Advertentie | |
|
![]() |
||||||
Citaat:
Ik neem aan dat Ubuntu ook wel gewoon een bootloader als grub meeinstalleerd, heb het nog nooit in een dualboot draaiende gehad. Maar als ik jou was had ik eerder gekeken naar Fedora Core. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Ff een paar dingen toevoegen bij de antwoorden van Nietzman
Citaat:
Tijdens het inloggen kan je zelf selecteren welke windowmanager je wilt hebben. Zelf kan ik niet aan gnome wennen, en vind de kde ontzettend lelijk in fedora. En nu ff mijn mening: Citaat:
Ik heb al vele distro's uitgeprobeert, maar vond knoppix toch een van de betere distro's voor beginners. Dit vanwege het een live cd is, de meeste dingen al automatisch geconfigureert is/word. En ik vind dat fedora maar wat traag is, als hij opstart. (als ik dezelfde dingen installeer die ook op knoppix staan) Knoppix heeft ook een installer. Deze werkt goed, maar je kan geen packages selecteren die je wel/niet erop wil hebben. En als je niet voor knoppix wilt gaan, dan gebruik je toch Debian? Citaat:
En ik kom nog steeds goed uit met andere distro's in realtime. (hoewel mijn swap-groote wel iets minder kan) Citaat:
Maar kan je wel een paar tips geven:
Laatst gewijzigd op 11-05-2005 om 09:50. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zelf gebruik ik SlackWare (op aanraden van dragonstorm) en dat werkt beter dan de Mandrake, Knoppix, RedHat, Fedora en Ubuntu die ik daarvoor gebruikt heb (en allemaal nogal wat problemen gaven). Slackware heeft niet echt een grafische installatie, maar het is me als newbie toch goed gelukt om het te installeren, ATi-drivers geïnstalleerd (wat volgens velen zowat onmogelijk zou zijn) en dergelijke. In combinatie met Gnome.
||
Citaat:
Sackware vind ik écht dé aanrader, als je niet bang bent voor een command-line (wat toch één van de grote redenen zou moeten zijn om voor unix/linux te kiezen in plaats van Windows). Enkele jaren geleden was ik bang van Slackware omdat iedereen zegt dat het zo verschrikkelijk moeilijk is, een van de eerste distributies etc. maar ik ondervind nu dat ik heel graag in Linux bezig ben, zeer veel in terminals begin te experimenteren terwijl ik dat met Mandrake nooit gehad heb (daar wist ik niet eens de terminal staan, en ik bleef het grootste deel van de tijd in Windows). Ik mag nu ook wel zeggen dat ik vanuit Windows meer en meer in de Unix-wereld terechtkom (gebruik van GnuPlot, LaTeX, Apache, vim, ...); dat zal zeker en vast ook een rol spelen. Ik weet dat iedereen naar die "gewone" distributies gaat, maar Slackware is echt veel minder moeilijk dan overal gezegd wordt, zolang je maar een beetje met een command-line en een teksteditor kunt omgaan (en met command-line bedoel ik niet dat je alle commando's vanbuiten moet kennen, maar dat je in Windows ook gemakkelijk naar de DOS prompt gaat en dat je comfortabel werkt met je toetsenbord). Voor a-technische mensen inderdaad niet dé aanrader, daarvoor zou ik ook eerder de Knoppix/Ubuntu-kant uitgaan (of SuSe desnoods, maar de site van Novell vind ik niet echt handig om info op te zoeken).
||
Citaat:
- ik werk nu met de wart liveCD op een schoolcomputer en dat werkt perfect - thuis op mijn desktop (Medion MD8008) werkt hij ook gewoon - thuis op notebook (Medion 40100) ook goed RedHat (laatste versie; 7 of 8 dus) heb ik geprobeerd op een toen mainstream-pc (PIII 700MHz, geen exotische hardware behalve misschien een Matrox G400, hoewel daarvoor ook genoeg drivers zijn) en die werkte niet terwijl Mandrake 9 er wel goed op draaide. Fedora C3 werkt zelfs niet eens op mijn Medion-pc. Slackware werkte daar van in het begin quasi oké (behalve dat hij eerst wat traag was door de standaard VESA-drivers). Het is gewoon een kwestie van uitproberen; gewoon wat cd's/dvd's downloaden en proberen te installeren; staat het aan dan blijf je erbij, staat het niet aan dan verwijder je het gewoon...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ik back ILUsion: slackware is goed
![]() Het voornaamste voordeel van slackware boven andere distributies is imho dat het stabiel is en simpel opgebouwd. Het werkt zoals t werkt. Als je iets verneukt in slackware, is dat je eigen schuld. Zo, dat is gezegd. Bovendien heeft slack nog 1 belangrijk voordeel: je hebt de optie om de bootloader in een root superblock te zetten. Dit heeft de eenvoudige implicatie dat wanneer je die partitie wist, je verder niets hoeft te doen. Een nadeel hiervan is wel dat deze partitie bootbaar moet zijn. Dat is mij gelukt door 'm de 1e te maken. Over grafisch en slackware: ik heb nog _nooit_ grafische instellingen hoeven configureren en toch loopt t als n trein. Ik kan dus alleen concluderen dat 'm dat vanzelf doet. Je start overigens wel in de commandline. Dit is simpel aan te passen door het bestand /etc/inittab aan te passen, hierin staat een regel die je moet aanpassen om standaard in X te komen. Dit staat allemaal uitgelegd in het bestand zelf. De andere optie is telkens toch startx in te typen. Het kan zijn dat er conflicten ontstaan met hardware, ik heb dit zelf gehad met mn via82cxxx geluidskaart en 10.1. In dit geval moet je /etc/hotplug/hotplug.blacklist aanpassen. (Dit geld overigens voor iedere distro die hotplug gebruikt waarmee problemen ontstaan, zoals gentoo of de nieuwere versies van Debian.) Slackware komt met GNOME, KDE, XFCE, flux/blackox, windowmaker, xvwm2, en twm geloof ik. GNOME zal in toekomstige distro's van slackware verwijderd worden. Er zijn echter goede alternatieven voor GNOME op slackware, die vaak ook recenter zijn dan de GNOME die slackware zelf meelevert. Een voorbeeld hiervan is gware en freerock GNOME. Ikzelf gebruik de laatste. Of je KDE of GNOME moet gebruiken, moet je zelf weten. KDE lijkt meer op windows dus er is goede kans dat je daar makkelijker (sneller) je weg in vind. Ikzelf vind GNOME echter makkelijker werken, als je er eenmaal aan gewend bent. XFCE ben ikzelf niet zo'n fan van. Voor onderhoudswerk (als root) heb ik windowmaker als standaard windowmanager. Het is overigens makkelijk om te switchen tussen wm's, met de tool 'xwmconfig'. Of je kunt in gdm switchen tussen windowmanagers. Slackware komt overigens ook met xnest. Dit stelt je in staat een andere grafische omgeving op te starten vanuit een venster. (voorbeeld: screenshot met gnome en windowmaker in een venster ) Dit werkt overigens alleen wanneer de gdm (gnome display manager) werkt. Slackware komt overigens niet met openoffice. Ik verwacht wel dat er hiervoor pakketten beschikbaar komen of zijn. In de tussentijd kun je prima koffice of abiword//gnumeric gebruiken, dit zijn prima programma's. Ow ja, nog iets. Je moet voor de installatie al partities hebben gemaakt, slackware komt niet met tools om deze te resizen (zoals parted). Imho is dat ook wel zo verstandig gezien die nogal onbetrouwbaar zijn. Ikzelf heb de linuxpartitie als eerste gezet, lilo heeft geen moeite met windows vanaf een latere partitie te laten booten. Ik hoop geholpen te kunnen hebben. |
![]() |
|||||||||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook moet je erbij vertellen dat de X Server (dat wat voor het gbrafische geweld zorgt bij Linux) maximaal 1024x768 kan weergeven, maar met een simpele aanpassing in xorg.conf kun je dat opschroeven naar om het even welke resolutie (en vermits ik hier 1280x1024 gebruik moest ik dat natuurlijk ook doen). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||||
Offtopic:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Gelukkig kan je deze regels ontwijken door "IGNORE_CHECK=1" voor "sudo knoppix installer" te zetten. En een ander minpunt is dat de packages die je wel/niet wil installeren kan uitkiezen.
Laatst gewijzigd op 15-05-2005 om 21:21. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |