Oud 10-12-2006, 10:53
Kwekky
Kwekky is offline
Ik zit sinds korte tijd op kot (kamers) en had in het begin mijn hamster meegenomen. Ja, ik weet, het is een nachtdier maar ik wou het toch een kans geven.

Helaas, teveel lawaai.. Ik heb er 3 weken proberen aan te wennen, maar meneertje was gewoon té luidruchtig. Hij staat nu dus terug bij mijn ouders thuis.

Nu was mijn vraag, of gerbils dan meer geschikt zijn voor op kot? '(ik heb een redelijk groot kot dus ze kunnen ook in een grote kooi)

Dus mensen die hier ervaring mee hebben, willen jullie even antwoorden op onderstaande vragen?

- hebben die beestjes een geurniveau zoals konijnen (die echt té hard ruiken voor op een "kleine" ruimte te houden)
- maken ze veel lawaai?
- zijn ze even 'pakgraag' als hamsters?
- hoe groot zou zo'n kooi moeten zijn?
- eventueel nog tips of opmerking?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2006, 11:33
AlopiA
AlopiA is offline
Ik heb al jaren gerbils ik kan je dus vast wel helpen.

Gerbils geuren vrijwel niet, het zijn woestijndieren dus ze plassen niet veel, en de keuteltjes zijn hard en droog.

Ze hebben wel een vrij grote kooi nodig, denk aan formaatje rattenkooi. Ze moeten veel kunnen klimmen en spelen en je moet er ook meer dan 1 nemen.

Ze maken redelijk wat lawaai, het zijn schemerdieren en worden dus vooral 's avonds actief. 's Nachts heb ik nooit echt last van ze gehad, maar ze willen best nog eens wat gaan graven in hun kooi. Ik weet niet of je echt absolute stilte wilt, maar dan zijn gerbils helaas ook niet geschikt. Ze kunnen nog redelijk wat lawaai maken, maar ik ben er aan gewend geraakt.

Je zult geen plastic dingen in de kooi kunnen plaatsen want ze vreten alles stuk. Ik zou allemaal stenen dingen plaatsen (ook geen plastic huisjes of toiletbakken). Je kunt ook hardhouten
spulletjes gebruiken, die vreten ze langzaam kapot maar dat is wel goed voor hun tandjes. Leg ook lege wc-rollen in de kooi, daar spelen ze lekker mee (en dat gaat ook allemaal stuk)

Ze zijn niet heel erg handtam te krijgen. Het zijn erg actieve diertjes die niet lekker tegen je aan komen liggen. Ze rennen en spelen liever. Je moet er wel veel mee bezig zijn zodat je ze wel makkelijk kunt pakken.
Houd er wel rekening mee dat de beestjes watervlug zijn, dus ga er in het begin vanuit dat je best een keer het beestje moet gaan vangen (wat je best een uur of langer kan kosten).

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, je kunt me ook altijd pm'en of mailen
Oud 10-12-2006, 12:31
Ceespop
Ceespop is offline
Oud 10-12-2006, 12:49
Skreature
Skreature is offline
Je moet ze in een grote thermosfles of een kleine koelkast bewaren, dan hoor je niets, en hebben ze t lekker warm
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 13:07
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
gerbils zijn voor mij de ideale knaagdieren

stinken doen ze niet en echt geuren ook niet, als je tenminste gewoon op tijd de kooi schoonmaakt

qua huisvesting zou ik echt op zoek gaan naar een oud aquarium, hoeveel plezier ik mijn gerbils daar wel niet mee heb gedaan
tevens kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat dat ook een stuk veiliger is. Knaagdierkooien hebben vrijwel altijd een plastic onderbak (alleen terenziani niet, meen ik) en dat slopen ze gegarandeerd. bovendien is een aquarium goed schoon te houden en als er eventueel katten rondlopen is je gerbil ook wat veiliger.

hoeveel lawaai ze maken, hangt af van wat je in de kooi hebt gelegd. Plastic dingen worden compleet aangevallen en gesloopt en maakt dus ook echt een k*therrie als je lekker probeert te slapen. Andere dingen worden ook gelijk onder handen genomen, maar zul je minder last van hebben dan de plastic dingen. Wc-rolletjes/keukenrollenetc zijn echt ideaal vermaak voor de gerbils. Ze kunnen het slopen en daarna als nestmateriaal gebruiken

gerbils zijn geen echte knuffeldieren die je oppakt op je schoot zet en een uur aait.

Ik heb 1 gerbil gehad waar ik werkelijk waar alles mee kon doen, zonder dat ze iets tegen mij zou doen. (dat is erg handig als ze bijvb. een ontstoken oogje heeft en je 3x per dag moet zalven)
Mijn andere gerbils waren een stuk minder aardig en wilden nog wel eens bijten als je ze oppakte ofzo (begrijpelijk, maar wel vervelend)
Hou er rekening mee dat de tanden van gerbils echt messen zijn, ben 1 keer gebeten en had echt een stuk vel los hangen gewoon

kwijtraken zal je ongetwijfeld nog wel eens overkomen
Ze zijn erg slim, snel en klein en hebben veels te snel door als ze ergens uit kunnen komen en ze hebben dan ook lak aan alles wat ze tegen komen.

Verder zijn gerbils echt beestjes waar je uren naar kan kijken.
Die van mij hadden op een gegeven moment zelfs uitgevonden hoe ze de kat konden irriteren/uitdagen/pesten

als je nog meer wil weten, hoor ik t wel

p.s. als je gerbils wil nemen, lees je dan eerst heel goed in over de voeding!! Ze mogen best veel dingen niet (of liever niet) en hebben bepaalde dingen juist weer dagelijks nodig.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 09:18
Kwekky
Kwekky is offline
Oke alvast heel hard bedankt!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 11:13
juno
juno is offline
Begrijp ik uit deze verhalen dat een rat niet zo vuil is als twee gerbils, wat qua formaat dus wel klopt? Want daarom kneep ik hem toch altijd een beetje voor een rat. Ik had hele lieve gerbils, maar er zaten ook krengen tussen.

Gerbils kunnen niet alleen, maar soms hebben ze echt dominantiegevechten. Qua karakter komen ze niet altijd overeen. Dat s een kwestie van geluk hebben.

Een mannetje en een vrouwtje gaat wel altijd goed, maar ja...dat gaat weer veel te goed. Voor je het weet heb je 12 gerbils.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 21:12
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
juno schreef op 13-12-2006 @ 12:13 :
Begrijp ik uit deze verhalen dat een rat niet zo vuil is als twee gerbils, wat qua formaat dus wel klopt? Want daarom kneep ik hem toch altijd een beetje voor een rat. Ik had hele lieve gerbils, maar er zaten ook krengen tussen.

Gerbils kunnen niet alleen, maar soms hebben ze echt dominantiegevechten. Qua karakter komen ze niet altijd overeen. Dat s een kwestie van geluk hebben.

Een mannetje en een vrouwtje gaat wel altijd goed, maar ja...dat gaat weer veel te goed. Voor je het weet heb je 12 gerbils.
als je vuil bedoelt van geur/ontlasting dan heb ik liever 5 gerbils dan 1 rat.
de keutels van gerbils zijn nagenoeg geurvrij, naar eigen ervaringen

als je 2 gerbils vanaf het begin bij elkaar hebt zitten, zul je geen problemen krijgen.
echter op latere leeftijd (vanaf een maand of 9, meen ik) wordt het een stuk lastiger 2 gebrils nog bij elkaar te zetten, inderdaad door dominantie. (op internet kun je wel veel goede manieren vinden om ze toch aan elkaar voor te stellen op een veilige wijze)
bij mijn gerbils is het wel goed gegaan toen ik tot 2 keer toe een nieuwe gerbil erbij zette(1 keer op 8mnd en 1 keer op 1,5 jaar)
dat is dus wel maar net een kwestie van geluk hebben

mannetjes en vrouwtjes hoeft in de regel ook niet samen te gaan, ze zijn wellicht iets minder fel op elkaar dan geslachtsgenoten, gevechten kunnen echter nog steeds tot de dood aan toe gaan.

iets wat veel mensen overigens niet verwachten:
een gemiddelde gerbil wordt 3-5 jaar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten