Oud 07-08-2007, 20:35
June bug
June bug is offline
Hallo,

Even een vraagje, hopelijk weet iemand hier een antwoord op:
Ik woon op kamers in een studentenhuis en in mijn contract wordt een aantal keer gerefereerd naar de 'algemene bepalingen'. Hierbij wordt dan ook een nummer van een bepaald artikel genoemd. Volgens mijn huisbaas kon ik deze Algemene Bepalingen ergens downloaden via internet. Heb even gegooglet en op de website van de overheid gekeken maar ik kan het nergens vinden.

Het is namelijk zo dat ik een aanslag van gemeentelijke belastingen kreeg, op mijn naam omdat ik degene ben die op mijn adres het langst ingeschreven sta. In mijn contract staat niks over deze kosten, vandaar dat ik het zoek in die algemene bepalingen. Ik mag toch iig aannemen dat ik naast een inclusieve huur (die al hoog genoeg is) nog gemeentelijke belastingen moet gaan betalen.

Hopelijk kan iemand me helpen.
Oud 07-08-2007, 20:44
Axel11
Axel11 is offline
Zoiets als dé "Algemene Bepalingen" bestaat niet. Ik zou even aan je huisbaas vragen wat daarmee bedoeld wordt. Erg vaag... Als je ze nooit eerder hebt gezien (voordat je je huurcontract tekende), kunnen ze niet geldig zijn.

Het is goed mogelijk dat je de gemeentelijke belastingen (met uitzondering van de OZB) zelf moet betalen. Deze belastingen moeten namelijk worden opgelegd aan de feitelijke gebruiker. In sommige huurcontracten staat dat de huisbaas voor de betaling zorg draagt, maar in de meeste niet.

Jij hebt overigens het recht om de gemeentelijke belastingen door te berekenen aan je huisgenoten. Neemt niet weg dat jij de gemeente moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 20:53
June bug
June bug is offline
Bedankt voor je reactie
Ik zag inderdaad al verschillende dingen staan die echt specifiek voor gemeentes of woningbouwstichtingen golden. Beetje achterlijk dat die man die dingen wel in z'n contracten zet maar vervolgens niks vertelt over welke hij dan precies bedoelt. Ik denk dat ik hem morgen maar even ga bellen en ga vragen wat hij ermee wil.
Ik begrijp dat ik die kosten moet verdelen onder mijn huisgenoten, maar dan nog moeten we zo'n 53 euro pp gaan betalen, dat is niet niks vind ik.
Maargoed, ik ga m'n huisbaas wel even bellen morgen, hopelijk wordt t dan duidelijk.
Oud 07-08-2007, 21:28
PV
PV is offline
Als het inkomen van de langst-wonende niet hoog genoeg is kan het kwijtgescholden worden. Dat bedrag ligt in mijn gemeente zo rond de 700-800 euro per maand, informeer er eens naar in jouw gemeente, ik weet niet of dit een landelijke regeling is en zo ja of de grens dan overal hetzelfde is.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 21:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
June bug schreef op 07-08-2007 @ 21:35 :
Ik mag toch iig aannemen dat ik naast een inclusieve huur (die al hoog genoeg is) nog gemeentelijke belastingen moet gaan betalen.
Het heet met een reden het huurdersdeel van de OZB.
Oud 07-08-2007, 22:02
June bug
June bug is offline
Citaat:
PV schreef op 07-08-2007 @ 22:28 :
Als het inkomen van de langst-wonende niet hoog genoeg is kan het kwijtgescholden worden. Dat bedrag ligt in mijn gemeente zo rond de 700-800 euro per maand, informeer er eens naar in jouw gemeente, ik weet niet of dit een landelijke regeling is en zo ja of de grens dan overal hetzelfde is.
Ja dat weet ik, een ex-huisgenootje (die toen de langst-ingeschrevene was) heeft dat geprobeerd maar het werd niet kwijtgescholden. Misschien moet ik dat toch nog maar even gaan proberen want volgens mij heb ik echt geen inkomen van meer dan 700 euro per maand.

Citaat:
T_ID schreef op 07-08-2007 @ 22:54 :
hm nu ik die zin die je quote doorlees zie ik dat dat een beetje krom staat, zet tussen die ) en 'nog' maar een 'niet'
Oud 07-08-2007, 22:48
Anika
Citaat:
June bug schreef op 07-08-2007 @ 23:02 :
Ja dat weet ik, een ex-huisgenootje (die toen de langst-ingeschrevene was) heeft dat geprobeerd maar het werd niet kwijtgescholden. Misschien moet ik dat toch nog maar even gaan proberen want volgens mij heb ik echt geen inkomen van meer dan 700 euro per maand.
Je mag ook niet teveel spaargeld e.d. hebben, het gaat niet alleen om je inkomsten.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 09:44
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-08-2007 @ 22:54 :
In een ver verleden wel ja

Citaat:
Anika schreef op 07-08-2007 @ 23:48 :
Je mag ook niet teveel spaargeld e.d. hebben, het gaat niet alleen om je inkomsten.
Veel gemeenten hanteren een bepaling als: U mag niet in het bezit zijn van eigen vermogen. Er is sprake van vermogen als op uw bank-/girorekening(en) meer geld staat dan de kosten voor direct levensonderhoud. Dit is zeker het geval, indien het totaalbedrag op uw rekening(en) hoger is dan het bedrag van het maandinkomen vermeerderd met het netto huurbedrag en het nettobedrag van de zorgverzekering.

Sommige gemeenten laten wel het bezit van een auto met een maximum waarde van 2269 euro toe.

Even nagaan bij je gemeente dus.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 15:26
June bug
June bug is offline
Bedankt voor alle reacties

Heb mijn huisbaas vandaag gebeld en die kon bevestigen dat we inderdaad zelf de gemeentelijke belastingen moeten betalen. Toen even gebeld naar de gemeente, aangezien ik er al achter was dat ik officieel te laat was met het invullen van zo'n kwijtscheldingsforumulier (kon tot 5 maanden na de datum van het eerste aanslagbiljet, dus tot 28 juli) maar ze zeiden dat ik toch maar even langs moest komen bij de gemeente. Dat dus gedaan en daar vertelden ze me dat ze die datum met een maand verlengd hebben, heb dus een formulier mee naar huis genomen, vanavond even invullen en morgen inleveren. Ik verwacht niet echt dat het bedrag kwijtgescholden gaat worden, aangezien ik wel een spaarrekening heb met wat geld erop, maar ik probeer het toch maar even. Anders wordt het helaas betalen voor mij en m'n huisgenoten.
Oud 08-08-2007, 19:39
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
June bug schreef op 07-08-2007 @ 21:35 :
Hallo,

Even een vraagje, hopelijk weet iemand hier een antwoord op:
Ik woon op kamers in een studentenhuis en in mijn contract wordt een aantal keer gerefereerd naar de 'algemene bepalingen'. Hierbij wordt dan ook een nummer van een bepaald artikel genoemd. Volgens mijn huisbaas kon ik deze Algemene Bepalingen ergens downloaden via internet. Heb even gegooglet en op de website van de overheid gekeken maar ik kan het nergens vinden.

Het is namelijk zo dat ik een aanslag van gemeentelijke belastingen kreeg, op mijn naam omdat ik degene ben die op mijn adres het langst ingeschreven sta. In mijn contract staat niks over deze kosten, vandaar dat ik het zoek in die algemene bepalingen. Ik mag toch iig aannemen dat ik naast een inclusieve huur (die al hoog genoeg is) nog gemeentelijke belastingen moet gaan betalen.

Hopelijk kan iemand me helpen.
Bedoel je de WOZ? Als je inclusief huurt, kun je deze rekeningen doorsturen naar je huisbaas.
Oud 08-08-2007, 19:43
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 08-08-2007 @ 20:39 :
Bedoel je de WOZ? Als je inclusief huurt, kun je deze rekeningen doorsturen naar je huisbaas.
Ik denk eerder dat het riool- en/of afvalheffing oid is.
Voor zover ik begrepen heb is dat voor de huurder zelf en dus niet voor de eigenaar.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 19:58
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 08-08-2007 @ 20:43 :
Ik denk eerder dat het riool- en/of afvalheffing oid is.
Voor zover ik begrepen heb is dat voor de huurder zelf en dus niet voor de eigenaar.
Oh? ik stuur de WOZ gewoon door naar mijn huisbaas omdat het immers zijn koophuis is? En riool/afval/kabel e.d. staat omschreven onder het 'inclusief' gedeelte.. Ikd acht dat TS ook incl huurt?
Oud 08-08-2007, 20:01
PV
PV is offline
inclusief staat imo voor gas/water/licht en evt tv/internet, niet voor riool/afval.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 20:05
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
PV schreef op 08-08-2007 @ 21:01 :
inclusief staat imo voor gas/water/licht en evt tv/internet, niet voor riool/afval.
in mijn contract staat dat ook vermeld onder inclusief.. Ik betaal dan ook 100 euro voor het inclusief gedeelte

edit; 100 euro per maand voor het inclusief gedeelte... 'per maand' was ik vergeten

Laatst gewijzigd op 08-08-2007 om 20:16.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 20:13
Verwijderd
Dan is het soms kennelijk wel incl. en soms niet. Hier is gas/water/licht/kabel/internet wel incl, waterschap/riool/afval niet. Wel jammer, want nu krijgt ieder appartementje z'n eigen rekening, terwijl het echt veel goedkoper is wanneer er maar één rekening voor het hele gebouw is. Maar de huisbaas wilde het per sé niet via hem laten gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 21:06
June bug
June bug is offline
Eh, ik weet niet wat WOZ inhoudt, maar een vriendin van me kan het bijv. wel weer doorsturen naar haar huisbaas dus volgens mij verschilt het gewoon per huisbaas. Beetje krom, maar onze huisbaas is nu eenmaal een vieze eikel. Plus er staat niks over in mijn contract dus wettelijk gezien lijkt me dat de huisbaas gewoon mag zeggen wat hij wil erover.
Oud 09-08-2007, 07:20
Crimson
Crimson is offline
Ik moet ook zelf die gemeentelijke heffingen betalen, is er een manier om daar 'onder uit' te komen als je te weinig verdient?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 12:22
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
June bug schreef op 08-08-2007 @ 22:06 :
Eh, ik weet niet wat WOZ inhoudt, maar een vriendin van me kan het bijv. wel weer doorsturen naar haar huisbaas dus volgens mij verschilt het gewoon per huisbaas. Beetje krom, maar onze huisbaas is nu eenmaal een vieze eikel. Plus er staat niks over in mijn contract dus wettelijk gezien lijkt me dat de huisbaas gewoon mag zeggen wat hij wil erover.
Omdat er niets in je contract staat: ja, inderdaad.

Belasting in het kader van de WOZ is een gemeentelijke belasting voor de eigenaren van onroerend goed. De aanslag hiervoor wordt verstuurd naar de eigenaar van het pand (als het goed is).

Citaat:
Crimson schreef op 09-08-2007 @ 08:20 :
Ik moet ook zelf die gemeentelijke heffingen betalen, is er een manier om daar 'onder uit' te komen als je te weinig verdient?
Ja, zie mijn vorige posts in dit topic.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 15:38
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 09-08-2007 @ 13:22 :
Omdat er niets in je contract staat: ja, inderdaad.

Belasting in het kader van de WOZ is een gemeentelijke belasting voor de eigenaren van onroerend goed. De aanslag hiervoor wordt verstuurd naar de eigenaar van het pand (als het goed is).

Ja, zie mijn vorige posts in dit topic.
Omdat ik hoofdbewoner ben, krijg ik wel die WOZ rekening toegezonden. De gemeente verstuurd het niet automatisch naar de huisbaas o.i.d. (dus stuur ik ze door..)
Verder goede uitleg
Oud 09-08-2007, 20:50
June bug
June bug is offline
Citaat:
Axel11 schreef op 09-08-2007 @ 13:22 :
Fijn dat je dat er even bij zegt, nu weet ik iig dat mijn huisbaas de waarheid sprak toen hij zei: ik heb mijn gedeelte van de belastingen al betaald. Vroeg me namelijk best wel af wat voor belasting hij dan betaald en of hij niet weer gewoon uit zn nek stond te lullen, maar dat klopt dus inderdaad
Oud 10-08-2007, 20:03
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 09-08-2007 @ 16:38 :
Omdat ik hoofdbewoner ben, krijg ik wel die WOZ rekening toegezonden. De gemeente verstuurd het niet automatisch naar de huisbaas o.i.d. (dus stuur ik ze door..)
Verder goede uitleg
Zolang de huisbaas maar de WOZ-aanslag betaalt

Gemeentes moeten eens een keer leren het Kadaster te raadplegen, voordat ze aanslagen versturen
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 20:52
Nonaj
Nonaj is offline
Voor welke gemeentelijke belastingen kunnen ze je dan nog een rekening sturen?

Afvalstoffenheffing is bij mij inclusief, maar kunnen ze voor nog meer dingen onverwacht een rekening sturen?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 21:00
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 10-08-2007 @ 21:52 :
Voor welke gemeentelijke belastingen kunnen ze je dan nog een rekening sturen?

Afvalstoffenheffing is bij mij inclusief, maar kunnen ze voor nog meer dingen onverwacht een rekening sturen?
Rioolafvoerrecht is in principe de enige andere waarmee je te maken krijgt.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 23:18
Sawna
Sawna is offline
Je spaarrekening telt niet mee voor de kwijtscheldingen van gemeentelijke belastingen. Het gaat om het saldo van je normale betaalrekening en het maandelijkse inkomen.
Oud 14-08-2007, 23:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sawna schreef op 15-08-2007 @ 00:18 :
Je spaarrekening telt niet mee voor de kwijtscheldingen van gemeentelijke belastingen.
Hoe kom je daarbij? Het vermogen dat je bezit is wel degelijk een factor.

Auto's, overwaarde op eigen huis en alle bankrekeningen vormen allemaal een factor die samen bepalen of je voor kwijtschelding in aanmerking komt. Heck, in sommige gemeenten is zelfs het gegeven dat je een auto hebt gekocht in het jaar ervoor een grond om niet kwijt te schelden, zelfs als de waarde van die auto te laag is om een normale factor te zijn.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten