Oud 04-05-2006, 13:01
perforator2
Hallo,

in de proefvertaling van dit examen: http://www.digischool.nl/kt/ce-archf/97-L-1-t.pdf (tekst 6) berichtten (referunt, r. 5) de Tarentijnse jongemannen een aantal zaken aan Hannibal. Dat gaat gepaard met een hoop A.c.I.'s. Ik begrijp alles prima, behalve het volgende:

regel 7- si castra conspecta a Tarento sint, haud ullam intercessuram moram

Intercessuram is toch een participium futuri? Dat mag je dan toch niet zomaar vertalen met "dat het niet lang meer zou duren.."? Want dan moet er toch een vorm van esse bij staan? Zonder vorm van esse betekent het toch "het niet lang meer duren zullend"..?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2006, 13:06
Verwijderd
Ik zou het opvatten als een inf. fut. met weglating van + esse en het geheel als een a.c.i. zien.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 13:07
Belgarath
Belgarath is offline
Ik kan de link niet openen. Maar als deze zin in de A.c.I staat zou het mogelijk kunnen zijn dat esse hier gewoon weggelaten is?
Oud 04-05-2006, 13:55
perforator2
Citaat:
Snees schreef op 04-05-2006 @ 14:06 :
Ik zou het opvatten als een inf. fut. met weglating van + esse en het geheel als een a.c.i. zien.
Ik wist niet dat de inf. fut. ook verbogen wordt en dacht daarom dat het wel een participium moest zijn..
Nu is het mij duidelijk. Hartelijk bedankt!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 23:47
Spectans
Het IS een futurum infinitief, en die maak je als volgt:
participium futurum + esse = infinitivus futurum.
Helaas laat Livius (net als veel andere Romeinen) zoals je gezien hebt, vaak "esse" weg. Dat maakt het wat lastig!
Deze weglating heet trouwens "ellips" (staat bij de stijlfiguren van de CEVO-lijst).
Ik ben trouwens docente klassieke talen...
Groeten,
N.N.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten