Oud 26-02-2007, 10:42
noa-zut
noa-zut is offline
Ik heb op vakantie iets raars meegemaakt. Ik was op Tenerife en toen ik wilde afrekenen in een drogisterij wilde ik met pin betalen. De kassière pakte mijn pinpasje, deed hem ergens doorheen en drukte toen op een groen knopje. Tot mijn grote verbazing rolde er een bonnetje uit de machine en gaf ze mijn pasje terug waarna ze mij nog een fijne dag wenste!

Geschrokken van het feit dat er zomaar met mijn pasje betaald kon worden zonder dat ik mijn pincode heb gebruikt heb ik gelijk de volgende dag op mijn internetrekening gekeken of het bedrag wel klopte met het bedrag dat op het doosje stond dat ik gekocht had. Dit klopte gelukkig ook. Nou ben ik dus nieuwsgierig hoe zij dit kunnen doen en in hoeverre dit betrouwbaar en veilig is. Ik had voor mijn vakantie een groot bedrag op deze rekening gestort en ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren wanneer ik mijn pasje was verloren.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan of dat dit in meer landen gebeurt?
Advertentie
Oud 26-02-2007, 12:43
Kali
Kali is offline
Moest je het bonnetje ook niet ondertekenen?

Want in Duitsland, gebeurt dit ook en dan moet je gewoon nog tekenen zoals bij visa
Oud 26-02-2007, 13:24
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Kali schreef op 26-02-2007 @ 13:43 :
Want in Duitsland, gebeurt dit ook en dan moet je gewoon nog tekenen zoals bij visa
Zelfde in Frankrijk.
Oud 26-02-2007, 16:18
noa-zut
noa-zut is offline
Citaat:

Nee, ik hoefde helemaal niks te ondertekenen, kreeg enkel het bonnetje mee. Maar nou vraag ik mij nog steeds af hoe dit dan kan? Ik bedoel, waarom zit die pincode er dan op? Want het is niet mogelijk geld van iemands rekening nr af te schrijven enkel door het rekeningnr en pasnummer te weten. Hoe kan het dan dat dit bij hen wel lukt? En sowieso, wat zou je aan een ondertekend bonnetje verder hebben .
Oud 26-02-2007, 16:40
Verwijderd
Citaat:
noa-zut schreef op 26-02-2007 @ 17:18 :
Nee, ik hoefde helemaal niks te ondertekenen, kreeg enkel het bonnetje mee. Maar nou vraag ik mij nog steeds af hoe dit dan kan? Ik bedoel, waarom zit die pincode er dan op? Want het is niet mogelijk geld van iemands rekening nr af te schrijven enkel door het rekeningnr en pasnummer te weten. Hoe kan het dan dat dit bij hen wel lukt? En sowieso, wat zou je aan een ondertekend bonnetje verder hebben .
dat snap ik dus ook nooit, verbaas me al jaren over de Verschrikkelijke Dingen die kunnen gebeuren met een pinpas in frankrijk
Oud 26-02-2007, 19:07
Verwijderd
Hollanders op vakantie.
Oud 27-02-2007, 11:43
Jimmy Who?
Jimmy Who? is offline
Zeur niet zo, het principe van een pinpas is dat je hem niet kwijt raakt, en er zorgvuldig mee omgaat. Dat is je eigen verantwoordelijkheid, niet die van de kassajuf. Daarnaast ben je verzekerd tegen diefstal en verlies d.m.v. je reisverzekering, tenminste, als je zo verstandig bent om die af te sluiten.
Oud 27-02-2007, 11:43
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:

En in Engeland ook
Oud 27-02-2007, 12:49
Sandersss
Sandersss is offline
Volgens mij heb ik mn pincode ook neit elke keer ingetoetst in Ierland.
Oud 27-02-2007, 15:33
noa-zut
noa-zut is offline
Citaat:
Jimmy Who? schreef op 27-02-2007 @ 12:43 :
Zeur niet zo, het principe van een pinpas is dat je hem niet kwijt raakt, en er zorgvuldig mee omgaat. Dat is je eigen verantwoordelijkheid, niet die van de kassajuf. Daarnaast ben je verzekerd tegen diefstal en verlies d.m.v. je reisverzekering, tenminste, als je zo verstandig bent om die af te sluiten.
Waarom gelijk zo'n reactie? Ik had het gewoon nooit meegemaakt en vroeg mij af hoe dat kan, want waarom is er dan ook niet zo'n systeem in nl? Dat is dan toch veel makkelijker dan dat gehannes met pincode's?
Oud 28-02-2007, 08:07
Verwijderd
Citaat:
noa-zut schreef op 27-02-2007 @ 16:33 :
Waarom gelijk zo'n reactie? Ik had het gewoon nooit meegemaakt en vroeg mij af hoe dat kan, want waarom is er dan ook niet zo'n systeem in nl? Dat is dan toch veel makkelijker dan dat gehannes met pincode's?
omdat het natuurlijk wel minder veilig is... misschien zijn nederlanders gewoon wat minder relaxed en wat meer paranoide dan andere europeanen
Oud 28-02-2007, 09:45
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Nou ja, als een ondernemer in Nederland jouw naam en rekeningnummer kent, kan hij ook geld van je rekening afschrijven. Zo bijzonder is dat niet.
Oud 03-03-2007, 23:28
Fiorellina
Fiorellina is offline
In Amerika wordt er bijna nooit naar je handtekening gekeken als je met je CC betaald en ik heb het ook een flink aantal keren gehad dat als het bedrag minder dan $ 20 dollar is dat er dan niet eens getekend hoeft te worden.

Vreemd vind ik het dat je niet je Pincode hoefde in te toetsen, want er wordt tussen nu en de zomer een nieuw systeem ingevoerd voor betaling met CC in Europa, je hebt dan ook een Pincode daarvoor nodig. Alleen handtekeningen zetten is veel te fraude gevoelig.
Oud 06-03-2007, 19:20
Verwijderd
Ik gebruik alleen CCD in het buitenland, CCD bedrijven bieden meestal een soort verzekering tegen fraude... dat als iemand zijn vingers op jou CCD nummer krijgt, jij niet voor de diefstal (gebruik van CCD) hoeft te betalen. Met mijn pinpasje kunnen ze zo aan mijn cash... ick.
Oud 09-03-2007, 16:46
Verwijderd
volgens mij is hier al eerder een topic over geweest, half jaartje terug ofzo? het is schijnbaar vrij normaal in het buitenland.
Oud 11-03-2007, 22:27
Luna
Luna is offline
officieel moeten ze je paspoort vragen geloof ik en moet je idd tekenen maar dit gebeurt niet altijd.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten