Bij ons worden alle ingeleverde papers beoordeeld aan een van te voren opgesteld protocol. Je kan zo precies zien hoeveel punten je op welk onderdeel hebt gescoord. Ik weet niet of dit per universiteit verschillende is, maar ik kan me haast niet voorstellen dat een docent niet hoeft te kunnen aantonen hoe hij/zij aan een cijfer komt.
Los van de vraag wie er gelijk heeft is wat je ermee kunt. Ik zelf heb dit jaar ookal 3x een meningsverschil gehad met een docent, maar dat was om een tentamenvraagstuk. Daarbij valt duidelijk te beoordelen wat juist is en wat niet juist is. Bij een paper ligt dat een stuk moeilijker. Je kan namelijk alleen beroordelen aan de hand van andere papers en hun beoordelingsformulieren of je bent benadeeld of niet. Dit is eigenlijk niet mogelijk en ook niet wenselijk, de docent zal het je niet in dank afnemen en waarschijnlijk met argumenten komen waarom naar zijn mening het ene zwaarder weegt dan het ander. Op dit vlak valt dus niet zoveel te halen. Een andere manier is om een second opinion te vragen over je paper. Om dit te realiseren moet je sowieso naar de examencommissie. Het ligt er dan aan hoe de examencommissie dit soort dingen behandeld. Meestal gaan ze met docenten overleggen binnen dezelfde vakgroep. Die zullen hun collega over het algemeen dekken. Je paper zal dus extern moeten worden beoordeeld, hetgeen een hoop tijd kost en een hoop gezeur met zich meeneemt.
Voor de precieze gang van zaken kan je het best langs je studie-adviseur gaan of langs de ombudsman van je universiteit mochten ze die hebben.
Je moet je de volgende punten goed realiseren. Het is in geval van een paper erg moeilijk om je gelijk te krijgen in dit soort gevallen, aangezien moeilijk valt aan te geven wat nu het verschil is tussen een 6,5 en een 7. Je moet je verder bedenken dat je een voldoende hebt en het dus al hebt gehaald. Je wil je punten richten op de beoordelingsbekwaamheid van een leraar, en niet zoals bij een tentamen de beoordelingsjuistheid, dit zal je waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen en kan consequenties hebben bij andere vakken die je nog van deze docente hebt.
Mijn advies luidt dan ook, laat het erbij zitten.
|