Oud 18-04-2007, 15:15
Dave123
Dave123 is offline
Laatste tijd heb ik gemerkt dat mijn urine wat geeliger van kleur is dan normaal , ik heb verder geen moeite om te plassen of zo maar ik vond het dus toch wel raar dat het zo van kleur is verandert ..

weet iemand waar dit aan kan liggen ?

thnx
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 15:17
Verwijderd
Minder gedronken? Meer gezweet?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 15:25
Dave123
Dave123 is offline
Hmm ik heb zelf niet echt het idee dat ik meer heb gezweet .. Misschien toch wel door die warme dagen ?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 15:33
Bloem
Bloem is offline
Het lijkt er een beetje op dat het "geconcentreerder" is, dus logisch is inderdaad dat je minder gedronken of meer gezweet hebt. Als je geen pijn hebt bij het plassen, niet steeds aandrang hebt om te plassen en het niet stinkt is het vast niks bijzonders.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 15:37
Dave123
Dave123 is offline
Hmm ok , anders zou het een blaasonsteking kunnen zijn toch ?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 15:45
Verwijderd
Ja.. zou kunnen.. maar probeer eens te letten op hoeveel je drinkt en probeer anders wat meer te drinken dan je gewend bent (1,5 - 2 liter op een dag).
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 16:04
DDM
DDM is offline
De kleur van je urine wordt bepaald door de concentratie aan stoffen, en die wordt bepaald door de hoeveelheid water wat in de urine zit. Als je lichaam meer water vasthoudt dan is je urine geel of alles wat daar "onder zit" (nog donkerder dus). Als je lichaam minder water vasthoudt heeft de kleur van je urine gewoon en lichtgele of waterkleur. Als je geel blijft plassen betekent dat bijna altijd dat je lichaam vocht nodig hebt. Dat kan komen doordat je te weinig drinkt of te veel verliest met andere dingen (zoals zweten). Probeer eens meer te drinken en kijk dan of het over gaat. Minimaal 1,5 liter per dag.
Oud 18-04-2007, 16:18
Lautitia
Lautitia is offline
Het eerste waar ik aan moest denken, is dat er ongeconjugeerd bilirubine wordt uitgescheiden met je urine als gevolg van een leverobstructie of een levercelbeschadiging (o.a. bij besmetting met virushepatitis). Echter zou je in die gevallen ook last moeten hebben van geelzucht en grijs-witte ontlasting, maar dat vermeld je niet.

Maar goed, is het mogelijk dat je hepatitis hebt opgelopen, bijvoorbeeld doordat je langere tijd in het buitenland bent geweest? Leverobstructie lijkt me onwaarschijnlijk gezien je leeftijd.
Oud 18-04-2007, 16:23
DDM
DDM is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 18-04-2007 @ 17:18 :
Het eerste waar ik aan moest denken, is dat er ongeconjugeerd bilirubine wordt uitgescheiden met je urine als gevolg van een leverobstructie of een levercelbeschadiging (o.a. bij besmetting met virushepatitis). Echter zou je in die gevallen ook last moeten hebben van geelzucht en grijs-witte ontlasting, maar dat vermeld je niet.

Maar goed, is het mogelijk dat je hepatitis hebt opgelopen, bijvoorbeeld doordat je langere tijd in het buitenland bent geweest? Leverobstructie lijkt me onwaarschijnlijk gezien je leeftijd.
Ongeconjugeerd bilirubine kan je niet middels de urine uitscheiden. Het is immers lipofiel en dus aan albumine gebonden. Geconjugeerd urine kan je natuurlijk wel uitscheiden en dat idd door die oorzaken veroorzaakt worden. Maar wat is de kans dat T.S. dat heeft. Dat staat wel erg laag in de DD hoor. Mensen klagen trouwens dan meer over een bruine (cola-achtige) kleur urine.
Oud 18-04-2007, 16:30
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 18-04-2007 @ 17:18 :

Het éérste waar je aan denkt is dit? Dan heb je er of net college over gehad, of je hebt een doemdenkerige instelling
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 16:31
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
DDM schreef op 18-04-2007 @ 17:23 :
Ongeconjugeerd bilirubine kan je niet middels de urine uitscheiden. Het is immers lipofiel en dus aan albumine gebonden. Geconjugeerd urine kan je natuurlijk wel uitscheiden
Ik wist al dat ik me wat dat betreft op glad ijs begaf..

Citaat:
DDM schreef op 18-04-2007 @ 17:23 :
Maar wat is de kans dat T.S. dat heeft. Dat staat wel erg laag in de DD hoor.
Wat leverobstructie betreft heb je gelijk, maar dat heb ik ook aangegeven. TS geeft aan dat het geliger van kleur is; als het om iets onschuldigers gaat, zou iemand er denk ik eerder voor kiezen om het kleuraspect als lichter cq. donkerder te omschrijven.
Oud 18-04-2007, 16:34
DDM
DDM is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 18-04-2007 @ 17:31 :
Ik wist al dat ik me wat dat betreft op glad ijs begaf..

TS geeft aan dat het geliger van kleur is; als het om iets onschuldigers gaat, zou iemand er denk ik eerder voor kiezen om het kleuraspect als lichter cq. donkerder te omschrijven.
Nee dat ben ik niet me je eens. Elke patient is anders en dus ook hoe ze iets omschrijven. Maar daar is ook de anamnese voor he Je kan natuurlijk nooit op het gene wat t.s. net schreef een pathologische diagnose stellen.
Oud 18-04-2007, 16:36
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Bloem schreef op 18-04-2007 @ 17:30 :
Het éérste waar je aan denkt is dit? Dan heb je er of net college over gehad, of je hebt een doemdenkerige instelling
Nee, geen van beiden , ik weet écht niet waarom . Ik heb het gewoon goed onthouden van een laboratoriumtraining (van +/- 1 jaar geleden) denk ik.. Zoals ik al zei: mij lijkt het waarschijnlijker dat iemand het kleuraspect als lichter cq. donkerder zou beschrijven als het om iets onschuldigers gaat.
Oud 18-04-2007, 16:37
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
DDM schreef op 18-04-2007 @ 17:34 :
Je kan natuurlijk nooit op het gene wat t.s. net schreef een pathologische diagnose stellen.
Dat is zo. Maar je kan het dan ook niet uitsluiten natuurlijk.
Oud 18-04-2007, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Dave123 schreef op 18-04-2007 @ 16:25 :
Hmm ik heb zelf niet echt het idee dat ik meer heb gezweet .. Misschien toch wel door die warme dagen ?
Dat kan heel goed. Probeer gewoon eens meer te drinken, dan zie je vrij snel wat het effect ervan is op je urine.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 18:18
Dave123
Dave123 is offline
Ik heb inderdaad een paar uur geleden zo'n 4 bekers (1 liter ) water gedronken en ik moest net weer plassen en toen was het weer een stuk lichter van kleur , dus waarschijnlijk is er niks aan de hand toch ?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 18:20
DDM
DDM is offline
Inderdaad
Oud 18-04-2007, 18:29
Stefanie
Stefanie is offline
Als je urine geel van kleur is dan moet je meer drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2007, 16:11
Slabbertje
Slabbertje is offline
Zover ik ook weet is dat wanneer je urine geel is je gewoon meer moet gaan drinken.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten