hallo,
ik zit met een voor mij groot probleem.
Na 2 jaar heb ik eindelijk weer een studie opgepakt, als BBL vorm, dus 4 dagen werken, 1 dag naar school.
Nu ben ik vanaf September bij bedrijf 'x' begonnen,en sinds dien alleen maar problemen gehad met het contract/loon.
Het eerste probleem was het contract wat ik kreeg, dit was een stage contract en geen normale arbeidsovereenkomst, dit werd later wel weer aangepast zodat ik nu een normale arbeidsovereenkomst heb,met minimumloon.
Tijd voor het eerste salaris, altijd leuk natuurlijk! Dat viel vies tegen, ik kreeg ongeveer 8 euro gestort. Wat bleek, omdat ik 4 dagen werken en 1 dag naar school ga,berekend men 80% van het minimumloon, en zij hebben ipv 80% nu 0,08% berekend....ongeveer 8 euro dus.....erg slordig, zeker omdat dit al de 2e fout is.
Ook dat werd later rechtgetrokken, maar over die 80% was ik het niet eens. Ik begrijp dat er 20% afvalt omdat ik er 1 dag niet ben, maar in mijn contract staat het volgende :
'Het salaris bij indiensttreding bedraagt het wettelijke minimumjeugdloon bij een 4-daagse werkweek, zijnde 1091,90 euro bruto per maand voor een 22-jarige.'
Iedereen kan hieruit opmaken dat ik dit bedrag dus krijg voor 4 dagen werken, en dat hier dus geen 20% vanaf moet gaan.
Het bedrijf zelf erkent dit ook, zij hebben (wederom) een fout gemaakt.
En hoewel het contract door beide partijen is getekend, willen ze mij nu een ander contract opsturen met een excuusbrief. In dit contract staat dan natuurlijk dat dit bedrag voor 5 dagen is,en dat er 20% af gaat.
Zij zeggen dat ze dit eenzijdig mogen aanpassen, maar ik geloof hier echt niets van.
Weet iemand of dit zomaar mag/kan?
En wat zouden jullie doen in deze situatie?
Ik ben nog steeds van mening dat ik het bedrag zou moeten krijgen voor de 4daagse werkweek, beide partijen hebben dit getekend,en sowieso is het niet mijn fout, en ik kan ook zeker niet van te voren weten dat dit niet klopte....
Ik hoop op jullie reacties,
alvast bedankt voor de moeite en het lezen van het verhaal!
|