Oud 29-06-2006, 19:59
Mooneh
Mooneh is offline
Na mij de vloed

Hier rust ik met vijf sterren boven op me met madeliefjes en een klein lichtje voor als het donker wordt in plaats van zwart.

Hoe alles anders was toen ieder meisje een prinsesje kon zijn en ik
ik de eerste niet was en ook niet de laatste want de wereld
die moet cirkelen en cirkelen en cirkelen
voor altijd rond en rond en nooit meer stoppen.

De deuren open splinters in het rond.
Witte duiven vliegen naar buiten ze pikken kruimels uit mijn haar en fladderen ook weer weg.

Want duiven vliegen weg ja
dragen ziektes met zich mee
voor de prinses die een reden zoekt
om dood te gaan en misschien
heel misschien
nog even te vliegen op het laatst.

Ik vang een kruimel op mijn tong of was het de regen?

Was het de regen drinken we haar lustig op
de fiets als de vogels schuilen in de lucht en water langs raamkozijnen loopt.

Mijn bloes zal nat en wit zijn
mijn graf gedrenkt in zeewater.

Laatst gewijzigd op 29-06-2006 om 20:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2006, 23:17
REIE
REIE is offline
Die titel lijkt verdacht veel op "Apres nous, le déluge," uitspraak van Mme de Pompadour, maitresse van Lodewijk XV. Ook met dit als aanknopingspunt kan ik je metaforen niet ontcijferen.
Oud 29-06-2006, 23:27
Mooneh
Mooneh is offline
Citaat:
REIE schreef op 30-06-2006 @ 00:17 :
Die titel lijkt verdacht veel op "Apres nous, le déluge," uitspraak van Mme de Pompadour, maitresse van Lodewijk XV. Ook met dit als aanknopingspunt kan ik je metaforen niet ontcijferen.
Wat leuk dat je die link legt, REIE. Ik heb zelf ook deze zin in mijn hoofd gehad bij het schrijven van de titel, samen met het liedje Apres moi van Regina Spektor.
Oud 30-06-2006, 01:39
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
REIE schreef op 30-06-2006 @ 00:17 :
Volgens mij is 'Na mij/jou/ons de zondvloed' een heel normaal spreekwoord hoor, en niet in het bijzonder bedacht door Franse hovelingen of iets dergelijks

Maar het spreekwoord lijkt te zeggen dat je je nergens over bekommert omdat je niks met de gevolgen te maken hebt, maar in dit gedicht draagt het meisje toch nogal een last, zou ik zeggen
Oud 30-06-2006, 11:48
Mooneh
Mooneh is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 30-06-2006 @ 02:39 :
Volgens mij is 'Na mij/jou/ons de zondvloed' een heel normaal spreekwoord hoor, en niet in het bijzonder bedacht door Franse hovelingen of iets dergelijks

Maar het spreekwoord lijkt te zeggen dat je je nergens over bekommert omdat je niks met de gevolgen te maken hebt, maar in dit gedicht draagt het meisje toch nogal een last, zou ik zeggen
Misschien wenst het meisje dat na haar de vloed komt, maar is het niet zo.
Oud 30-06-2006, 21:10
REIE
REIE is offline
Citaat:
Mooneh schreef op 30-06-2006 @ 12:48 :
[gespeeld boos] Misschien? MISSCHIEN? Jij bent verdomme de dichter dus jij zou het ons moeten kunnen vertellen! Je gaat me toch niet vertellen dat je gedicht een oefening was in nietszeggend schrijven? Moet ik me nu naief voelen doordat ik er altijd vanuitga dat een dichter wel weet waar hij/zij over schrijft en zoniet, hij/zij de eigen onwetendheid wel aangeeft ("Ich weiss nicht was es soll bedeuten...") voor de lezer?

@ NfS: Volgens mij hebben ik en wikipedia gelijk. Wist je overigens dat wel vaker de herkomst bekend is van hele normale spreekwoorden? Het spreekwoord over de lelijke aap met de gouden ring is bijvoorbeeld van Cats.
Oud 30-06-2006, 22:09
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Mooneh schreef op 30-06-2006 @ 12:48 :
Met de regel over het graf lijkt het meer een vraag om een vloed 'tijdens' mij denk ik dan, niet?

]
Citaat:
REIE schreef:
@ NfS: Volgens mij hebben ik en wikipedia gelijk. Wist je overigens dat wel vaker de herkomst bekend is van hele normale spreekwoorden? Het spreekwoord over de lelijke aap met de gouden ring is bijvoorbeeld van Cats.
Mme de Pompedour (of Louis XV) heeft het wel gezegd, en het is een beroemde uitspraak, maar ze hebben het niet bedacht. Er zijn aanwijzingen dat het destijds al een spreekwoord was of dat ze geïnspireerd werden door o.a. Lucretius
Oud 03-07-2006, 16:38
Mooneh
Mooneh is offline
Citaat:
REIE schreef op 30-06-2006 @ 22:10 :
[gespeeld boos] Misschien? MISSCHIEN? Jij bent verdomme de dichter dus jij zou het ons moeten kunnen vertellen! Je gaat me toch niet vertellen dat je gedicht een oefening was in nietszeggend schrijven? Moet ik me nu naief voelen doordat ik er altijd vanuitga dat een dichter wel weet waar hij/zij over schrijft en zoniet, hij/zij de eigen onwetendheid wel aangeeft ("Ich weiss nicht was es soll bedeuten...") voor de lezer?

Lieve REIE,
ik ben inderdaad de schrijfster en bij deze een beetje toelichting. Het gedicht is gebaseerd op beelden, op gevoelens die beelden op roepen. Ik weet weldegelijk waar het over gaat maar ik weet ook dat het op verschillende manieren kan worden begrepen. De bedoeling is dan ook dat de beelden op worden geroepen, niet de verhaallijn. Ik weet niet of je daar ook een beetje boos van wordt, ik hoop het niet.

P.S Ik snap je irritatie wel hoor, het is nooit leuk om als lezer in het diepe te worden gegooid.

Laatst gewijzigd op 03-07-2006 om 16:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten