wil hebben.
En als je niet voor knoppix wilt gaan, dan gebruik je toch Debian?

Citaat:
[*]Hoeveel schijfruimte neemt een gemiddelde Linux installatie op inclusief standaard software zoals openoffice.org en bv. dingen als Gimp etc? Hoe groot moet de partitie zijn? En nog belangrijker, welk bestandssysteem moet de partitie hebben?
Weet ik zo niet precies,..maar ik had in het begin 5gb eruit voor getrokken. 1gb swap en 4gb ext2.
En ik kom nog steeds goed uit met andere distro's in realtime. (hoewel mijn swap-groote wel iets minder kan)

Citaat:
[*]Ten slotte een laatste, minder belangrijke, vraag: hoe lang zal het ongeveer duren voordat ik zodanig met linux om kan gaan dat ik dingen kan installeren, verwijderen etc.[/list]
Dat kan ik niet zeggen.
Maar kan je wel een paar tips geven:
  • Lees wat linux-tutorials/manuals/handleidingen/leesvoer
  • Start je console op en ga eens naar je /bin en/of als root je /sbin
    Hier staan alle belangrijke commando's.
    Gebuik vooral de commando "man" om de manual van een commando te kunnen bekijken (bijvoorbeeld man apt).
    Je sluit man af via de letter q

Laatst gewijzigd op 11-05-2005 om 09:50.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 08:46
T_om
T_om is offline
Misschien is dit en dit ook wel handig om te lezen
Oud 11-05-2005, 10:04
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Welke distributie raden jullie me aan als iemand die linux alleen van screenshots kent (en knoppix dan, maar die tel ik niet echt mee). Ik heb gelezen dat Ubuntu (scrijf ik het goed?) een makkelijke distributie is voor beginners. Klopt dit? Ik vind vooral een makkelijke installatie met (zeer belangrijk!) installatie van een bootmanager een vereiste. Ik wil namelijk nog wel WinXP blijven laten voortbestaan voor andere gezinsleden (kan geen eigen computer betalen ) en voor mezelf als dingen niet lukken in linux.
Ubuntu is wel vrij goed (als je in België woont, wil ik je wel een cd'tje opsturen (ik heb indertijd van de warty-versie 10 cd's aangevraagd)). In het begin is het misschien handig om bij een LiveCD te starten, en dan over te gaan naar een echte distributie.
Citaat:
Hoe moeilijk of hoe makkelijk is het om Linux volledig van mijn computer te verwijderen?
Dat hangt ervan af waar je bootmanager (LILO/GRUB) staat; eventueel kun je die gewoon op een diskette zetten zodat je enkel naar Linux opstart bij het insteken van die diskette (doe ik thuis ook zo, omdat mijn Linux-partitie niet bootbaar is). Zowat alle distributies laten zo'n mogelijkheid; en het verwijderen van Linux valt dan terug op enkele simpele stappen: 1. partities verwijderen 2. vrijgekomen ruimte eventueel terug toewijzen naar Windows 3. diskette vernietigen (mja, niet echt nodig). Als je dus je opstartrecord op diskette zet, kun je heel simpel Linux verwijderen; op de hardde schijf wordt het ietsje moeilijker.

Citaat:
Kun je tijdens de installatie van Linux kiezen tussen KDE en Gnome? Het maakt me op zich niet zo heel veel uit, maar het is handig als ik het vantevoren weet zodat ik vooronderzoek kan doen naar wat beter voor mij is geschikt.
Dat hangt af van de distributie die je gebruikt. Zo is Ubutu enkel Gnome en Knoppx is enkel KDE. De meeste distributies bevatten echter meerdere window managers.

Citaat:
Hoeveel schijfruimte neemt een gemiddelde Linux installatie op inclusief standaard software zoals openoffice.org en bv. dingen als Gimp etc? Hoe groot moet de partitie zijn? En nog belangrijker, welk bestandssysteem moet de partitie hebben?
Dat hangt ook af van de distributie die je gebruikt. Meestal mag je voor een overvolle installatie wel 2 tot 4 gieg tellen. Het bestandssysteem kan je kiezen meestal (ook afhankelijk van de distributie): ext2, ext3, reiserFS. Deze eerste twee zijn de meest voorkomend en kun je evenutueel ook in windows mounten. Ext3fs is een uitbreiding op ext3fs (zelf gebruik ik dat; zodat ik eventueel in windows nog aan de gegevens kan).

Citaat:
Ten slotte een laatste, minder belangrijke, vraag: hoe lang zal het ongeveer duren voordat ik zodanig met linux om kan gaan dat ik dingen kan installeren, verwijderen etc.
Dat hangt ervan af hoeveel je er zelf mee bezig bent, voor het dagelijkse werk ben je eerst wel eventjes bezig met de configuratie maar binnen een week moet je er wel even snel mee kunnen werken als met Windows.

Zelf gebruik ik SlackWare (op aanraden van dragonstorm) en dat werkt beter dan de Mandrake, Knoppix, RedHat, Fedora en Ubuntu die ik daarvoor gebruikt heb (en allemaal nogal wat problemen gaven). Slackware heeft niet echt een grafische installatie, maar het is me als newbie toch goed gelukt om het te installeren, ATi-drivers geïnstalleerd (wat volgens velen zowat onmogelijk zou zijn) en dergelijke. In combinatie met Gnome.
Oud 11-05-2005, 10:12
Manuzhai
Manuzhai is offline
Als je bang bent voor de commandline zou ik zeker Ubuntu proberen, dat is wel een redelijk mooie distro. Komt standaard met Gnome (ik vind Gnome veel prettiger dan KDE, maar vind het moeilijk om precies de vinger te leggen op het waarom daarvan - al heb ik het idee dat Gnome veel meer dan KDE modulair is opgebouwd). Als je er graag wat meer tijd in wil stoppen, en veel van je ervaringen wil leren, zou ik je zeker aanraden om Gentoo te proberen. De installatie is wat lastiger, maar is zeer goed gedocumenteerd, en daarna weet je wel een stuk beter waar je mee bezig bent.
Oud 11-05-2005, 14:02
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 11-05-2005 @ 11:12 :
Als je bang bent voor de commandline zou ik zeker Ubuntu proberen, dat is wel een redelijk mooie distro. Komt standaard met Gnome (ik vind Gnome veel prettiger dan KDE, maar vind het moeilijk om precies de vinger te leggen op het waarom daarvan - al heb ik het idee dat Gnome veel meer dan KDE modulair is opgebouwd). Als je er graag wat meer tijd in wil stoppen, en veel van je ervaringen wil leren, zou ik je zeker aanraden om Gentoo te proberen. De installatie is wat lastiger, maar is zeer goed gedocumenteerd, en daarna weet je wel een stuk beter waar je mee bezig bent.
Ik denk dat KDE voor beginners toch meer is aangewezen dan Gnome omdat je daar veel meer met interfaces kunt veranderen. Maar zelf vind ik Gnome ook veel beter dan KDE (al is het iets minder makkelijk voor a-technische mensen om het te leren, denk ik).

Sackware vind ik écht dé aanrader, als je niet bang bent voor een command-line (wat toch één van de grote redenen zou moeten zijn om voor unix/linux te kiezen in plaats van Windows). Enkele jaren geleden was ik bang van Slackware omdat iedereen zegt dat het zo verschrikkelijk moeilijk is, een van de eerste distributies etc. maar ik ondervind nu dat ik heel graag in Linux bezig ben, zeer veel in terminals begin te experimenteren terwijl ik dat met Mandrake nooit gehad heb (daar wist ik niet eens de terminal staan, en ik bleef het grootste deel van de tijd in Windows). Ik mag nu ook wel zeggen dat ik vanuit Windows meer en meer in de Unix-wereld terechtkom (gebruik van GnuPlot, LaTeX, Apache, vim, ...); dat zal zeker en vast ook een rol spelen.

Ik weet dat iedereen naar die "gewone" distributies gaat, maar Slackware is echt veel minder moeilijk dan overal gezegd wordt, zolang je maar een beetje met een command-line en een teksteditor kunt omgaan (en met command-line bedoel ik niet dat je alle commando's vanbuiten moet kennen, maar dat je in Windows ook gemakkelijk naar de DOS prompt gaat en dat je comfortabel werkt met je toetsenbord). Voor a-technische mensen inderdaad niet dé aanrader, daarvoor zou ik ook eerder de Knoppix/Ubuntu-kant uitgaan (of SuSe desnoods, maar de site van Novell vind ik niet echt handig om info op te zoeken).
Oud 12-05-2005, 01:34
Verwijderd
Ubuntu mist een beetje de documentatie en standaard hardware ondersteuning, maar voor de rest een hele fijne distro.

Red Hat ook geprobeerd, is voor veel uitgebreidere doeleinden geschikt volgensmij.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 09:47
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ulfheðin schreef op 12-05-2005 @ 02:34 :
Ubuntu mist een beetje de documentatie en standaard hardware ondersteuning, maar voor de rest een hele fijne distro.

Red Hat ook geprobeerd, is voor veel uitgebreidere doeleinden geschikt volgensmij.
Over dedocumentatie van Ubuntu kan ik weinig zeggen, maar hardware-ondersteuning voldoet voor mij:
- ik werk nu met de wart liveCD op een schoolcomputer en dat werkt perfect
- thuis op mijn desktop (Medion MD8008) werkt hij ook gewoon
- thuis op notebook (Medion 40100) ook goed

RedHat (laatste versie; 7 of 8 dus) heb ik geprobeerd op een toen mainstream-pc (PIII 700MHz, geen exotische hardware behalve misschien een Matrox G400, hoewel daarvoor ook genoeg drivers zijn) en die werkte niet terwijl Mandrake 9 er wel goed op draaide. Fedora C3 werkt zelfs niet eens op mijn Medion-pc. Slackware werkte daar van in het begin quasi oké (behalve dat hij eerst wat traag was door de standaard VESA-drivers).

Het is gewoon een kwestie van uitproberen; gewoon wat cd's/dvd's downloaden en proberen te installeren; staat het aan dan blijf je erbij, staat het niet aan dan verwijder je het gewoon...
Oud 12-05-2005, 10:15
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 12-05-2005 @ 10:47 :
Over dedocumentatie van Ubuntu kan ik weinig zeggen, maar hardware-ondersteuning voldoet voor mij:
- ik werk nu met de wart liveCD op een schoolcomputer en dat werkt perfect
- thuis op mijn desktop (Medion MD8008) werkt hij ook gewoon
- thuis op notebook (Medion 40100) ook goed

RedHat (laatste versie; 7 of 8 dus) heb ik geprobeerd op een toen mainstream-pc (PIII 700MHz, geen exotische hardware behalve misschien een Matrox G400, hoewel daarvoor ook genoeg drivers zijn) en die werkte niet terwijl Mandrake 9 er wel goed op draaide. Fedora C3 werkt zelfs niet eens op mijn Medion-pc. Slackware werkte daar van in het begin quasi oké (behalve dat hij eerst wat traag was door de standaard VESA-drivers).

Het is gewoon een kwestie van uitproberen; gewoon wat cd's/dvd's downloaden en proberen te installeren; staat het aan dan blijf je erbij, staat het niet aan dan verwijder je het gewoon...
Ja, precies. Ik hou echt van mijn test-partitie(s). <3
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 11:01
Krekker
Krekker is offline
Ik ben gisteren langs de bibliotheek geweest en heb daar het boek "Van Windows naar Linux" van Fred Zoer gevonden. Dit boek wat vooral gericht is op mensen als ik leert de basisdingen van Linux aan de hand van Arklinux. De installer van Arklinux gaf de melding dat mijn partitietabel corrupt is en aangezien de auteur partition magic aanraadde om partities te maken heb ik dat programma geprobeerd wat weer een error gaf. Vervolgens was plotseling de partitie waar alle data opstaat voor het terugbrengen van mijn pc in de fabrieksstaat op staat verdwenen.

Active Partition Recovery lijkt me een goed en makkelijk programma, maar de versie die de data ook nog terug kan halen is helaas niet 'gratis' te downloaden AFAIK. Op een topic op GoT las ik dat je gewoon een Exact evengrote partitie aan kunt maken met fdisk en dat de data dan terug is. Klopt dat?
Windows schijfbeheer geeft de ruimte weer als beschikbare ruimte in een uitgebreide partitie. Ik post later een screenshot, want het is een beetje vaag.

@forumbazen: misschien dat jullie hier beter een apart topic van kunnen maken, maar ik wist het niet zeker dus laat ik de keuze aan jullie over
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 12:29
phoxetis
phoxetis is offline
Je kunt beter even gaan proefdraaien op een PC die je niet per se nodig hebt...
Oud 12-05-2005, 14:13
dragonstorm
dragonstorm is offline
ik back ILUsion: slackware is goed

Het voornaamste voordeel van slackware boven andere distributies is imho dat het stabiel is en simpel opgebouwd. Het werkt zoals t werkt. Als je iets verneukt in slackware, is dat je eigen schuld. Zo, dat is gezegd.

Bovendien heeft slack nog 1 belangrijk voordeel: je hebt de optie om de bootloader in een root superblock te zetten. Dit heeft de eenvoudige implicatie dat wanneer je die partitie wist, je verder niets hoeft te doen.

Een nadeel hiervan is wel dat deze partitie bootbaar moet zijn. Dat is mij gelukt door 'm de 1e te maken.

Over grafisch en slackware: ik heb nog _nooit_ grafische instellingen hoeven configureren en toch loopt t als n trein. Ik kan dus alleen concluderen dat 'm dat vanzelf doet.

Je start overigens wel in de commandline. Dit is simpel aan te passen door het bestand /etc/inittab aan te passen, hierin staat een regel die je moet aanpassen om standaard in X te komen. Dit staat allemaal uitgelegd in het bestand zelf. De andere optie is telkens toch startx in te typen.

Het kan zijn dat er conflicten ontstaan met hardware, ik heb dit zelf gehad met mn via82cxxx geluidskaart en 10.1. In dit geval moet je /etc/hotplug/hotplug.blacklist aanpassen. (Dit geld overigens voor iedere distro die hotplug gebruikt waarmee problemen ontstaan, zoals gentoo of de nieuwere versies van Debian.)

Slackware komt met GNOME, KDE, XFCE, flux/blackox, windowmaker, xvwm2, en twm geloof ik. GNOME zal in toekomstige distro's van slackware verwijderd worden. Er zijn echter goede alternatieven voor GNOME op slackware, die vaak ook recenter zijn dan de GNOME die slackware zelf meelevert. Een voorbeeld hiervan is gware en freerock GNOME. Ikzelf gebruik de laatste.

Of je KDE of GNOME moet gebruiken, moet je zelf weten. KDE lijkt meer op windows dus er is goede kans dat je daar makkelijker (sneller) je weg in vind. Ikzelf vind GNOME echter makkelijker werken, als je er eenmaal aan gewend bent. XFCE ben ikzelf niet zo'n fan van. Voor onderhoudswerk (als root) heb ik windowmaker als standaard windowmanager.

Het is overigens makkelijk om te switchen tussen wm's, met de tool 'xwmconfig'. Of je kunt in gdm switchen tussen windowmanagers.

Slackware komt overigens ook met xnest. Dit stelt je in staat een andere grafische omgeving op te starten vanuit een venster. (voorbeeld: screenshot met gnome en windowmaker in een venster ) Dit werkt overigens alleen wanneer de gdm (gnome display manager) werkt.

Slackware komt overigens niet met openoffice. Ik verwacht wel dat er hiervoor pakketten beschikbaar komen of zijn. In de tussentijd kun je prima koffice of abiword//gnumeric gebruiken, dit zijn prima programma's.

Ow ja, nog iets. Je moet voor de installatie al partities hebben gemaakt, slackware komt niet met tools om deze te resizen (zoals parted). Imho is dat ook wel zo verstandig gezien die nogal onbetrouwbaar zijn. Ikzelf heb de linuxpartitie als eerste gezet, lilo heeft geen moeite met windows vanaf een latere partitie te laten booten.

Ik hoop geholpen te kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 17:13
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ik draai Fedore Core 3.0 naast m'n XP omdat ik ook linux is wilde proberen maar ik krijg de flashplayer voor me browser niet eens geinstalleerd lol
en ik kan al die server features niet vinden zoals de web, mail en ftp server...
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 17:36
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 12-05-2005 @ 15:13 :
ik back ILUsion: slackware is goed
Nu moet je de rollen niet gaan omdraaien, he . Jij hebt me juist aangeraden om Slackware te gebruiken, en ik ben je daar eeuwig dankbaar voor.

Citaat:
Het voornaamste voordeel van slackware boven andere distributies is imho dat het stabiel is en simpel opgebouwd. Het werkt zoals t werkt. Als je iets verneukt in slackware, is dat je eigen schuld. Zo, dat is gezegd.
Is zo. (punt) Voor de simpele computergebruiker is dat angstaanjagend, maar je begrijpt je systeem er volgens mij veel beter door (plus dat je met tekst veel meer kunt instellen dan met grafische zut).

Citaat:
Bovendien heeft slack nog 1 belangrijk voordeel: je hebt de optie om de bootloader in een root superblock te zetten. Dit heeft de eenvoudige implicatie dat wanneer je die partitie wist, je verder niets hoeft te doen.
Als ik me niet vergis kan Mandrake dat ook hoor (en er zullen nog wel distributies dat ook kunnen.

Citaat:
Over grafisch en slackware: ik heb nog _nooit_ grafische instellingen hoeven configureren en toch loopt t als n trein. Ik kan dus alleen concluderen dat 'm dat vanzelf doet.
Tja, dat kan ik moeilijk weerleggen; bij mij startte hij met de VESA-drivers (net zoals de standaardrivers in Windows) en het is nu eenmaal beter om apparaat-specifieke drivers te hebben. Onder Windows loopt hij met die standaarddrivers ook veel trager dan met echte ATi-drivers. Misschien ligt dat met drivers allemaal anders als je nVidia hebt want die brengen wel open-source drivers uit dacht ik, terwijl ATi op dat gebied veel terughoudender is. Het gevolg is dat linuxdistributies wel drivers voor nVidia, Matrox, ... bevatten maar bijna nooit de recentste ATi-drivers. ATi-drivers zouden zoals ik al zei een zeer ambetant pakket zijn om te installeren, terwijl nVidia onder Linux veel aanhangers kan vinden door hun goede drivers; op internet heb ik echter een héél simpele uitleg gevonden om de ATi-drivers te installeren en blijkbaar werkt het dus wel...
Ook moet je erbij vertellen dat de X Server (dat wat voor het gbrafische geweld zorgt bij Linux) maximaal 1024x768 kan weergeven, maar met een simpele aanpassing in xorg.conf kun je dat opschroeven naar om het even welke resolutie (en vermits ik hier 1280x1024 gebruik moest ik dat natuurlijk ook doen).

Citaat:
Je start overigens wel in de commandline. Dit is simpel aan te passen door het bestand /etc/inittab aan te passen, hierin staat een regel die je moet aanpassen om standaard in X te komen. Dit staat allemaal uitgelegd in het bestand zelf. De andere optie is telkens toch startx in te typen.
Dit was voor mij inderdaad ook eventjes schrikken en de eerste keer had hij nog wat problemen met restanten van mijn FC3-partitie, waardoor hij de X Server niet kon herkennen. Anyway; ik heb gewoon opnieuw geïnstalleerd en de uitleg van dragonstrom gevolgd en alles kwam goed.

Citaat:
Slackware komt met GNOME, KDE, XFCE, flux/blackox, windowmaker, xvwm2, en twm geloof ik. GNOME zal in toekomstige distro's van slackware verwijderd worden. Er zijn echter goede alternatieven voor GNOME op slackware, die vaak ook recenter zijn dan de GNOME die slackware zelf meelevert. Een voorbeeld hiervan is gware en freerock GNOME. Ikzelf gebruik de laatste.
Inderdaad, GNOME zal verdwijnen uit de slackware distributie zelf; maar er zijn zoals gezegd alternatieve Gnome-distributies. Zelf had ik geen weet van bovenstaande mogelijkheden, en gebruik hier Dropline Gnome. Het handige vind ik de half-automatische updates die je zo binnen kunt krijgen. Ook een goede installer die eigenlijk perfect op de installer van Slackware zelf lijkt.

Citaat:
Slackware komt overigens niet met openoffice. Ik verwacht wel dat er hiervoor pakketten beschikbaar komen of zijn. In de tussentijd kun je prima koffice of abiword//gnumeric gebruiken, dit zijn prima programma's.
OpenOffice zit er inderdaad niet bij, maar die kan je altijd manueel installeren (maar zoals gezegd is eer geen package beschikbaar voor de package manager van slackware zelf. Wel een uitgebreide handleiding daarover op de site: http://www.openoffice.org/dev_docs/i...ons.html#linux (vanavond zelf eens proberen)

Citaat:
Ow ja, nog iets. Je moet voor de installatie al partities hebben gemaakt, slackware komt niet met tools om deze te resizen (zoals parted). Imho is dat ook wel zo verstandig gezien die nogal onbetrouwbaar zijn. Ikzelf heb de linuxpartitie als eerste gezet, lilo heeft geen moeite met windows vanaf een latere partitie te laten booten.
Ben ik het mee eens, zelfs tools als PartitionMagic (dat ik zelf ook meestal gebruik) vind ik het te riskant om partities te resizen omdat je 100% zeker moet zijn dat alles in orde is met de partitie en dat alles gedeframenteerd moet zijn en dergelijke. Liever eerst een back-up van mij gegevens nemen, opnieuw partities indelen (helemaal van scratch! dus alles leeg en dan volledig formatteren (niet 'snel formatteren o.i.d., dat is voor mietjes die niet kunnen wachten )).
Oud 15-05-2005, 16:32
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
knx-hdinstall ?

Zeer goede hardware ondersteuning, makkelijke installatie, debian als ondergrond.

Wat wil je nog meer als beginner ?
Oud 15-05-2005, 20:21
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 15-05-2005 @ 17:32 :
knx-hdinstall ?
Bedoel je niet: sudo knoppix-installer ?

Citaat:
Zeer goede hardware ondersteuning,
True

Citaat:
makkelijke installatie
nee, het is te streng, want je moet percé de partitiegroote aanhouden wat de installer adviseerd.
Gelukkig kan je deze regels ontwijken door "IGNORE_CHECK=1" voor "sudo knoppix installer" te zetten.
En een ander minpunt is dat de packages die je wel/niet wil installeren kan uitkiezen.

Laatst gewijzigd op 15-05-2005 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2005, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Chilli Dude schreef op 12-05-2005 @ 18:13 :
ik draai Fedore Core 3.0 naast m'n XP omdat ik ook linux is wilde proberen maar ik krijg de flashplayer voor me browser niet eens geinstalleerd lol
en ik kan al die server features niet vinden zoals de web, mail en ftp server...
Als je in een kale windows kijkt kun je de server features ook niet vinden. Als je weet wat voor browser je hebt, dan is even googlen de weg naar je flash-plugin.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 09:47
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Ulfheðin schreef op 16-05-2005 @ 00:29 :
Als je in een kale windows kijkt kun je de server features ook niet vinden. Als je weet wat voor browser je hebt, dan is even googlen de weg naar je flash-plugin.
ja ik heb de plugin wel gevonden maar krijg hem niet geinstaleerd lol
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 10:36
Verwijderd
Yay, ik heb mplayer en DIVX/XVID-ondersteuning aan de praat gekregen onder RedHat 8.0 Met een beetje doorzettingsvermogen kun je veel met Linux.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:04
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
freyk schreef op 15-05-2005 @ 21:21 :
Offtopic:
Bedoel je niet: sudo knoppix-installer ?
Hmm ik loop dus al weer duidelijk achter

Bij 3.4 was het knx-hdinstall
Reageren

Regels voor berichten