Oud 25-06-2006, 16:57
sten-vvv
sten-vvv is offline
Hoe kun je een pdf bestand maken. Het is moeilijk uit te leggen maar in deze link zie je wat ik bedoel:

http://www.havovwo.nl/vwo/vfi/bestan...allesgetal.pdf

Ik wil dus een werkstuk gaan maken. En niet in een wordtekstverwerker maar in zo'n bestand als boven.

Hoe moet ik dat doen of moet ik daarvoor iets downlaoden?

Bedankt
Oud 25-06-2006, 17:35
freyk
freyk is offline
Ik vind het nogal een vreemde vraag.

Ik kon me nog wel een topic herinneren met de dezelfde vraag.
Dus zocht ik ff en kwam bij LaTex uit (dat aangeraden werd door ILUsion)

Maar waarom zou je moeilijk doen, als het makkelijk kan?
Als je nou eens een teksbewerker en "pdf converter" naar keuze gebruikt, beetje rommelt met andere lettertypes, layout, dan krijg je toch hetzelfde effect?
Oud 25-06-2006, 17:52
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Latex is echt kut, dat is vergelijkbaar met html, het heeft zn eigen opmaaktaal.
Je kan beter gewoon met wordperfect werken, die kan meteen opslaan naar pdf.
Of gewoon een virtuele pdf printer die uit je word-bestand een pdf bestand maakt
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 18:15
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 25-06-2006 @ 18:52 :
(...)Of gewoon een virtuele pdf printer(...)
heerlijk, virtuele pdf printer, kun je tenminste alles wat geprint kan worden omzetten naar PDF !
Oud 25-06-2006, 18:37
M@rco
M@rco is offline
Waarom zou je dat willen? Het voordeel van PDF is namelijk dat je daarmee een bestand creëert dat je op vrijwel iedere computer (ongeacht het besturingssysteem) kunt lezen en uitprinten, maar niet kunt bewerken. Voor een zelfgemaakt werkstuk heb je daar natuurlijk geen bal aan, tenzij je het misschien op internet wil zetten of door wil sturen aan anderen ofzo.

Anyway, als je toch een PDF-document wilt maken dan is dat best eenvoudig: installeer GhostScript en CutePDF Writer. Daarmee creëer je een zgn. "virtuele printer", en kun je de print-functie van Word (of welk programma dan ook) gebruiken om een PDF-versie van je document te maken.
Oud 25-06-2006, 19:13
T_om
T_om is offline
OpenOffice writer heeft standaard ook een "Export to PDF" functie.

Persoonlijk vind ik het erg handig om documenten als PDF te verspreiden, en het ziet er tevens gelikt uit.
Oud 25-06-2006, 19:38
koelieboelie
koelieboelie is offline
je kan toch ook gewoon met Word een document maken, en dan opslaan als .pdf?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 20:28
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 25-06-2006 @ 20:38 :
je kan toch ook gewoon met Word een document maken, en dan opslaan als .pdf?
kan wel, werkt niet
Oud 25-06-2006, 21:04
M@rco
M@rco is offline
In Office 2007 kan het wel, maar die is nog niet af (je kunt trouwens wel gratis en voor niets Beta 2 downloaden van de MS site). Maar in eerdere versies kan het inderdaad niet, en zul je moeten uitwijken naar virtuele PDF-printers (wat in mijn ervaring overigens ook best goed werkt).

Laatst gewijzigd op 25-06-2006 om 21:37.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 21:27
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
M@rco schreef op 25-06-2006 @ 22:04 :
In Office 2007 kan het wel, maar die is nog niet af (ke kunt trouwens wel gratis en voor niets Beta 2 downloaden van de MS site). Maar in eerdere versies kan het inderdaad niet, en zul je moeten uitwijken naar virtuele PDF-printers (wat in mijn ervaring overigens ook best goed werkt).
ja die heb ik inderdaard, en daar werkt het
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 21:45
ILUsion
ILUsion is offline
LaTeX is juist wel aan te raden, maar is niet voor mensen die een snelle en makkelijke oplossing willen. Je doet er enige tijd over om het helemaal te kunnen benutten en dat schrikt Dr Hendre blijkbaar af, tja, verschillende gebruikers, verschillende eisen. Ik zou echt niet meer zonder kunnen, maar ik ben dan ook met veel formules en dergelijke bezig.

Voor een wetenschappelijk werk kun je amper buiten LaTeX, en zelfs daarvoor zijn WYSIWYG-editors (onder anders LyX, maar er zijn ook commeriële alternatieven die ingebouwde uitrekeningsmogelijkheden hebben (een soort integratie van Mathematica/Derive/Maple en LaTeX). Met Word kun je ook wel met formules werken, met de equation editor, maar dat is allesbehalve handig (MathType gaat al iets beter, maar nog steeds moet je veel klikken om een formule in je document te krijgen).

Het voordeel van pdflatex vind ik dat je meer controle hebt, je kan bijvoorbeeld ook de hoofdstukken in PDF laten weergeven zodat hij makkelijker bladerbaar is, ook kunnen links (hyperlinks of stukken van je inhoudsopgave) klikbaar gemaakt worden, dat in tegenstelling tot de meeste andere methoden (pdf-printers dus) om een PDF'je te maken.

En wat misschien ook nog als voordeel gezien kan worden is dat vermits LaTeX gewoon tekstgestuurd is (de broncode staat in gewone tekstbestanden), kun je gebruik maken van de bekende (veelgebruiikte/betrouwbare) versionning software als CVS en SubVersion, als je die zou gebruiken waarmee je verschillende versies van je bestanden op kan slaan zodat je een wijziging tussen twee versies makkelijk ongedaan kan maken of terug kan oproepen (voor als je leerkracht je vraagt naar een versie die je vroeger had afgegeven maar je ondertussen al verder gegaan bent met het schrijven bijvoorbeeld). Versionning is iets waar je heel veel voordelen uit kan halen. Word heeft trouwens een ingebouwde mogelijkheid daarvoor, maar voor zover ik weet worden je wordbestanden daarvan enkel gigantisch groot zodat het bewerken niet altijd even vlot gebeurt.

Office 2007 beta 2 kan inderdaad PDF'jes maken, maar in de definitieve versie zal die functie geschrapt worden (op vraag van Adobe omdat zij anders geen producten meer zouden verkopen). Maar ook de functionaliteit van die mogelijkheden in de beta zijn redelijk beperkt net zoals die van een pdf-printer.

Wat wel een mogelijkheid is, is de software van Adobe zelf te gebruiken en dan meerbepaald InDesign en Adobe Acrobat (Pro). InDesign mag dan en beetje overkill zijn (het is geen tekstverwerker maar een DTP-applicatie, dus de nadruk ligt eerder op de weergave dan op de inhoud en ik zou bijvoorbeeld geen enkel idee hebben hoe je daar met formules zou kunnen werken.

Als je dus met wetenschappelijke verslagen bezig bent, zeker LaTeX eens proberen. Voor gewone verslagen kun je gewoon Word en een pdf-printer (mijn favoriet is en blijft PDFCreator, die werkt bij mij meestal nog beter dan Adobe Acrobat Pro die vaak figuren zichtbaar in stukjes breekt). Word 2007 kan ik je in ieder geval ook aanraden, misschien is het nog niet zo heel stabiel, maar de meeste dingen werken wel (vaak opslaan is de boodschap!). Het voordeel van Word 2007 is dat Microsoft besloten heeft om opmaakstijlen beter zichtbaar te maken (= de enige mogelijkheid om in Word in eenzelfde consistente opmaak te krijgen) en om de mogelijkheden om automatisch inhoudsopgaves te maken en voor-opgemaakte voorbladen. Word 2007 is volgens mij een grote verbetering om een mooi maar consistent document te maken.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten