Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2004, 22:31
SuperSanne
SuperSanne is offline
Nou ja... niet die van mij, maar die van m'n zusje. Ze heeft 2 gerbils (vrouwtjes, ongeveer anderhalf jaar oud) die het heel goed met elkaar kunnen vinden. Altijd elkaar wassen, samen eten, samen slapen, niets aan de hand. maar sinds een paar dagen zijn ze opeens helemaal gek geworde. de ene gerbil zit steeds achter de ander aan, en die moet met zo'n hoge snelheid wegrennen dat 'ie letterlijk tegen de wanden van het aquarium opvliegt en vervolgens vaak met een soort achterwaardse salto (matrix gerbil ) neerstort. dat duurt vaak zo'n 10 secnden (wat best lang is). daarna keert de rust een paar minuten terug en beginnen ze weer. Beide gerbils zien er nog gezond uit. Er ligt en héééél klein beetje bloed in de kooi en een vage streep opgedroogt bloed aan de wand, maar volgens ons komt dat door die crashpartijen die die beesten maken (gelukkig ligt er een dikke laag bodembedekker in de bak dus ze komen in ieder geval zacht terecht). het zijn geen echte druppels. verder ziet hun vacht er goed uit. Die glanst (bij beide gerbils) nog heel mooi, ze hebben geen kale plekken en ze hebbe ook geen wondjes. Ze eten en drinken nog normaal en ze zijn absoluut niet schuw. Alleen die rare achtervolgingen en chrashpartijen (soms halen ze zelfs het deksel van de kooi als ze weer eens tegen een wand opvliegen) hebben we nog nooit gezien... Zijn ze nou toch aan het vechtenof is het iets anders
Oud 12-07-2004, 22:34
elledc
elledc is offline
Volgens mij worden die beestjes gek omdat ze in een mini aquarium zitten. Het is gewoon zielig om die beesten op te sluiten
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 23:00
Bleater
Bleater is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 12-07-2004 @ 23:34 :
Volgens mij worden die beestjes gek omdat ze in een mini aquarium zitten. Het is gewoon zielig om die beesten op te sluiten
juistem. Die beesten doen het zowiezo niet goed in gevangenschap. Mijn zus had er twee, waarvan er een een paar van z'n eigen jongen doodmaakte.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 23:17
elledc
elledc is offline
Citaat:
Bleater schreef op 13-07-2004 @ 00:00 :
juistem. Die beesten doen het zowiezo niet goed in gevangenschap. Mijn zus had er twee, waarvan er een een paar van z'n eigen jongen doodmaakte.
Mijn buren hadden er 3, ze zijn na enkele maanden achtereenvolgens gestorven, de een beet de andere dood, en de andere ging waarschijnlijk dood uit verveling.
Echt triest om die beesten op te sluiten, dat een mens dit niet kan inzien
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 00:59
Tiño
Tiño is offline
kweet zo snel ff niet of gerbrils en ratten te vergelijken zijn,maar mijn ratten(2stuks) zitten samen in een kooi van 200cm hoogte,50 cm diepte,150cm lengte,dus aardig groot, leven ook prima samen,maar de laatste dagen zijn ze iets wilder en stoeieriger etc. dus misschien hangt er iets in de lucht voor de knaagdieren ofzo,kweet t echt niet,maarja...
Oud 13-07-2004, 09:31
SuperSanne
SuperSanne is offline
dat die bak te klein is lijkt me sterk want dat ding is werkelijk GIGANTISCH!!! (er passen volgens mij nog makkelijk 5 gerbils bij) eerst maar even vragen hoe ze leven voor je gaat gillen dat ze mishandeld worden, vinden jullie niet? . Daar komt bij dat ze anderhalf jaar zonder probemen met elkaar geleefd hebben. De kooi staat trouwens vol takken en klimmateriaal en een 30cm dikke laag bodembedekking waar ze een heel gangenstelsen in kunnen graven dus verveling lijkt me geen pobleem. We gaan waarschijnlijk even met ze naar de dierenarts, want die kleine ziet er wat raar uit. Vacht staat overeind en lijkt "vettig", ze drinkt minder... we vertrouwen het niet. Las ook ergens dat als de ene gerbil ziek is, de andere gerbil deze iets probeert aan te doen om te voorkomen dat de rest van de troep besmet raakt. is dit zo?
Oud 13-07-2004, 10:36
elledc
elledc is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 13-07-2004 @ 10:31 :
dat die bak te klein is lijkt me sterk want dat ding is werkelijk GIGANTISCH!!! (er passen volgens mij nog makkelijk 5 gerbils bij) eerst maar even vragen hoe ze leven voor je gaat gillen dat ze mishandeld worden, vinden jullie niet? . Daar komt bij dat ze anderhalf jaar zonder probemen met elkaar geleefd hebben. De kooi staat trouwens vol takken en klimmateriaal en een 30cm dikke laag bodembedekking waar ze een heel gangenstelsen in kunnen graven dus verveling lijkt me geen pobleem.
Je maakt er 'n speeltuin van
Ik wil jou niet uitschelden ofzo hoor maar ik vind het moeilijk te begrijpen dat zelfs een kooi van 50 cm op 30 cm bijvoorbeeld voldoende ruimte is, wat je er ook allemaal insmijt. Hetzelfde geldt voor cavia's, vissen, vogels enz. Ik weet niet wat de lol eraan is om die beesten op te sluiten.

Maargoed, het kan inderdaad kloppen dat de ene gerbil de andere iets wil aandoen omdat die andere dus ziek is of een aandoening heeft. Snel naar de dierenarts gaan dus.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 12:11
Verwijderd
nee op een paard zitten is leuk
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 12:52
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 13-07-2004 @ 11:36 :
Je maakt er 'n speeltuin van
Ik wil jou niet uitschelden ofzo hoor maar ik vind het moeilijk te begrijpen dat zelfs een kooi van 50 cm op 30 cm bijvoorbeeld voldoende ruimte is, wat je er ook allemaal insmijt. Hetzelfde geldt voor cavia's, vissen, vogels enz. Ik weet niet wat de lol eraan is om die beesten op te sluiten.

Maargoed, het kan inderdaad kloppen dat de ene gerbil de andere iets wil aandoen omdat die andere dus ziek is of een aandoening heeft. Snel naar de dierenarts gaan dus.
de bak is 1,5 meter bij ik geloof 70 cm. Ongeveer 70cm hoog met een laag spul (weet niet wat ze gebruikt) van 30 cm 9heel erg leuk, je ziet echt zo'n gangenstelsel . ze hebben niet zo gek veel speelgoed, maar er staan wel wat takken in de kooi (ook om op te knagen), een huisje (kokosnoot) en zo nu en dan krijgen ze iets als zo'n kartonnetje van een wc-rol (dan wordne ze echt helemaal gek, ze rusten niet voor da ding in honderden stukjes door de bak verspreid ligt ). we verwisselen zo nu en dan de takken van plaats voor afwisseling en ze mogen ook wel eens in een soort zandbak met chinchillazand en nog iets. dat is toch wel goed hoop ik? Ze hebben eerst ook een tijdje een looprad gehad, maar dat hebben we weggehaalt toen we lazen dat ze hun staart daarin kunnen kwijtraken . M'n zusje is overigens op dit moment naar de dierenarts, ben benieuwd
P.S. 30 bij 50 cm??? Dat klinkt meer als een goudvissenkom dan als een fatsoenlijk aquarium (deze is wel erg groot, maar het was zo'n ding waar eerst van die tropische vissen ingezeten hebben )

Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 12:54.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 13:13
AlopiA
AlopiA is offline
Misschien dat de 1 altijd de baas was, nu zwakker overkomt en dat de ander de 'leiding' over wil nemen. Dat is bij mij ook geweest, het kan goed gaan, of het gaat helemaal mis, zoals dus bij mij. De vellen lagen er op een nacht ineens bij, de rest van hun leventje maar een tussenschotje erbij gedaan. Goed opletten dus!
Oud 13-07-2004, 15:18
elledc
elledc is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 13-07-2004 @ 13:52 :
de bak is 1,5 meter bij ik geloof 70 cm. Ongeveer 70cm hoog met een laag spul (weet niet wat ze gebruikt) van 30 cm 9heel erg leuk, je ziet echt zo'n gangenstelsel . ze hebben niet zo gek veel speelgoed, maar er staan wel wat takken in de kooi (ook om op te knagen), een huisje (kokosnoot) en zo nu en dan krijgen ze iets als zo'n kartonnetje van een wc-rol (dan wordne ze echt helemaal gek, ze rusten niet voor da ding in honderden stukjes door de bak verspreid ligt ). we verwisselen zo nu en dan de takken van plaats voor afwisseling en ze mogen ook wel eens in een soort zandbak met chinchillazand en nog iets. dat is toch wel goed hoop ik? Ze hebben eerst ook een tijdje een looprad gehad, maar dat hebben we weggehaalt toen we lazen dat ze hun staart daarin kunnen kwijtraken . M'n zusje is overigens op dit moment naar de dierenarts, ben benieuwd
P.S. 30 bij 50 cm??? Dat klinkt meer als een goudvissenkom dan als een fatsoenlijk aquarium (deze is wel erg groot, maar het was zo'n ding waar eerst van die tropische vissen ingezeten hebben )
Haa OK dat lijkt wel diervriendelijker dan.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 15:21
elledc
elledc is offline
Citaat:
MCH schreef op 13-07-2004 @ 13:11 :
nee op een paard zitten is leuk
Heb je het over mij omwille van mijn avatar? Dan moet ik je teleurstellen want een paard heb ik zelf niet en paardrijden heb ik nog niet gedaan, het zijn gewoon zeer mooie dieren
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 16:02
Eend
Eend is offline
Waarom begint iedereen al gelijk te zeuren dat de kooi te klein is als nog niet eens d ematen van de kooi zijn doorgegeven?

Mijn cavia's hebben momenteel ook zo'n bui. Je hebt dan wel geen mannetjes, maar vrouwtjes worden ook geil in deze tijd van het jaar. Als de baas van de kooi ziek is (wat bij mij het geval was) dan gaan ze ook lopen klieren. Uiteindelijk is mijn 'baasje' beter geworden en heeft d'r plek terug gepakt.

Maar om nou gelijk iemand aan te vallen dat ie zn beesten in een te kleine kooi opsluit vind ik echt wat overdreven. Dat gebeurd hier wel vaker en daar irriteer ik me mateloos aan.

Je hebt pas het recht van oordelen als je het dier in zijn levensomstandigheden hebt gezien of een foto daarvan.
Oud 13-07-2004, 18:01
AlopiA
AlopiA is offline
Mag ik vragen wat voor bodembedekker je hebt? want ik heb zaagsel gehad, maar daar kunnen ze longontsteking van krijgen, ik heb chinchillazand gehad, maar toen kon ik mijn bak niet meer optillen en mijn gerbils vonden het niet leuk, dus nu heb ik beukensnippers, maar daar kunnen ze niet echt tunnels in graven..

Kiezen jou gerbils ook steeds een hoekje uit op leeg te graven? mijn gerbils iig wel, elke dag een andere hoek, die graven ze helemaal leeg en daar verplaatsten ze hun huis dan weer heen. Volgende dag weer een andere hoek
Oud 13-07-2004, 19:10
elledc
elledc is offline
Citaat:
Eend schreef op 13-07-2004 @ 17:02 :
Waarom begint iedereen al gelijk te zeuren dat de kooi te klein is als nog niet eens d ematen van de kooi zijn doorgegeven?
Een kooi die nog zo groot is als 1m op 1m is ook niet bepaald groot. In de losse natuur, hun biotoop, zijn de afmetingen oneindig.

Ik zit bij het dierenfonds waarbij na onderzoek bleek dat 85% van diegene die huisdiertjes hebben zoals cavia's, gerbils, slangen, vissen, vogels hun dier in een te kleine ruimte laten leven waarbij het dier na verloop van (korte) tijd sterft uit verveling of uit plaatsgebrek.

Voor de mens is het leuk die beestjes in kooien te zien zitten maar voor die dieren is het natuurlijk veel minder leuk.
Dus zeg aub niet dat ik zit te zeuren.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 19:11
elledc
elledc is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 13-07-2004 @ 19:01 :
Kiezen jou gerbils ook steeds een hoekje uit op leeg te graven? mijn gerbils iig wel, elke dag een andere hoek, die graven ze helemaal leeg en daar verplaatsten ze hun huis dan weer heen. Volgende dag weer een andere hoek
Leuk seg!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 19:43
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 13-07-2004 @ 20:11 :
Leuk seg!
Doe niet zo flauw.

Dat ze in het wild oneindig de ruimte hadden is natuurlijk wel waar, maar er zijn heus geen mensen met hun schepnetje de wildernis in gegaan om die beesten van hun vrijheid te beroven. Dus wat mensen met huisdieren nu eigenlijk doen, is die beestjes een huis geven zo goed als het kan. Want vrijlaten kan natuurlijk ook niet meer.
Oud 13-07-2004, 20:56
Eend
Eend is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 13-07-2004 @ 20:10 :
Ik zit bij het dierenfonds waarbij na onderzoek bleek dat 85% van diegene die huisdiertjes hebben zoals cavia's, gerbils, slangen, vissen, vogels hun dier in een te kleine ruimte laten leven waarbij het dier na verloop van (korte) tijd sterft uit verveling of uit plaatsgebrek.
Dus dan moet het in dit geval ook maar zo zijn? Een beetje bevooroordeeld.
Oud 14-07-2004, 09:34
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Eend schreef op 13-07-2004 @ 21:56 :
Dus dan moet het in dit geval ook maar zo zijn? Een beetje bevooroordeeld.
Zoiets dacht ik ook. ik en mn zusj houden allebi echt veel van dieren en proberen er zoveel mogelijk over te weten (bij de bieb begroeten ze ons ook bijna met "goh, jij weer?" ) zodat we ze goed kunnen verzorgen. dan komt het heel kwetsend over als iedereen opeens moord en brand slaat terwijl ze de feiten niet eens kennen. Overigens zouden we ze het liefst natuurlijk een kooi van 50 meter geven, maar we wonen in een huurhuis, niet in de amsterdam arena . Overigens de stand van zaken: m'n zusje is naar de ierenarts geweest (de gerbil heet Cola, ze bleek daar maar 60 gram te wegen dus de dierenarts noemt haar nu Cola Light ). ze heeft een hele grote wond aan aar achterste, en m'n zsje was nog net op tjd: met antibioticadruppels (die krijgt ze een week) komt het nog wel goed, maar als ze een paar dagen later was geweest zou ze waarschijnlijk bloedvergiftiging hebbn gekregen . ze kunnen niet meer bij elkaar (de gerbils, niet mijn zusje en de dierenarts ). Ze heeft een tweedekooi gekocht voor Cola, en Pepsi (zo heet de andere) blijft in de oude bak. We vinden het echt heel zielig dat ze in hun uppie zitten, maar ze zijn waarschijnlijk te oud om en nog een nieuwe bj te doen, en volgens de dierenart kunnen pepsi en cola nooit meer bij elkaar omdat ze dan net zolang zullen vechten tot er nog maar één over is. Dat schijnt soms zonder enige reden te gebeuren . M'n zusje probeert ze nu allebei zoveel mogenlijk menselijke aandacht te geven (drie keer per dag uit de kooi en ze op haar schouder of hoofd laten zitten en klimmen). Niet hetzelfde als aandacht van een soortgenoot, maar ja.. het is beter dan niets (ik ben er fel tegen als gerbils alleen zitten omdat het echte groepsdieren zijn, maar we weten niet wat we anders moeten... als er nog iemand andere ideeën heeft: graag!!!)
Oud 14-07-2004, 09:44
AlopiA
AlopiA is offline
Dat hebben mijn gerbils dus ook gehad, wat ik toen heb gedaan (werkt prima) is met een stuk plexiglas de kooi in 2en splitsen, in het plexiglas kun je nog voorzichtig wat gaatjes boren. Of je gebruikt heel fijn gaas, maar zelf doe ik dat liever niet omdat ik bang ben dat ze zichzelf eraan verwonden.
Zo kunnen ze de ander nog zien en ruiken, maar ze kunnen elkaar niet verwonden. Mijn gerbils - die zichzelf heel erg eenzaam voelden toen ik ze uit elkaar moest halen - zijn er weer helemaal van opgeknapt!
Oud 16-07-2004, 01:24
p-chez
p-chez is offline
Knaagdieren zijn sowieso waardeloze huisdieren. Die horen niet in een kooitje. Dus gaan ze flippen. Zou jij ook doen probably.
Oud 16-07-2004, 01:26
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef op 16-07-2004 @ 02:24 :
Knaagdieren zijn sowieso waardeloze huisdieren. Die horen niet in een kooitje. Dus gaan ze flippen. Zou jij ook doen probably.
Iets de pan uit flippen zeg je? Flip anders nog eens wat!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 13:07
finkelstien
finkelstien is offline
Hmm..gerbils zijn toffe beesten

Woestijndieren, dus makkelijk in schoonmaak onderhoud. Urineren niet mega veel.

Wij hadden ze in een plastic back ( zo'n konijnenbak ) met geimproviseerde laagjes. Daar hadden ze zich in no-time doorheen geknaagd.

Ik wil ooit weer eens gerbils Maar dan een woestijnbak maken.
Dus zand en boomstammen
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 14:13
Verwijderd
mijn gerbils heb ik ook al een tijdje en nu af en toe lijkt het ook alsof ze ruzie maken...
ze rennen elkaar als een gek achterna en bijten elkaar enzo..
maar ze zijn niet gewond ofzo..
heeeeel vaag
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 15:00
AlopiA
AlopiA is offline
Als je trouwens zand hebt als bodembedekker, hoe vaak moet je dan de bak verschonen?
Oud 16-07-2004, 16:49
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 16-07-2004 @ 16:00 :
Als je trouwens zand hebt als bodembedekker, hoe vaak moet je dan de bak verschonen?
vraag ik me ook af . m'n zusje heeft wel een aparte zandbak voor de erbild, maa in de kooi?
de gewonde gerbil heeft trouwens nu een dikke laag wcpapier proppen in de kooi (op aanraden van de dierenarts, na een weekje mag ze weer gewone bodembedekking) dus het is nu net een sneeuwlandschap
Oud 20-07-2004, 12:19
Silver rain
Silver rain is offline
Goed dat ze naar de dierenarts geweest is en ze zoveel aandacht geeft.
Ik had eerst ook 2 gerbils. Ze hadden een ruime kooi en zagen er ook gelukkig uit. Ze hadden wel soms dat ze achter elkaar aan gingen en stoeiden, maar daarna lagen ze weer tegen elkaar aan te slapen. Echt zo grappig hoe blij ze waren als ik een lege wc-rol in de kooi legde, echt een tip voor iedereen met gerbils Toen de ene na 5 jaar dood ging heb ik die andere minstens 2 uur per dag uit de kooi gehaald. Na een jaar ging ook zij dood, maar ik denk niet dat ze zich eenzaam heeft gevoeld. Ook toen ze nog met z'n 2en waren haalde ik ze elke dag er minstens 1 keer uit.
Bij mij stond er ook een aparte bak zand in de kooi, maar als bodembedekking zou ik niet weten hoe vaak het verschoond zou moeten worden. Niet dat dit nu zoveel toevoegt maarja, ik dacht ik vertel ook even over m'n vroegere gerbils

Laatst gewijzigd op 20-07-2004 om 12:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten